۳
۰

درمان فشار خون با بهترین روش های علمی بدون عوارض جانبی

آنچه باید در مورد فشار خون بدانید
آنچه باید در مورد فشار خون بدانید

درمان فشار خون امروزه به یک دغدغه عمومی در کل دنیا تبدیل شده است؛ اما خوشبختانه در جدیدترین یافته ها، روش هایی برای درمان فشار خون کشف شده که می تواند به درمان این بیماری منجر شود. فشار خون بالا یا فشار خون پایین هر کدام مضرات زیادی برای بدن انسان به همراه دارند و باید خیلی زود درمان شوند. اگر کمی تعلل در شروع روند درمان داشته باشیم، ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر روی بدن ایجاد شده و در برخی مواقع منجر به مرگ شود. این در حالی است که استفاده از قرص فشار به صورت شیمیایی و استفاده از برخی مواد طبیعی، می توانند بهترین راهکارها برای درمان فشار خون بالا یا درمان فشار خون پایین باشند؛ البته به شرطی که به موقع از آن ها استفاده کنیم.

فشار خون طبیعی در بدن افراد سالم چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی قرار دارد. به جرئت می توان گفت که فشار خون به ویژه فشار خون بالا ناشی از مشکلات جسمی و روحی است. برخلاف برخی بیماری ها که تنها منشا جسمانی دارند، فشار خون علاوه بر اینکه ممکن است به دلایل مختلف جسمانی ایجاد شود، استرس و اضطراب نیز به عنوان منشاء روحی ایجاد این بیماری شناخته می شوند. برای درمان فشار خون نیز باید به صورت دقیق به منشاء ایجاد آن توجه شود.

در این مطلب، تلاش کرده ایم تا به صورت مفصل در مورد بیماری فشار خون، انواع، علائم، عوارض و مهمتر از همه درمان فشار خون صحبت کنیم. اگر قصد دارید به مبارزه با فشار خون بالا یا پایین بپردازید، پیشنهاد می کنیم حتما این مطل را تا انتها مطالعه کنید. سعی شده تا تمامی نکات مربوط به فشار خون در این مطلب گنجانده شود تا نیازی به مطالعه دیگر مطالب نداشته باشید.

فشار خون چیست و چه انواعی دارد؟

 

 

وقتی صحبت از فشار خون به میان می آید، همه ما را به یاد یک بیماری می اندازد. این در حالی است فشار خون، در واقع یک نیاز طبیعی برای بدن انسان است که نبود آن منجر به مرگ می شود. بدن همه ما انسان ها به پمپاژ خون نیاز دارد که نیروی لازم برای پمپاژ خون در تمامی رگ ها توسط فشار خون تامین می شود.

در واقع فشار خون میزان فشار وارده از طرف مولکول های خون به دیواره رگ ها است. واحد اندازه گیری فشار خون نیز میلی متر جیوه است؛ هرچند در بسیاری از موارد، به سانیت متر جیوه در بین مردم بیان می شود؛ اما بالا و پایین رفتن آن به اندازه میلی متر هم تاثیر گذار است!

هرچه این فشار از حالت طبیعی خارج شود، یعنی مشکلاتی ایجاد شده یا مشکلاتی در راه است. بالا رفتن میزان فشار خون، به رگ ها فشار می آورد و ممکن است رگ ها را پاره کرده و خونریزی، سکته و... ایجاد شود. کاهش فشار خون نیز خطرناک است؛ یعنی به هر دلیلی میزان فشار وارده بر رگ ها کمتر شده و علائم حیاتی انسان کمرنگ تر می شود. در بسیاری از مواقع، افت فشار خون حتی از بالا رفتن فشار هم خطرناک تر است و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

فشار خون، از دو منظر بررسی می شود. این دو قسمت حد بالا و حد پایین یا فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نامیده می شوند. اما این دو نوع فشار خون چیست؟

  • فشار خون سیستولی: به فشار خون در زمانی گفته می شود که قلب به صورت کامل عملیات پمپاژ را انجام داده و کاملا منقبض شده است. به این فشار خون، فشار خون سرخرگ نیز گفته می شود. فشار سیستولی در واقع حد بالای فشار را نشان می دهد و به صورت طبیعی نباید بیشتر از 120 میلی متر جیوه شود.
  • فشارخون دیاستولی: به فشار خون در زمان استراحت قلب یعنی درست زمانی که در بین دو ضربان قرار گرفته است، فشار دیاستولی گفته می شود. به این فشار خون نیز فشار وریدی می گویند. فشار دیاستولی حد پایین فشار خون را نشان داده و به صورت نرمال بر روی 80 میلی متر جیوه قرار می گیرد.

دلایل متعددی برای بالارفتن فشار خون یا افت آن وجود دارد. بهتر است هر فرد، شرایط خاص خود را بداند تا بتواند در صورت بالا یا پایین رفتن فشار نرمال خون، درمان خانگی به صورت اورژانسی برای خود داشته باشد یا دیگران را از شرایط بدن خود مطلع کند. با این حال قبل از اینکه به سراغ علل و عوارض فشار خون برویم، بهتر است با انواع آن آشنا شویم.

انواع بیماری فشار خون را بشناسیم

فشار خون از چند جهت دسته بندی می شود. هر کدام از این دسته بندی ها، شرایط فرد را در حالت خاصی قرار می دهد و ممکن است علائم و عوارض بیماری متفاوت باشد.

در یک دسته بندی فشار خون، به دو دسته فشار خون بالا و فشار خون پایین (افت فشار) تقسیم بندی می شود. در این مطلب نیز تلاش شده تا تمامی موارد در این دو دسته بندی به صورت مجزا مطالعه شود؛ چراکه علل، علائم و نوع درمان هر کدام از این دو دسته بندی با هم متفاوت هستند.

  • فشار خون بالا یا فشار بالا، گاها بیماری فشار خون نیز نامیده می شود. علت نیز رایج بودن این بیماری است که برخی افراد دیگر کلمه «بالا» را از آن حذف کرده اند. این بیماری به عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می شود. عوارض جانبی شدیدی دارد و ممکن است فرد را به مرگ بکشاند.
  • فشار خون پایین یا افت فشار خون، نه تنها به اندازه فشار بالا خطرناک است؛ بلکه می تواند از آن نیز شرایط وخیم تری برای فرد به صورت آنی ایجاد کند. علل، علائم و عوارض این بیماری نیز متنوع است که در این مطلب به این نوع از فشار خون و درمان ان اشاره خواهیم کرد.
۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید