۶۵۱
۳
۰

متولیان کشوری هر چه سریع‌تر مشکل محدودیت تردد زنبورداران را حل کنند

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در گفتگو با عسلنا بیان کرد
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در گفتگو با عسلنا بیان کرد
حسین باستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین با انتقاد از عدم همکاری متولیان کشوری و عدم پاسخ مناسب به درخواست‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی این اتحادیه با توجه به مشکلات به وجود آمده برای تردد زنبورداران و تحمیل هزینه‌های غیرقابل‌جبران بر دوش این قشر تولیدکننده و زحمتکش، خواستار رفع هر چه سریع‌تر، محدودیت تردد زنبورداران و توقف اخراج زنبورداران کوچ رو از استان‌ها شد.

اخبار زنبورداری ایران - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در دوره جدید مدیریت اتحادیه سراسری زنبورداران همچون گذشته و چه‌بسا، با تدبیر و تلاش بیشتری، شاهد پیگیری شبانه‌روزی مشکلات زنبورداران هستیم و الحمدالله، مجموع هیئت‌مدیره فعلی این اتحادیه و همه اعضا، خود دستی بر آتش داشته و از زنبورداران موفق و هم تحصیل‌کردگان این رشته هستند و درد و مشکلات زنبورداران را با تمام وجود حس می‌کنند.

متأسفانه دیدگاهی وجود دارد که فکر می‌کند، اتحادیه می‌تواند همه مشکلات را حل کند و قدرت اجرایی دارد، درحالی‌که اتحادیه نه‌تنها دولتی نیست بلکه قدرت اجرایی نداشته و تنها پل پیوند بین زنبورداران و متولیان دولتی است و تلاش می‌کند تا بتواند رابط و نماینده خوبی برای زنبورداران باشد، می‌تواند سیاست‌گذاری کند و پیشنهاد بدهد و پیگیری کند ولی هرگونه کار اجرایی این اتحادیه منوط به مجوزهای دولتی و همکاری و هماهنگی و تصویب متولیان در وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی و سایر سازمان‌های متولی امور زنبورداران است.

درک عمیق مشکل محدودیت تردد زنبورداران توسط اتحادیه کشوری

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین، با تقدیم سلام و شادباش نوروز به همه قشر پرتلاش صنعت زنبورداری و تولید عسل کشور، به بیان روند پیگیری مشکلات اخیر زنبورداران پرداخت و اذعان کرد: در یک ماه گذشته این اتحادیه به‌صورت شبانه‌روزی و با درک تمام مسائل به پیگیری مشکلات و مسائل زنبورداران به‌خصوص مشکلات پیش‌آمده در خصوص محدودیت تردد این قشر زحمتکش به دلیل شیوع بیماری کرونا پرداخته است.

مهندس حسین باستانی در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: علی‌رغم همه پیگیری‌های بی‌وقفه، متأسفانه عدم همکاری و پاسخگویی نهادهای متولی سبب شده که حصول نتیجه برای زنبورداران همه استان‌ها با تاخیر باشد ولی  برای تردد برخی استان ها با پیگیری‌های استانی در استان‌های اصفهان و فارس و تهران خوشبختانه این مشکل زنبورداران حل‌شده و با تهیه لیست مشخصات کامل زنبورداران و خودروهایشان و همکاری فرمانداری‌ها و جهاد کشاورزی با اتحادیه‌های محترم استانی، امکان تردد این عزیزان در سه استان مذکور فراهم‌شده است و امیدواریم به‌زودی این اتفاق در همه استان‌ها افتاده و محدودیت تردد برای زنبورداران رفع شود.

 

 

وی تصریح کرد: در آخرین مورد پیگیری، از طریق دفتر سرپرست محترم وزارت جهاد کشاورزی و صحبت و رایزنی با رئیس دفتر سرپرستی، توانستیم مراتب مشکلات را به عرض جناب مهندس کشاورز، سرپرست محترم وزارت جهاد کشاورزی برسانیم و ایشان از طریق معاون محترم امور دام وزارت، جناب دکتر رضایی، قول مساعدی برای حل مشکلات دادند و امروز خوشبختانه جناب اقای دکتر رضایی و دیگر همکارانشان که جا دارد از ایشان تقدیر و تشکر کنیم با مسئول ستاد ملی کرونا مکاتبه کردند و انشاالله بزودی این مشکل هم به یاری خداوند حل خواهد شد.

اتحادیه‌های استان‌ها از طریق جهاد کشاورزی و فرمانداری پیگیر حل مشکل باشند

باستانی تأکید کرد: از اتحادیه‌های استانی خواستاریم با توجه به دغدغه‌های فراوان متولیان کشوری و اولویت‌های دیگر مسئولین وزارتی و کشوری که متأسفانه در یک ماه گذشته، پیگیری‌ها و درخواست‌های مکرر ما را بی‌جواب گذاشته‌اند، از کانال‌های پیگیری استانی و از طریق دفتر معاونت بهبود تولیدات دامی در جهاد کشاورزی استان‌ها و نیز از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و مساعدت نمایندگان مجلس با تشریح مشکلات و وضعیت موجود و توجیه ضرورت این امر، نسبت به اخذ مجوزهای لازم برای تردد زنبورداران از طریق ارجاع لیست اطلاعات کامل اعضاء اقدام فرمایند و در این مسیر، اتحادیه کشوری از هیچ همکاری، کمک و تعاملی برای بهبود وضعیت و تسهیل در این امر دریغ نخواهد کرد.

به گزارش عسلنا، این مقام مسئول، در تشریح روند پیگیری‌های اتحادیه سراسری برای رفع موانع تردد زنبورداران، ابراز کرد: از اوایل اسفندماه علی‌رغم اینکه هنوز کرونا شیوع نیافته بود، تمهیداتی را اتخاذ کردیم و برای چنین روزهایی سناریو و پیش‌بینی داشتیم و خود بنده به‌عنوان یک زنبوردار به فکر بودم که مبادا با بحرانی شدن وضعیت، تردد زنبورداران به زنبورستان ها و حرکت زنبورداران کوچ رو برای رسیدن به مراتع با مشکل روبرو شود.

محدودیت‌های ترددی زنبورداران را با هزینه‌های جبران‌ناپذیر روبرو می‌کند

وی ادامه داد: واقف هستیم که عدم تردد و جابجایی با توجه به تغییرات فصلی و سایر مشکلات چه هزینه‌های غیرقابل جبرانی برای زنبورداران دارد و در برخی استان‌ها که دستور خروج به زنبورداران دادند، وضعیت زنبورها و شرایط تخم‌ریزی به شکلی است که اصلاً زمان مناسبی برای جابجایی آن‌ها نیست.

باستانی افزود: در مواردی حتی شاهد بودیم اجازه تردد زنبورداران به زنبورستان خود توسط مردم بومی و روستائیان منطقه داده نشده درحالی‌که زنبوردار فقط در فاصله ده یا 20 کیلومتر از این منطقه سکونت دارد و قبلاً روزانه به محل کار میامده و شب به منزل برمی‌گشته است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه زنبورداران ایران با بیان اینکه، از 17 اسفند بارها، روزانه پیگیری کردیم و با تمام ارگان‌ها و اشخاصی که می‌شناختیم و احساس می‌شد، می‌توانند کمک کنند، تماس گرفتیم و مکاتبه کردیم، اظهار کرد: با دفتر مشاور محترم معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور به شکل روزانه تماس گرفته و تعامل و نامه‌نگاری کردیم و مشکلات به وجود آمده در این شرایط برای زنبورداران را به شکل مبسوط، برای مشاور محترم و مدیر دفتر توسعه زنبورداری در وزارت جهاد کشاورزی، واکاوی کردیم و از ایشان خواهش کردیم از طریق وزارت جهاد کشاورزی، تدابیری اتخاذ شود تا تردد زنبورداران کوچ رو تسهیل شود.

وی افزود: از این دفتر و معاونت امور دام تقاضا کردیم که دفترچه زنبورداری به‌منزله برگ تردد برای زنبورداران تلقی شود تا دچار هزینه و خسارت نشوند و به تشریح، توضیح دادیم که عدم سرکشی یا انتقال کلنی‌ها چه عواقب خسارت باری برای این صنعت دارد.

این کارشناس زنبورداری با انتقاد از عدم آینده‌نگری و تدبیر به‌موقع توسط برخی متولیان دولتی، بیان کرد: متأسفانه آن زمان در اواسط اسفند، اصلاً این موضوع را جدی نگرفتند و علاوه بر قول پیگیری و مساعدت ایشان، شاهد هیچ عکس‌العمل مثبت و گشایشی در این موضوع نبودیم ولی ما باز پیگیری کردیم و بارها تماس و نامه‌نگاری و پیگیری مجدد داشتیم.

وی ادامه داد: کم‌کم اوضاع پیچیده‌تر شد و شیوع کرونا سبب شد در برخی استان‌ها سختگیری‌های بیشتری اعمال شود، مثلاً در ایلام، دوستان اتحادیه نامه‌نگاری و خبر دادند که به برخی زنبورداران مهلت 3 روزه برای ترک استان داده‌شده است.

به گزارش عسلنا، باستانی در ادامه گفت: حتی در برخی استان‌ها مورد داشتیم که به زنبورداران کوچ رو که در حال حاضر مستقر در استان دیگری هستند، اخطار خروج دادند یا اجازه ورود برای سرکشی به محدوده ر زنبورستان را در برخی نواحی روستایی و شهرستان‌ها ندادند و متأسفانه آتش به اختیار عمل کردن برخی استان‌ها سبب شده علی‌رغم داشتن برگ تردد از عبور زنبورداران و کلنی‌هایشان جلوگیری شود

 عدم همکاری و پاسخگویی مناسب متولیان دولتی

وی با بیان این مطلب که در تماس‌های مکرر، متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی و دیگر نهادها و حتی خود وزارت کشور، بحث تردد زنبورداران را اولویت نمی‌دانند، افزود: با شلوغی و ترافیکِ کاری پیش‌آمده، این عزیزان بیان می‌کنند که اولویت حفظ جان مردم و طرح‌های کنترل تردد و فاصله اجتماعی، اولویت‌های نخست سازمان‌های متولی است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، در بیان ادامه روند پیگیری‌های این اتحادیه برای رفع موانع تردد زنبورداران، یادآور شد: با فراگیری بحث قرنطینه مناطق و اعتراض اتحادیه‌های استانی، مجدداً موضوع را از طریق وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام پیگیری کردیم و با جناب آقای مشیر غفاری، مشاور معاون وزیر و رئیس دفتر طرح توسعه زنبورداری کشور مطرح کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه با ‌همه تماس و پیگیری و نامه‌نگاری شاهد اتفاق خاصی که سبب گشایش در این مشکل باشد، تا اواخر اسفند نبودیم و دفتر توسعه زنبورداری کشور نیز، البته با بخش های مختلف وزارت جهاد کشاورزی تماس و پیگیری و نامه نگاری داشتند و پاسخی مبنی بر اینکه، این مسئله باید از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استانی پیگیری و حل شود و مطابق دستورات ستاد کشوری مبارزه با کرونا عمل شود.

باستانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر حل این مشکل در توان اتحادیه‌های استانی بود و از عهده آن‌ها برمی‌آمد، قطعاً با اتحادیه سراسری مکرر تماس و مکاتبه نداشتند.

ادامه روند پیگیری رفع محدودیت تردد زنبورداران در تعطیلات نوروزی

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، وی ادامه داد: در تاریخ 26 اسفند و قبل از تعطیلی سراسری، مجدد پیگیری‌ از طریق مشاور محترم طرح توسعه زنبورداری کشور داشتیم و از تاریخ 6 فروردین هم مجدداً به‌صورت شبانه‌روزی پیگیری کردیم.

 وی اذعان کرد: شاهد بودیم که مشکلات و گزارش‌ها از سراسر کشور هم زیاد شده و حتی زنبورداران برای تردد در استان و شهرستان خودشان هم با مشکل روبرو شدند و با توجه به عدم پاسخگویی مناسب از طرف دفتر طرح توسعه زنبورداری کشور، ناچار شدیم با دفتر معاونت امور دام و حتی با وزارت کشور و ستاد مبارزه کشوری با کرونا هم تماس گرفته و پیگیری‌ها را ادامه دهیم.

باستانی با اشاره به اینکه، با دفتر معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، جناب آقای دکتر رضایی نیز تماس و گفتگو داشتیم، عنوان کرد: با ارسال نامه رسمی، خواستار حل مشکلات از طریق وزارتخانه و تسهیل امکان تردد زنبورداران، با دفترچه زنبورداری در جاده‌های کشور شدیم و مشکلات به وجود آمده را تشریح کردیم و گفتیم که برخی استان‌ها زنبورستان ها در شرایط تخم‌ریزی هستند و نمی‌توانند به مناطق سردسیر برگردند.

وی اضافه کرد: با انعکاس نگرانی‌ها و افزایش شکایات از استان‌ها، بر پیگیری خود افزودیم و مرتب از طریق مراجع مختلف و حتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و دفتر ریاست جمهوری، پیگیری و نامه‌نگاری کردیم.

پیگیری از طریق مسئولین کشوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا

مدیر عامل اتحادیه کشوری زنبورداران ایران، تشریح کرد: برای ارتباط با ستاد کشوری مبارزه با کرونا، مشکلی که وجود داشت، نبود دفتر و آدرس و شماره ثابت بود و بنا بر اعلام جلسات و نشست‌ها هرروز در یک مکان برگزار می‌شد و اعلام کردند تنها از طریق نامه‌نگاری می‌توانید ارتباط بگیرید که این امر، زمان‌بر و مشکل بود.

وی افزود: به‌هرتقدیر، ما بازهم از طریق مکاتبه و تماس با دفتر وزیر کشور و ستاد مبارزه با کرونا در ریاست جمهوری و وزارت بهداشت نیز این مسئله را دنبال و پیگیری کردیم.

به گزارش عسلنا، باستانی تأکید کرد: از متولیان کشوری، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین ستاد مبارزه با کرونا، تقاضا داریم هر چه زودتر نسبت به تسهیل تردد زنبورداران، قبل از بروز خسارات و هزینه‌های غیرقابل‌جبران، اقدام نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً برای حل مشکلات صنعت سلامت‌محور زنبورداری که از مبانی توسعه پایدار و مبنای ضروری و حیاتی کشاورزی و تولید است باید با نگاه ویژه و توجه مضاعف عمل کرد و امیدواریم مسئولین کشوری با عنایت به مشکلات عدیده پیش‌آمده برای این قشر تولیدکننده هر چه زودتر مساعدت لازم را اعمال نمایند.

پیوست:

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید