۱۸۰۶
۳
۰

نقد موسس عسل اورازان بر بازار عسل ایران؛ ضعف برندینگ سبب نزول جایگاه عسل ایران در بازار جهانی شده است

گفتگوی اختصاصی عسلنا با موسس برند عسل «اورزان»
گفتگوی اختصاصی عسلنا با موسس برند عسل «اورزان»
مهندس محمدرضا طهماسبی، موسس برند عسل «اورازان» و مدیر عامل شرکت دانش بنیان «مزرعه سبز اورازان» یکی از مشکلات بزرگ صنعت زنبورداری و دلیل مهمی که سبب می شود عسل ایرانی از بازار و مارکتینگ جهانی عقب بماند را ضعف «برندینگ» در مجموعه صنعت به خصوص صنایع غذایی کشور توصیف کرد و گفت : ضعف برندینگ سبب نزول جایگاه شایسته عسل ما در بازار جهانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پایه توسعه و عظمت هر صنعتی را برندها می سازند و در این میان عسل ایرانی علی رغم کیفیت و تنوع ممتاز جهانی به دلیل عدم توسعه برندهای خوشنام به آنچه در جهان شایسته اش بوده ، نرسیده است.

از این رو در پایگاه خبری عسلنا، برآنیم تا به معرفی برندهای صنعت زنبورداری و تولید عسل کشور بپردازیم که در این گفتگو به سراغ موسس برند«اورازان» رفتیم.

«اورازان» نامی زیبا و پر مسما است که بر روستایی بی نهایت زیبا در دامنه البرز و نزدیکی طالقان اطلاق می شود. روستایی که بزرگان بسیار زیاد و مشاهیر پر آوازه ای از آن برخاستند و نام یکی از کتاب های زنده یاد جلال آل احمد نویسنده بزرگ معاصر نیز برگرفته از آن است.

امامزاده باشکوه ، طبیعت بکرش و آبشار طبیعی آن در 12 کیلومتری طالقان که حتی در زمان خشکسالی نیز خروشان است بر ابهت و اعجاب این نام می افزاید.«اورازان» یک تابلوی بی نظیر و بکر از طبیعت است و نامی بسیار برازنده برای یکی از برندهای خوشنام عسل ایرانی.

 

 

به گزارش عسلنا، شرکت دانش بنیان «مزرعه سبز اورازان» سال ها قبل در زمینه زنبورداری پیشرفته و تولید عسل های بکر و طبیعی فعالیت داشته است و از چند سال گذشته مجموعه تولیدات زنبورستان خود را در حوزه ارگانیک در تمامی فروشگاه های معتبر عرضه می کند .

در ادامه به گفتگو با مهندس محمدرضا طهماسبی، موسس جوان و مدیر عامل کارآفرین این مجموعه نشستیم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

عسلنا: جناب مهندس طهماسبی از  نحوه علاقه مندی به صنعت عسل بگویید؟ و انگیزتان برای ورود به این عرصه چه بود؟

طرح ابتدایی تاسیس شرکت و خلق برند «اورازان» بدین ترتیب شد که رشته تحصیلی بنده مواد غذایی بود و کارشناسی ارشدم را روی عسل و آنتی اکسیدان های عسل کار کردم و یک پایان نامه جالب و جامع در این زمینه ارائه شد. بیش از 50 نمونه از عسل های سراسر کشور جمع آوری و مورد آزمایش و تحلیل دقیق قرار گرفتند و میزان آنتی اکسیدان آن ها مورد آزمایش قرار گرفته و سنجیده شدند.

از نظر منشا گیاهی و جغرافیایی و میزان آنتی اکسیدان این عسل ها مورد گرید بندی دقیق قرار گرفت و تحقیق بسیار دقیقی صورت پذیرفت که حاصل آن چند مورد مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی بسیار خوب و کاربردی بود، همچنین از کلیت آن یک مقالهIsi نیز تهیه شد.

همین پژوهش پایه علاقه و انگیزه من به تولید عسل های خاص شد و احساس می کردم این تنوع  خاص محصولات عسلی باید به مردم شناسانده و عرضه شود.

درباره چگونگی تاسیس شرکت و خلق برند «اورازان»توضیح بفرمایید؟

در مورد معرفی برند «اورازان»من همیشه این دغدغه را داشتم که بتوانیم یک کارآفرینی مفید و مستمر در صنعت غذا داشته باشیم. واقعا عسل به دلیل ویژگی ها و خواص منحصر بفردی که دارد، می توانست پتانسیلی قوی بوده و انتخاب خوبی برای نیل به این هدف باشد.

سلامت محور بودن این محصول و سابقه و اصالتی که تولید آن در ایران داشت و نیز اعتباری و ارزش این محصول در صنایع غذایی دنیا، سبب شد که بر روی خلق یک برند عسلی متمرکز شویم.

توسعه سبد محصولات غذایی سلامت محور همیشه از علایق من بوده و الان نیز در تلاش برای توسعه و افزایش و تکمیل این ایده مهم در تولیدات شرکت هستیم.

تولیدات برند «اورازان» چه محصولاتی را شامل می شود؟

محصولاتی که شرکت دانش بنیان «مزرعه سبز اورازان» با برند« اورازان» به بازار عرضه می کند، شامل: عسل آویشن، گون، کُنار ، چهل گیاه و نیز فراورده های دیگر زنبور عسل شامل : رویال ژل، گرده گل و بره موم است.

این مجموعه تولیدی در جشنواره ها و فستیوال های غذایی زیادی مورد تقدیر قرار گرفته و در بین بهترین های این صنعت بوده است.

در تولید این عسل ها استفاده از مواد شیمیایی به صفر یا حداقل رسیده است و هیچ گونه تغذیه کمکی نیز صورت نمی گیرد و زنبورستان ها از مناطق آلوده شهری و سم پاشی مزارع در حداکثر فاصله قرار داشته و در تمامی مراحل تولید و بسته بندی این محصول بیشترین و سختگیرانه ترین نظارت ها توسط اساتید این صنعت صورت می گیرد که همه این موارد باعث بوجود آمدن یک ماده غذایی، دارویی و استثنایی به نام عسل اورازان شده است .

از برنامه های آینده و اهداف و محصولات جدید این برند بگویید؟

تولید و عرضه محصولات دیگری مثل روغن های سلامت و دیگر محصولات غذایی ارگانیک و سلامت محور نیز در دستور کار ما هستند که تلاش داریم این سبد غذایی را کامل کنیم.

هدف ما از  خلق برند «اورزان» عرضه محصولات سلامت محوری هست که خانواده ها با اعتماد به این نام بتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند و اطمینان داشته باشند ذیل این برند همه مواد ارگانیک، سالم و با کیفیت را خواهند داشت.

عسل اورازان

یکی دو سال پس از تاسیس شرکت و ثبت برند«اورزان» فعالیت خود را به شکل سازمان دهی یک شرکت دانش بنیان ادامه داده و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم .

از دیگر محصولات ما در این شرکت دانش بنیان کار کردن روی نوشیدنی های برگرفته از عسل هست و چندین ثبت اختراع در این زمینه داشتیم که در سال1392 پس از دانش بنیان کردن  شرکت به این مهم دست یافتیم.

گویا برند «اورازان» بر روی محصولات دارویی و مکمل های سلامتی هم کار می کند؟

بر روی مکمل های عسل نیز در مجموعه «اورزان» کار کردیم و با استفاده از «گرده گل» و «ژل رویال» نیز توانستیم تحقیقات جامعی برای تولید مکمل ها صورت داده و کار را به پای تولید برسانیم، ولی به دلیل عدم وجود بازار مناسب، علی رغم چند سال گذشتن از این مرحله  هنوز به توجیه اقتصادی برای تولید انبوه نرسیدیم.

به دلیل اینکه در آن زمان هنوز شناخت کاملی از ژل رویال و دیگر محصولات و فرآورده های زنبور عسل در کشور وجود نداشت، تولید مکمل ها از اولویت  شرکت خارج شد که امیدوارم با فرهنگ سازی که در سال های اخیر صورت گرفته بتوانیم به زودی به مرحله تولید انبوه این محصولات برسیم.

تولید مکمل های قرصی از سایر فرآورده های زنبورعسل و کار روی «بره موم» و «ژل رویال» و «گرده گل» را همچنان ادامه می دهیم و تلاش داریم تا خروجی آن محصولات سلامت محور خوبی بر پایه گیاهی  و ارگانیک باشد.

در مورد استانداردهای اجباری و نظارت و گرید بندی محصولات چه نظری دارید؟

در مورد استاندارد اجباری و گرید بندی محصولات عسل معتقدم هر چقدر سختگیری ها و قانون مداری بیشتر باشد قطعا کیفیت و التزام به تولید محصولات خوب و پاک  بالا می رود.

بزرگترین مشکلی که در بازار تجاری محصولات عسل وجود دارد، همین عسل های دست ساز است که در شرایط بدون مجوز و بی کیفیت توسط کارگاه های غیر مجاز و زیر زمینی تولید می شود و اعتبار این صنعت را زیر سوال می برد.

البته در مقابل برندهای خوب و عسل های ممتاز زیادی هم توسط برندهای خوشنام تولید می شوند که تنها مردم با کمی مطالعه و کاوش می توانند سطح صداقت افراد و کیفیت محصولات را بسنجند.

کیفیت های پایین و محصولات ارزان، متاسفانه علاوه بر خدشه دار کردن شان عسل طبیعی ایرانی، باعث کاهش اعتماد مردم و حتی روی آوردن مشتری ها به خرید عسل های خارجی شده است.

بازار کلی عسل را چطور ارزیابی می کنید و بزرگترین مشکلات این صنعت چیست؟

ایران مهد عسل است و با کیفیت ترین و متنوع ترین عسل ها در ایران تولید می شود ولی متاسفانه نظارت ضعیف و عدم اطلاع رسانی بهینه جهانی و نیز رفتار نادرست متقلبین سبب کاهش اعتماد عمومی به این صنعت شده است که همه ما باید تلاش کنیم علاوه برتولید عسل باکیفیت و با بسته بندی شکیل و سلامت محور، برای دفاع از عسل ممتاز ایرانی و اصالت این محصول بی نظیر کشور، نهایت تلاش خود را به کار ببندیم.

به طور کلی در صنعت ما  بزرگترین مشکل «برندیگ» است که اگر ما در بازار های خارجی نمی توانیم جایگاه مناسبی داشته باشیم به همین دلیل است، چون ما مارکتینگ جهانی، تبلیغات استاندارد و اطلاع رسانی دقیق، بسته بندی مطابق با ذائقه جهانی و سایر استانداردهای کیفی و کمی را دقیق و مطلوب آموزش نداده و اجرا نکردیم.

همه این اتفاقات سبب شده که جایگاهی که حق صنعت عسل ایران است به ما تعلق نگیرد و عسل ممتاز ایرانی در جهان ناشناخته و کم فروش باقی بماند.

متاسفانه برخی کشورها همین عسل ایرانی را به صورت خام و فله ای خریداری و خارج کرده و با برندهای خود به فروش می رسانند.

از انتخاب سفیر سلامتی و دیگر ابتکارات اورزان حرف بزنید؟

از ابتکارات  «اورزان» یکی انتخاب سفیر سلامتی بوده است که این شرکت با ارج نهادن به هنر و اعتقاد به اینکه هنر پایه اصلی همه زیبایی ها بوده و قطعا در خلق هر برند و هر تولیدی اگر هنر نباشد،آن محصول جاودان و محبوب نخواهد شد، دست به انتخاب سفیر سلامتی زده و یکی از هنرمندان ممتاز و محبوب سینما، سر خانم «لاله اسکندری» بر ما منت گذاشته و پذیرای این مسئولیت مهم شدند.

قطعا این کار و انتخاب «سفیر» در صنعت عسل برای اولین بار انجام شده و حتی در بین کشورهای منطقه و خاورمیانه هم بی نظیر و برای صنایع غذایی کشور کم نظیر است.

ولی اهمیت دادن به هنر و اعتقاد شدیدی که مجموعه «اورازان» به بحث«برندینگ» دارد ما را در خصوص انجام این کار ثابت قدم  ساخت.

ارائه ضمانت نامه کیفیت محصول به مشتری و بسته بندی شکیل و با استفاده از مواد ارگانیک دوستدار طبیعت از دیگر مزیت ها و ابتکارات در مجموعه اورزان بوده است.

سخن پایانی و پیشنهاد شما به مصرف کنندگان عسل چیست؟

پیشنهاد و توصیه من به مشتریان و مصرف کنندگان عسل این است  که از شرکت ها معتبر و برندهای خوشنام و فروشگاههای رسمی معتبر خرید کنند و اصلا به عسل های ارزان قیمت و بی کیفیتی که نشان و مجوزهای قانونی را ندارند، اعتماد نکنند و قطعا نام یک برند معتبر می تواند تضمین کیفیت و یک خرید بدون استرس باشد.

 در پایان از رسانه خوب عسلنا و کلیه عزیزانی که سبب ارتقای اطلاع رسانی در این صنعت هستند کمال تشکر را داشته و عموم دوست داران این صنعت را به تعامل و همکاری برای دفاع از اصالت و کیفیت عسل ایرانی دعوت می کنم.

۳
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید