۸۶۰۴
۱۷
۲

خطرات حرفه زنبورداری چیست؟

خطرات حرفه زنبورداری چیست؟

آشنایی با شغل زنبورداری یکی از نکاتی است که قبل از ورود به این حرفه باید مورد توجه قرار گیرد. اگر می خواهید وارد این شغل شوید، از طریق آن پیشرفت داشته باشید و به تمامی ایده های خود در مورد زنبورداری دست پیدا کنید و به طور خلاصه یک زنبوردار موفق قلمداد شوید، باید تمامی جنبه های این شغل را در نظر بگیرید.

زنبورداری یک شغل جذاب و دوست داشتنی است. بودن در طبیعت، بهره مندی از هوای پاک دور از شهر، سر و کله زدن با گل ها و حشره ای شگفت انگیز به نام زنبور عسل و موارد مختلف دیگر به عنوان جاذبه های فوق العاده زنبورداری شناخته می شوند. شاید به همین علت است که معضلات و مشکلات زنبورداری کمتر به چشم می آید. این در حالی است که متاسفانه شغل زنبورداری در کنار تمامی جذابیت هایی که دارد، خطرات و مشکلات فراوانی با خود به همراه دارد.

باید قبل از ورود به شغل زنبورداری، حتما اطلاعات کاملی در مورد خطرات زنبورداری داشته باشیم. اگر اطلاعات خود را در مورد این موضوع بیشتر کنیم، قطعا هوشمندانه تر وارد حرفه زنبورداری شده و احتمال شکست یا پشیمان شدن از ورود به این شغل، کاهش پیدا می کند. در واقع بهتر است هم جنبه های شیرین و هم جنبه های تلخ زنبورداری را در کنار هم ببینیم

در این مطلب تلاش شده تا به تعدادی از خطرات حرفه زنبورداری اشاره کنیم. خطراتی که ممکن است به ندرت پیش بیاید اما به هر حال توجه داشتن به آن ها موضوع مهمی است. سعی کنید قبل از ورود به حرفه زنبورداری علاوه بر آشنایی با مشکلات و ملزومات زنبورداری، حتما نگاهی هم به لیست خطرات احتمالی این حرفه بیاندازید.

 

 

زنبورداری بدون نوش جان کردن نیش زنبور ممکن نیست!

اولین و مشخص ترین خطر زنبورداری، نیش زدن زنبور است. لابد می گویید که برای رفع این خطر، زنبورداران از لباس مخصوص استفاده می کنند. بله درست است. لباس زنبورداری وظیفه اش همین است که از نیش زدن زنبور جلوگیری کند. با این حال همیشه هم موفق نیست. در هر صورت یک زنبوردار در طول دوره زنبورداری خود با نیش زنبور مواجه می شود.

آیا نیش زنبور خطرناک است؟ به طور کلی خیر. زنبوردارها اگرچه نیش زنبور را به جان می خرند، اما نه تنها مشکلی برای آن ها ایجاد نمی کند، بلکه ممکن است به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. محققان دریافته اند که خطر ابتلا به آرتروز در زنبورداران به شدت کاهش پیدا می کند که علت آن نیش های زیادی است که در طول هفته ها و ماه ها، زنبورداران را آزار می دهد. پس چه زمانی نیش زنبور خطرناک است؟

وقتی وارد شغل و حرفه زنبورداری می شوید باید بدانید که نیش زدن شما توسط زنبورها امری اجتناب ناپذیر است. پس باید برای آن آماده باشید. حال اگر فردی به نیش زنبور حساسیت دارد، قطعا نمی تواند شغل زنبورداری را انتخاب کند. علاوه بر این، برخی افراد اگرچه به نیش زنبور حساسیت خاصی ندارند، اما نیش زدن زنبور برایشان ایجاد چالش می کند. طبیعتا این افراد به هیچ وجه نباید به سراغ حرفه زنبورداری بیایند.

خطرات طبیعت را دست کم نگیرید

یکی از خطرات مهم زنبورداری این است که زنبوردار مدام در طبیعت مشغول رسیدگی به زنبورستان خود است. به طور کلی مشاغلی که با طبیعت سر و کار دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که طبیعت خطرات خاص خود را به همراه دارد. اتفاقات مختلفی در طبیعت وجود دارد که هر کدام می تواند به عنوان یک تهدید برای سلامتی به شمار رود.

از گزیدگی توسط مار و عقرب و دیگر حشرات تا حمله برخی حیوانات وحشی از جمله خطرات طبیعی است که ممکن است به سراغتان بیاید. اگر می خواهید زنبوردار شوید باید تمام راه حل های ممکن برای برطرف کردن این تهدیدات را بلد باشید. همچنین در دسترس بودن جعبه کمک های اولیه تخصصی برای زنبورداران ضروری است.

از دیگر خطرات طبیعی برای زنبوردار و هر فردی که در مشاغل مشابه زنبورداری مشغول به فعالیت است، شکستگی دست و پا و دیگر قسمت های بدن است. این هم یکی از خطرات زنبورداری است که اجتناب ناپذیر بوده اما با کمی دقت و توجه به کمترین میزان خود می رسد.

وقتی دزدها دست به کار شوند

کندوها و زنبورهای آنها، عسل، ژل رویال و حتی بره موم و گرده گل، همه ارزشمند و گران قیمت هستند. این یک طعمه خوب برای افرادی است که قصد دزدی دارند. می توانند با استفاده از روش های مختلف اقدام به سرقت از زنبورداری کنند.

این یک خطر مالی نیست! به این علت که عموما زنبورستان ها در مکان های خلوت، در دشت ها و زمین های کشاورزی و... هستند، سارقین ممکن است در طول روز به زنبورستان مراجعه کنند. در بسیاری از مواقع، مقاومت زنبوردار ممکن است باعث تهدید جان او شود. طبیعی است که هر زنبورداری عاشق کندوها و زنبورهای خود باشد و بخواهد از دزدیده شدن آن ها جلوگیری کند. در نتیجه باید از قبل در مورد چنین مشکلاتی فکر شود تا خدای نکرده مشکل خاصی پیش نیاید.

البته لازم نیست بترسید. کمتر پیش می آید که چنین دزدی های شکل بگیرد؛ اما اگر می خواهید به این شغل وارد شوید، باید حواستان جمع باشد که به هر حال امکان دزدی از زنبورستان شما وجود دارد. در نتیجه باید از قبل خودتان را برای چنین مشکلاتی آن هم در تنهایی دشت و کوه، آماده کنید.

سخن آخر

در این مطلب تنها به 3 نمونه از خطرات زنبورداری اشاره شد. این خطرات اگرچه همیشگی نیست؛ اما بهتر است فردی که می خواهد وارد حرفه زنبورداری شود، این خطرات احتمالی را هم بداند. داشتن اطلاعات در مورد این خطرات احتمالی، دید او را برای انتخاب باز تر کرده و در نتیجه انتخاب اشتباهی برای ورود به این شغل جذاب نمی کند.

حالا که با خطرات زنبورداری آشنا شدید، بد نیست کمی هم در مورد شیرینی های زنبورداری بخوانید:

اگر زنبوردار هستید، احتمالا خطرات دیگری نیز شما را تهدید کرده است. از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر با ما صحبت کنید. قطعا تجربیات شما می تواند کمک مهمی برای افراد تازه کار یا افرادی باشد که قصد ورود به زنبورداری دارند. مطمئنا نظرات شما کامل کننده نکاتی است که در بالا به آن اشاره کردیم و می تواند به همه خوانندگان این مطلب کمک کند. منتظر نظرات شما هستیم.

۱۷
۱
۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید