۷۳۴
۱۶
۰

بزرگ‌ترین برنامه آینده ما حفظ کیفیت و ارتقای آن است.

در گفتگوی اختصاصی عسلنا با خالق «آهوتا» مطرح شد
در گفتگوی اختصاصی عسلنا با خالق «آهوتا» مطرح شد

محمد براتی، مدیر و خالق برند آهوتا در بخش دوم گفت‌وگوی اختصاصی با عسلنا، بزرگ‌ترین هدف و برنامه آینده این مجموعه را حفظ کیفیت محصولات و ارتقای آن و مشتری مداری واقعی توصیف کرد و گفت: بدون داشتن کیفیت، حرف از مشتری مداری تنها چاپلوسی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در بخش اول این گفت و گو با آقای مهندس محمد براتی بنیان‌گذار برند آهوتا در خصوص پیشینه و نحوه خلق این برند به گفتگو نشستیم.

ایشان در مورد محصولات آهوتا و سیر تکاملی این تولیدات به بیان توضیح پرداختند و داستان تغییر نحوه فروش از سبک سنتی به فروشگاه دیجیتال را بیان کردند و از مشکلات و دغدغه‌های گروه تولیدی آهوتا گفتند.

در ادامه گفتگوی اختصاصی ایشان با عسلنا، پذیرای پاسخ به سؤالات دیگر ما شدند که باهم در ادامه می‌خوانیم:

 

 

عسلنا: آیا با استاندارد اجباری و گرید بندی موافقید نظرات و پیشنهادات شما چیست؟

در مورد مواردی مثل استاندارد اجباری عسل و گرید بندی محصولات متأسفانه نظر خاصی ندارم و با احترام به همه عزیزانی که در این حوزه برای این مسئله مهم تصمیم‌گیری کردند و تصمیم‌گیری‌شان هم به‌جا بوده، متأسفانه بنده دل‌خوش به این‌ها نیستم. نه من بلکه اکثر دوستان و کارشناسان و اهالی این صنعت و بقیه دوستانی که باهم مشورت می‌کردیم، هیچ‌کدام دل‌خوش به این مسائل نیستند، چراکه اگر نگاهی به فروشگاه‌های مواد غذایی بیندازیم، کدام‌یک از این فروشگاه‌هایی که استاندارد دارند. یا کدام‌یک از این محصولاتی که مجوزهای مختلف را گرفتند، طبیعی و سالم هستند؟

شما یک نگاهی به همین آب‌لیموهایی که در بازار است بیندازید، همه به اسم طبیعی و باکیفیت عرضه می‌شود ولی اکثراً طبیعی نیستند و شما بگویید که کدام شان کیفیت لازم را دارد؟

نظر من این است که ایده یک فکر درست و به‌جاست و باید استاندارد وجد داشته باشد و تولیدکننده ملزم به اجرای قوانینی خاص برای تولید باشد ولی به‌تنهایی جواب نمی‌دهد. من به‌شخصه با هر حرکتی که بخواهد محصول طبیعی و سالم‌تر به دست مشتری برسد موافقم. ولی به نظر من شاید این بارِ کاری متقلبین را بیشتر کند و اگر بخواهند محصولات تقلبی عرضه کنند، بیشتر اذیت بشوند ولی استاندارد اجباری راه را بر متقلبین سد نمی‌کند.

 در مورد زنبورداران هم این صنف اکثراً محصولات خوب و درجه‌یک به مشتری رساندند و دغدغه خاصی برای این مسئله ندارند و دردسر اصلی این است که فروشگاه‌ها یا هرجایی که دارد محصولات درجه‌یک تولید می‌کند، جدای از مشکلاتی که در کوچ و یافتن مرتع و مصائب برداشت عسل دارد، یک مشکل بزرگ‌تری هم برایش درست می‌شود که باید دنبال مجوزها و استانداردها و آزمایش‌ها باشد ولی در کل حرکت خوبی است به شرطی که ضمانت اجرایی وسیع داشته و جلوی تقلب و عرضه محصولات ناسالم را بگیرد ولی درمجموع بنده دل‌خوش و امیدوار به جواب مثبت در این موضوع نیستم.

برنامه‌های شرکت برای آینده و اهداف بعدی شما چیست؟

ما هر زمان اهداف یک‌ساله یا بلندمدت بالایی مشخص کردیم، قبل از اینکه سال تمام شود و تقریباً در مدت 6 ماه به آن اهداف رسیدیم. آهوتا همواره در حال رشد بوده و خوشبختانه اصلاً توقف و رکودی نداشته و اگر بخواهم آمار و ارقام را ذکر کنم در همین یک سال اخیر ما در تعداد مشتری‌ها، در مبالغ فروش و میزان بهره‌وری تقریباً یک رشد ده برابری داشتیم و الحمدالله روزبه‌روز بر تعداد کندوها و تعداد زنبورداران مجموعه افزوده می‌شود و عزیزان زیادی که داریم آموزش می‌دهیم تا در عرصه زنبورداری و تولید وارد مجموعه شوند هم رشد داشته است. بزرگ‌ترین برنامه و هدف ما همواره «کیفیت» است چراکه چیزی که باعث شده همواره آهوتا رشد کند و در حوزه عسل اسم‌ورسم و اعتبار کسب کند، همواره کیفیت بوده و قطعاً بزرگ‌ترین هدف و برنامه ما همین حفظ کیفیت است. در حوزه‌هایی حتی قصد داریم کیفیت را بالاتر هم ببریم ولی با توجه به آمار خوبی که داریم و فروش بالا و رشد مجموعه ما را بر حفظ کیفیت و ارتقای آن مصمم‌تر می‌کند.

در کنار آن اهداف مالی و اقتصادی برای صادرات و ایجاد و اعطای نمایندگی‌ها گسترده (که البته هنوز به تصویب نرسیده) و بسیاری دوستان مجموعه موافق آن نیستند.

در مورد مشتری مداری و حقوق مصرف‌کننده چه نظر و خط‌مشی خاصی دارید؟

مشتری مداری را اگر بخواهیم خیلی ساده به آن نگاه کنیم و خیلی پیچیده‌اش نکنیم، اگر به معنای مراقبت و احترام و حفظ مشتری باشد ما خیلی وقت است که هم ملزم به مشتری مداری خودمان هستیم و هم متعهد به مشتری مداری همکاران، چراکه خیلی وقت‌ها این مسئله پیش‌آمده که برخی عزیزان از مجموعه دیگر یا فروشگاه‌ها و سایت‌های دیگری خرید کردند و حتی از اقوام و آشنایان ولی هر سؤال یا مشکلی داشتند ما بدون توجه به منافع شخصی و بر اساس اصول حرفه‌ای به آن پاسخگو بودیم و هم درباره عوارض جانبی و نحوه مصرف و سایر موارد به افرادی که از ما هم محصول نخریدند پاسخ می‌دهیم.

استارت این مورد مشاوره را ما در آهوتا زدیم که فروشگاه اینترنتی ما چند سال یاست به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع در مورد محصولات زنبورعسل شناخته می‌شود، بازدید میلیونی هر فصل فروشگاه آهوتا سبب شده ماهانه جوابگوی سؤالات هزاران نفر باشیم و به آن‌ها مشاوره بدهیم.

البته پیش‌نیاز مشتری مداری و مهم‌ترین رکن آن کیفیت و تولید محصول خوب برای مشتری است که این نوعی مشتری مداری در عمل است.

اگر کیفیت خوبی نداشته باشیم مشتری مداری بی‌معنا و حرف گزاف است و بدون کیفیت هر نوع ادعای مشتری مداری تنها چاپلوسی است.

اصول اساسی در کار آهوتا در زمینه مشتری مداری وجود دارد. ما کیفیت محصولات را حق مسلم مشتری می‌دانیم و هیچ مشتری اجبار ندارد که حتماً از ما محصول بخرد ولی ما موظفیم به همه سؤالاتش پاسخگو باشیم. همواره ما مشاور امین مردم هستیم و علم و آگاهی ما وقف مشتریان هست. مشتری که یک کیلو می‌خرد یا یک‌تن خرید دارد ازنظر ما دارای احترام و حق یکسان و برخورد و احترام مساوی است.

: چه پیشنهاد‌هایی برای خریداران عسل دارید؟

توصیه ما همیشه به مردم و مشتریان این بوده که عسل طبیعی را از زنبوردار و تولیدکننده بدون واسطه بخرید، چراکه این کار مطمئن‌تر است البته برخی افراد عسل‌های تغذیه‌ای و نیمه تغذیه‌ای را هم طبیعی می‌پندارند، ولی ما چنین برداشتی نداریم و تنها عسلی را طبیعی می‌دانیم که زنبورعسل صد در صد بدون تغذیه دستی در تولیدش نقش داشته و از شهد گل‌های طبیعی بدون دخل و تصرف و به‌صورت خام باشد.

اطمینانی که موقع خرید از زنبوردار است همان دخالت مستقیم زنبور در تولید آن است چراکه متأسفانه در بازار و فروشگاه‌ها عسل‌هایی در دسترس مشتری قرار می‌گیرد که زنبور هیچ دخالتی در تولیدش نداشته و محصولی هست که ترکیباتی از اسانس‌ها و رنگ و شکر است و بدون اینکه حتی عسل تغذیه‌ای هم باشد و زنبور در تولیدش نقش داشته باشد، برچسب عسل طبیعی می‌خورد.

توصیه ما این است که فارغ از اینکه از چه برندی خرید می‌کنید، از مجموعه‌ای خرید کنید که خودشان زنبوردار باشند و از افراد دوست و آشنا و قابل‌اطمینان که توانایی آزمودن آن‌ها و اعتبار سنجی‌شان را دارید، خرید کنید. خواستن برگه آزمایش از فروشنده و گرفتن ضمانت‌نامه علی‌رغم اینکه هزینه دارد ولی بازهم می‌تواند کارساز باشد. ما در مجموعه خودمان اگر محصولی کیفیت نداشته باشد دو برابر قیمت پرداختی و هزینه آزمایش را مسترد می‌کنیم

با سپاس از شما و توصیه آخرتان چیست جناب براتی؟

من هم از شما و مجموعه عسلنا، نهایت تشکر را داشته و توصیه آخر من به دوستان این است که باورهای غلط در مورد عسل و تبلیغات دروغ را باور نکنند و در مسیر دانش‌افزایی علمی گام بردارند. زمانی ما می‌گفتیم اطلاعات درست را از زنبوردار بخواهید ولی متأسفانه با به وجود آمدن برخی پیچ‌ها و کانال‌ها و سایت‌ها اطلاعاتی غلط به مردم درباره عسل داده می‌شود یا در مورد سالم نبودن آن سیاه نمایی می‌شود و توصیه ما گرفتن اطلاعات از منابع قابل‌اعتماد و مستندی است که در کار خود را ثابت کرده‌اند.

به روش‌های خانگی برای آزمودن عسل اعتماد نکنید و هیچ‌گاه بر اساس رنگ و بو و غلظت عسل قضاوت نکنید، شکرک زدن عسل را یک‌بار برای همیشه حل کنید و شکرک زدن یا رس کردن را به‌صورت علمی حل کنید و مبنای کیفیت عسل قرار ندهید و بدانید الزاماً شکرک زدن دلیل طبیعی نبودن عسل نیست./

پایان بخش دوم گفت‌وگو

۱۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید