۱
۰

رژیم مایعات کامل؛ آنچه باید در مورد این رژیم غذایی بدانیم

رژیم مایعات کامل؛ آنچه باید در مورد این رژیم غذایی بدانیم

رژیم مایعات کامل به این معنی است که فرد هیچ غذای جامدی نمی خورد و فقط مایعات، مانند سوپ، آبمیوه و اسموتی مصرف می کند. برای بیشتر افراد این یک راهکار موقتی است نه یک استراتژی تغذیه ای طولانی مدت.

مایعات کامل با مایعات شفاف متفاوت است؛ در یک رژیم مایعات شفاف فرد فقط می تواند مایعات شفاف مانند آب، چای و آبگوشت مصرف کند. مایعات کامل طعم متنوع تر و ارزش غذایی بیشتری را ارائه می دهند. یک شخص ممکن است بتواند علاوه بر انواع مایعات غلیظ، مثل سوپ گوجه فرنگی، غذا های مورد علاقه اش را هم به شکل پوره بخورد.

در این مقاله درباره رژیم مایعات کامل شامل کاربردها، اثرات احتمالی و آنچه باید خورد، یاد خواهید گرفت. این رژیم غذایی می تواند سبک زندگی شما را تغییر دهد. حتی اگر این رژیم زمان کوتاهی از زندگی شما را به خود اختصاص دهد؛ اما بعد از استفاده از این رژیم غذایی، یاد خواهید گرفت که سالم تر زندگی کنید.

به ویژه اینکه رژیم غذایی مایعات کامل که شامل عسل طبیعی و دیگر مواد مفید برای بدن می شود، می تواند تا مدت ها میل شما به غذاهای مضر کمتر کند. این ویژگی شاید مهمترین ویژگی این نوع رژیم غذایی باشد.

کاربرد های رژیم مایعات کامل

پزشک ممکن است پس از جراحی دندان رژیم مایعات کامل را پیشنهاد کند. پزشکان معمولا رژیم های مایعات کامل را به عنوان یک استراتژی کوتاه مدت به افرادی پیشنهاد می کنند که به دلیل مسائل پزشکی مصرف مواد غذایی کامل برای آن ها خطرناک است. با این حال ممکن است این یک روش برای ترک مصرف مواد غذایی ناسالم نیز باشد.

آن ها ممکن است توصیه کنند که افراد در شرایط زیر از یک رژیم مایعات کامل استفاده کنند:

  • هنگام بهبود یافتن از پانکراتیت                             
  • پس از جراحی کاهش وزن؛ به عنوان یک مرحله گذار بین مایعات شفاف و غذاهای نرم
  • به دنبال جراحی دندان یا دهان؛ به منظور کاهش درد یا به دلیل اینکه فرد قادر به جویدن نیست
  • بعد از جراحی دستگاه گوارش یا برای تسکین علائم بیماری گوارشی
  • پس از شکستن استخوان در دهان یا فک                      
  • وقتی پزشک یا دندان پزشک فک را سیم کشی می کند.  

همچنین بعضی از افراد از رژیم های مایعات برای کاهش وزن استفاده می کنند، زیرا در رژیم مایعات کامل مصرف کالری زیاد دشوار است. رژیم های غذایی محدودکننده برای کاهش وزن بی خطر نیستند و برخی پزشکان آن ها را پیشنهاد نمی کنند. در این رژیم ها فرد اغلب به محض بازگشت به یک رژیم عادی مجددا وزن اضافه می کند. با این حال اگر بتواند تغییراتی در سبک زندگی خود بدهد، می تواند در شرایط خوبی باقی بماند.

در رژیم مایعات کامل، چه چیزهایی باید بخوریم؟                              

رژیم مایعات خوشمزه

غذاهایی که فرد در یک رژیم مایعات کامل باید مصرف کند به نیازهای تغذیه ای و توصیه های پزشک بستگی دارد. یک فرد می تواند موارد زیر را مصرف کند

  • آب
  • آبمیوه             
  • لیموناد         
  • سوپ گوشت
  • ژلاتین
  • شربت عسل
  • چای
  • دمنوش
  • قهوه
  • بستنی یخی
  • پوره میوه‌ها و سبزیجات
  • سوپ های صاف شده یا پوره شده
  • شیر 
  • شیر بادام
  • بستنی
  • گوشت کوبیده شده یا پوره شده
  • غذای کودک
  • فرنی آرد گندم
  • بلغور جو دوسر
  • اسموتی ها
  • نوشیدنی های پروتئینی وسایر مکمل های غذایی مایع
  • میلک شیک ها
  • مارگارین، کره و مایونز
  • پودینگ

دریافت پروتئین و فیبر در یک رژیم مایعات کامل می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین افرادی که این رژیم را دنبال می کنند، به خصوص اگر این کار را بیش از چند روز انجام می دهند، باید مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی را در اولویت قرار دهند.

برخی غذاهایی که فرد ممکن است قادر به خوردن آن ها باشد و ارزش غذایی بیشتری دارند عبارتند از:

  • نوشیدنی های پروتئینی با قند پایین
  • اسموتی های میوه‌ها و سبزیجات
  • محصولات مبتنی بر تخم مرغ؛ مانند مخلوط زرده تخم‌مرغ با شیر یا غذای کودک با تخم مرغ
  • گوشت و لوبیای پوره شده
  • پوره سیب‌زمینی با سس گوشت
  • شیر

مردم باید از پزشک خود بخواهند که لیست دقیقی از آنچه که در یک رژیم مایعات کامل باید بخورند و آنچه که باید از خوردنش پرهیز کنند، برایشان تهیه کند.

 از خوردن چه چیزهایی باید بپرهیزیم؟

فردی که رژیم مایعات کامل دارد لازم است از خوردن غذاهای جامد و همچنین پوره هایی که ممکن است تکه های درشتی در آن باشد خودداری کند.

برخی از غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کنیم عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات کامل
  • نان
  • غلات
  • سوپ هایی که شامل تکه های بزرگ یا سفت باشند
  • گوشت یا ماهی
  • هر چیزی که دانه یا قسمت های سخت و تیز داشته باشد
  • مغز ها و کره بادام زمینی
  • بستنی تکه دار
  • نودل ها و ماکارونی
  • برنج
  • کلوچه و کیک
  • پنیر
  • توفو(پنیر سویا)
  • و...

 نکات جانبی و مهم برای رژیم مایعات

برای اکثر افراد رژیم مایعات کامل اقدامی کوتاه مدت است. افرادی که باید مدت طولانی تری رژیم غذایی مایعات کامل را رعایت کنند باید مراقب غذاهایی باشند که می خورند و از گزینه هایی که احتمال دارد ناسالم باشند بپرهیزند.

برخی از اقدامات زیر می تواند مفید و سودمند باشد:

  • اجتناب از دریافت همه یا بیشتر کالری شان از غذاهای شیرین، مانند بستنی
  • افزایش مصرف فیبر با نوشیدن اسموتی های رقیق حاوی میوه ها، سبزیجات، و ماست یونانی
  • امتحان کردن شیر به عنوان یک منبع پروتئین
  • پرهیز از خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند مثل، بستنی یخی و ژلاتین
  • سوال کردن از پزشک در مورد ویتامین ها ومکمل های معدنی
  • ثبت یک نمودار برای پیگیری مواد مغذی با گذشت زمان

خطرات رژیم مایعات کامل

دریافت مواد مغذی در یک رژیم مایعات کامل، به خصوص طولانی مدت، بسیار دشوار است. رژیم های مایعات به طور معمول دارای ویتامین آ، آهن، ویتامین  B12 و تیامین هستند. افرادی که برای مدت طولانی باید رژیم مایعات کامل داشته باشند برای جلوگیری از کمبود های تغذیه ای نیاز به مصرف مکمل دارند.

دریافت مقدار کافی پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری در رژیم مایعات کامل امکان پذیر است. با این حال انجام این کار، نیاز به برخی برنامه ریزی ها و دانش ابتدایی در مورد رژیم غذایی دارد. افرادی که این رژیم را دنبال میکنند و در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی به سر می برند ممکن است انرژی و انگیزه لازم برای جستجوی غذا های  مایعات کامل را نداشته باشند. یکی از بزرگترین خطرات این است که فرد ممکن است به غذاهای آسان اما کم مغذی مانند بستی ذوب شده یا آب‌گوشت ها با سدیم بالا متکی شود.

با اینکه یک رژیم مایعات کامل ممکن است بیشتر از یک رژیم مایعات شفاف برای فرد اشتیاق برانگیز باشد، اما پیروی از یک رژیم مایعات کامل هنوز هم می تواند دشوار و آزاردهنده باشد.

علاوه بر سوتغذیه ناشی از استفاده طولانی مدت، برخی خطرات دیگر عبارتند از:

  • گرسنگی مزمن
  • نوسانات خلقی به دلیل گرسنگی
  • لذت نبردن از غذا خوردن
  • مشکل غذا خوردن در بیرون، یا شرکت در سایر فعالیت های اجتماعی که پیرامون غذا هستند.

یکی از بهترین نوشیدنی ها در رژیم مایعات کامل، شربت عسل طبیعی است. عسل طبیعی حاوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بوده و می تواند آنچه که بدن به آن نیاز دارد را تامین کند. به ویژه اگر گرده گل به شربت عسل اضافه شود، پروتئین بسیار خوبی از بدن را تامین می کند و باعث افزایش سطح انرژی بدن فرد می شود.

ویدئو: طرز تهیه 3 نوشیدنی انرزی زا خانگی

با گرده گل، نوشابه انرژی زا طبیعی بسازید

ویدئو: نوشابه انرژی زا طبیعی بسازیم

اگرچه گاهی پزشکان رژیم مایعات کامل را برای شرایط مختلف توصیه میکنند، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که این رژیم ممکن است محدود کننده تر از آنچه لازم است باشد. برای مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۰نشان داد که یک رژیم غذایی جامدات برای افرادی که از پانکراتیت نسبتا حاد بهبود یافته اند و مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شده اند، بی خطر است.

سخن آخر

پیروی از یک رژیم غذایی مایعات کامل می تواند چالش بر انگیز باشد. اگر لازم باشد فرد مدت طولانی یک رژیم مایعات کامل را دنبال کند، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کند تا اطمینان حاصل کند که مواد مغذی ضروری را به اندازه کافی دریافت می کند. شربت عسل یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که می خواهند از این رژیم تبعیت کنند. همچنین در بسیاری از موارد با پوره کردن غذاهایی که معمولا فرد از آن ها لذت می برد داشتن یک رژیم غذایی راضی کننده و مقوی امکان پذیر می شود.

شما تاکنون تجربه ای برای گرفتن رژیم مایعات کامل داشته اید؟

۱
۱
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/327496
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید