۴۶۳۷
۶
۳

کندو سبدی و کندو جعبه ای چه تفاوت هایی با هم دارند؟

قبل از خرید کندو بخوانید
قبل از خرید کندو بخوانید
شروع زنبورداری یا گسترش زنبورداری نیاز به توجه به برخی نکات دارد که انتخاب کندو نیز یکی از مهمترین آن ها است.

خرید کندو برای شروع یا گسترش زنبورداری موضوع مهمی است که نباید به آن به صورت ساده نگاه شود. تقریبا امروزه انتخاب بین دو نوع کندو بیشتر رایج است؛ کندو سبدی و کندو جعبه ای. هرچند مزیت های کندو جعبه ای بسیار بیشتر است؛ اما هنوز هم برخی زنبورداران به دلیل هزینه پایین تر خرید و راه اندازی کندو سبدی، از این نوع کندو استفاده می کنند.

در هر صورت بهتر است قبل از اقدام به خرید کندو، اطلاعات بیشتری برای مقایسه بین این دو نوع کندو داشتنه باشید تا راحت تر تصمیم خود را برای خرید بگیرید. مطمئن باشید که اگر در خرید کندو دقت کافی به خرج دهید، می توانید سود خود را از زنبورداری افزایش داده و به سودآوری بیشتری برسید. پس مطالعه تفاوت های کندو سبدی و کندو جعبه ای می تواند به شما در انتخاب بهتر کندو کمک کند.

نکات بیشتر در مورد کندو را در مقالات زیر بخوانید:

در این مطلب به صورت خلاصه به نکاتی در زمینه تفاوت بین این دو نوع کندو پرداخته ایم. فرقی نمی کند در شروع زنبورداری هستید یا تجربه خوبی در این زمینه دارید، اطلاعات این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

تفاوت از نظر وارسی کندو

یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین کندو جعبه ای و سبدی وجود دارد، تفاوت از نظر وارسی کندو است. اگر تجربه زنبورداری داشته باشید یا اطلاعات خوبی در زمینه این شغل کسب کرده باشید می دانید که وارسی کندو در زنبورداری موضوع مهمی است. وارسی منظم، هم به افزایش تولیدات کلنی کمک می کند و هم پیشرفت بیماری های کندو را کندتر می نماید. کندو سبدی به صورتی است که امکان وارسی مداوم کندو وجود ندارد. این در حالی است که در کندو جعبه ای، این امکان به سادگی فراهم شده و زنبوردار می تواند با رعایت اصول وارسی از کندو دیدن کند.

تفاوت از نظر رفت و آمد زنبور

یکی از ویژگی های مهم کندو جعبه ای، تعبیه آستانه فرود برای زنبور است. بر خلاف کندو سبدی که هیچ محلی برای فرود زنبور تعبیه نشده و همین موضوع زنبور را اذیت می کند، کندوهای جعبه ای در جلوی درب ورودی کندو، محلی را برای فرود زنبور تعبیه کرده اند. این محل کمک می کند تا زنبوران گارد نگهبان کندو بهتر فرصت بررسی زنبورها را داشته باشند. علاوه بر این، درب کندو جعبه ای در زمستان به راحتی بسته می شود و به همین علت از ورود حشرات مزاحم به کندو جلوگیری به عمل می آید.

تفاوت از نظر میزان برداشت عسل و فراورده ها

به طور کلی و بر اساس میانگین های به دست آمده، برداشت عسل از کندو جعبه ای حداقل 2 تا 3 برابر کندو سبدی است. این یعنی اگر یک زنبوردار هزینه بیشتری برای خرید کندو پرداخته و اقدام به خرید کندو جعبه ای کند، میزان بهره وری زنبورستان را به شدت افزایش می دهد. علاوه بر این، میزان تولید گرده گل نیز در کندو سبدی بسیار پایین است. علت این موضوع نیز عدم وجود محلی برای نصب تله گرده به منظور برداشت گرده گل است. برداشت بره موم و ژل رویال نیز در کندو سبدی به سختی انجام شده و به همین علت میزان تولید این فراورده ها در کندو سبدی نسبت به کندو جعبه ای پایین تر است.

تفاوت از نظر کنترل بیماری ها

یکی از مهمترین پارامترها برای مبارزه با انواع بیماری زنبورها، تشخیص به موقع بیماری است. این موضوع کمک می کند تا اولا خیلی سریع روند درمان شروع شود و هم احتمال انتقال بیماری از کندوی آلوده به دیگر کندوها کمتر می شود. همین موضوع باعث شده تا کندو جعبه ای گزینه ای بهتر برای زنبورداران باشد. همانطور که گفته شد، امکان وارسی کندو در کندو جعبه ای راحت تر بوده و همین موضوع کمک می کند تا اگر احیانا بیماری به سراغ کلنی زنبورها رفت، خیلی سریع روند درمان بیماری شروع شود. این یک موضوع مهم و اساسی است که باید در هنگام انتخاب کندو مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت از نظر جا به جایی کندوها

ییلاق و قشلاق جزئی جدایی ناپذیر از زنبورداری است. زنبوردار موفق باید سعی کند در فصول مختلف سال محل زنبورستان خود را تغییر داده تا بتواند از مرگ و میر زنبورها کاسته و هزینه نگهداری آن ها را در زمستان کاهش دهد. علاوه بر این، امید به افزایش تولید فراورده های مختلف در طول سال نیز علتی برای اهمیت ییلاق و قشلاق برشمرده می شود.

وقتی صحبت از ییلاق و قشلاق می کنیم یعنی کندوها باید جا به جا شوند. کندوهای جعبه ای به سادگی بر روی هم قرار گرفته و می توان آن ها را در یک کامیون گذاشته و جا به جای کرد. این در حالی است که کندوهای سبدی فضای بیشتری را اشغال می کنند و به شدت برای انتقال مشکلات وجود دارد. زنبوردارانی که از کندو سبدی استفاده می کنند، عموما قید ییلاق و قشلاق را می زنند!

تفاوت از نظر فضای کندو

یکی از جالب ترین و کاربردی ترین ویژگی های کندو جعبه ای، امکان اضافه کردن فضا به آن است. وقتی یک کندو با افزایش تعداد زنبور مواجه می شود یا میزان تخم ریزی ملکه افزایش پیدا می کند یا به هر دلیلی جا برای ذخیره عسل وجود ندارد، کندو جعبه ای می تواند با افزایش فضا، امان زندگی بهتر را برای زنبوران فراهم کند. این افزایش فضا با قرار گیری یک کندو کف باز بر روی کندوی دیگر صورت می پذیرد. این در حالی است که کندو سبدی عموما با کمبود فضا مواجه شده و زنبوردار باید خود را برای بچه دهی کندو آماده کند.

سخن آخر

شروع زنبورداری یا گسترش زنبورداری نیاز به توجه به برخی نکات دارد که انتخاب کندو نیز یکی از مهمترین آن ها است. از بین کندو سبدی و جعبه ای، کندو جعبه ای تمامی ویژگی های خوب برای راه اندازی یا گسترش زنبورداری را دارد؛ اما اگر به هر دلیلی دوست دارید از کندو سبدی استفاده کنید، بهتر است حتما از مشکلات این نوع کندو آگاه باشید و برای حل آن ها راه حل های مناسبی در نظر بگیرید. البته مشورت کردن با افراد خبره زنبورداری نیز می تواند گزینه خوبی محسوب شود.

نظر شما چیست؛ کندو جعبه ای بهتر است یا کندو سبدی؟ چرا؟

۶
۳
۳ دیدگاه
 
fr
سماواتی | ۳ سال پیش
مطلب جامع و خوبی بود. مممنون از اطلاعاتی که دادید در مورد کندو سبدی
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید