۶۵۳
۲
۰

یافته های علمی درباره پیشگیری و درمان آلزایمر با ژل رویال چه می گویند؟

یافته های علمی درباره پیشگیری و درمان آلزایمر با ژل رویال چه می گویند؟

بیماری آلزایمر یکی از بیماری های سخت و غیرقابل درمان در دنیای امروز است. طب نوین تنها می تواند علائم و عوارض ناشی از آلزایمر را کاهش دهد تا به این صورت به بهبود این بیماری بپردازد. هرچند تحقیقات علمی بر روی مواد مختلف به منظور یافتن راهکاری برای درمان آلزایمر در حال اجرا است؛ اما به نظر می رسد پیشگیری مهمترین اقدامی است که باید در مواجهه با آلزایمر اتخاذ شود.

محققان با توجه به سابقه طب سنتی چین و برخی طب های جایگزین در کشورهای مختلف مثل ایران، در تلاش هستند تا با استفاده از مواد طبیعی به مبارزه با آلزایمر بپردازند. در این راستا مواد طبیعی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از این مواد طبیعی که هم برای پیشگیری از آلزایمر و هم برای درمان این بیماری مورد بررسی قرار گرفته، ژل رویال است.

ژل رویال به عنوان یک ماده تولید شده توسط زنبور عسل، ابعاد ناشناخته زیادی دارد. عده ای بر این باورند که ژل رویال می تواند انواع بیماری های انسان را درمان کند. هرچند این ادعا نمی تواند به طور کامل درست باشد؛ اما این موضوع به این علت است که هر ساله تعداد جدیدی از خواص ژل رویال برای محققان فاش می شود. به همین علت برخی گمان یم کنند که تا چند سال آینده شاهد خواص فوق العاده ای از ژل رویال خواهیم بود.

ژل رویال چیست؟

 

 

درمان آلزایمر با ژل رویال نیز از آن دست درمان هایی است که کمتر کسی تا چند سال پیش می توانست به آن فکر کند. با این حال تحقیقات علمی نشان دادند که این ماده می تواند برای درمان آلزایمر مفید باشد. البته شرایطی نیز برای اثرگذاری ژل رویال بر روی آلزایمر وجود دارد که باید رعایت شود. در این مطلب به صورت خلاصه به برخی یافته های علمی در این زمینه می پردازیم که مطمئنا می تواند برای شما جذاب باشد.

یافته های علمی در مورد آلزایمر چه می گویند؟

بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال عصبی است که با کاهش تدریجی در عملکردهای شناختی و عاطفی، تغییرات رفتاری، نقص قضاوت و تسلط کلامی مشخص می شود. برخی از تغییرات کلاسیک عصبی به روند رشد این بیماری سرعت می بخشند که مؤثر بر فعالیت سیناپسی با عواقب مضر برای عملکرد عصبی طبیعی هستند. مطمئناً از دست رفتن سیناپسی از مشهورترین تغییراتی است که با کمبود حافظه و اختلال شناختی مرتبط است.

برخی یافته ها در مورد پاتوفیزیولوژی آلزایمر، از جمله کاهش استفاده از گلوکز مغز، اختلال عملکرد میتوکندری و اختلال در تنظیم انرژی، منجر به این فرضیه شده که این ناهنجاری ها با حساس شدن غیرفعال کننده گیرنده های انسولین عصبی مرتبط است.

مطالعاتی وجود داشته که نشان می دهد انسولین مغز و گیرنده های آن به دلیل تنظیم انسولین mRNA در هیپوکامپ و افزایش گیرنده های انسولین در غشاهای سیناپسی هیپوکامپ از نظر عملکردی با عملکرد شناختی، به ویژه حافظه فضایی مرتبط هستند. تمام این اطلاعات از این فرضیه پشتیبانی می کنند که سیگنالینگ با کمبود انسولین نقش مهمی در پاتوژنز آلزایمر دارد

نقش ژل رویال در درمان آلزایمر

ژل رویال به عنوان ماده ای که توسط غدد هیپوفارنژال زنبورهای کارگر تولید شده است، اقدامات محافظت کننده عصبی قابل توجهی را نشان داده است. تحقیقات زیادی در این زمینه در سال 2011 توسط گروهی از دانشمندان انجام شد تانشان دهند که آیا ژل رویال می تواند به عنوان یک ماده موثر برای درمان آلزایمر یا پیشگیری از آن عمل کند یا خیر. بهطور کلی به دلیل خواص ژل رویال در کندو برای تغذیه لاروها و زنبور ملکه و همچنین تغییراتی که در عمر و جثه ملکه ایجاد می کند، این سناریو ایجاد می شود که ژل رویال عامل تقویت کننده مغز و یک ماده پیش گیرانه در برابر بیماری آلزایمر باشد.

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

تحقیقات نشان داده که ژل رویال فعالیت های دارویی زیادی دارد. از جمله آنها می توان به خواص آنتی اکسیدانی، نوروتروفیک، ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد آلرژیک ، تونیک عمومی و ضد پیری اشاره کرد. همچنین تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که تجویز طولانی مدت ژل رویال می تواند در انتقال دهنده های عصبی مغز در موش های صحرایی کهولت سن تأثیر بگذارد

علاوه بر داده های آزمایشگاهی، مراجع پزشکی نشان می دهند که در بسیاری از کشورها از جمله کوبا، از محصولات زنبور عسل به ویژه ژل رویال در سیستم رسمی طب طبیعی و سنتی برای درمان بیماری های عصبی استفاده می شود. در روسیه نیز پس از درمان چندین بیماری با داروی مشتق شده از ژل رویال در سال 2017، نتایج مثبتی در یک بیمارستان محلی مشاهده شد.

ژل رویال توانایی بالقوه ای در بهبود مقاومت به انسولین دارد و این یک اثر ارزشمند در درمان آلزایمر است. مطالعات نشان داده اند که ژل رویال فعالیتی مانند انسولین دارد و حاوی چندین پپتید مشابه انسولین است. این تحقیقات مربوط به سال 2009 بوده و هنوز این تحقیقات برای کشف اثرات بیشتر ادامه دارد. علاوه بر این، عصاره ژل رویال با افزایش تمایز سلول های بنیادی عصبی به انواع مختلف سلول های مغزی، از جمله نورونها، نوروژنز را تسهیل می کند.

وقتی ژل رویال به کمک دیابتی ها می آید

از طرف دیگر، همین مطالعات نشان می دهد که ماده 10-هیدروکسی-2-دکنوئیک (10-HDA) که یکی از اجزاء تشکیل دهنده ژل رویال است، باعث افزایش نسل نورون ها و کاهش آستروسیت ها می شود. همچنین ژل رویال در آزمایش هایی که به صورت خوراکی به موش داده شده است، نقش های عصبی و محافظت کننده عصبی در هیپوکامپ مغز موش بزرگسال بازی کرده است

تجویز خوراکی ژل رویال همچنین برای جلوگیری از به هم ریختگی حاد عصبی ناشی از تری متیلین و افزایش تعداد سلول های گرانول در غده دندانی با بهبود همزمان عملکردهای شناختی، همراه بوده است. این داده ها حاکی از آن است که تجویز خوراکی ژل رویال ممکن است ابزاری نویدبخش برای تقویت عملکرد عصبی و بازسازی سلول های دانه ای غده دندانی باشد؛ در نتیجه فرآیندهای حافظه و شناخت را بهبود می بخشد.

سخن آخر

آنچه که گفته شد، تنها بخشی از ویژگی های تحقیق شده از ژل رویال بود که می توانند پایه ای برای تحقیقات بیشتر در مورد این ماده طبیعی برای درمان آلزایمر باشند. مطالب بیان شده در این مقاله کاملا علمی و بر اساس یافته های آزمایشگاهی است که ما برخی اصطلاحات و ویژگی ها را به دلیل تخصصی شدن مطل حذف کرده ایم. با این حال محققان می توانند ویژگی های ژل رویال برای درمان آلزایمر را به صورت علمی در مقالات لاتین جستجو کنند.

۲
۰
منبع https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844020301262
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید