۶۳۹
۲
۰

بانکی پور: سند ارتقای کیفیت عسل در حال تدوین است | موسویان: افزایش تلفات زنبورهای عسل باید اصولی آسیب‌شناسی و چاره‌جویی شود

نشست خبری مشترک صندوق حمایت از توسعه و اتحادیه سراسری زنبورداران
نشست خبری مشترک صندوق حمایت از توسعه و اتحادیه سراسری زنبورداران

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری در نشست مشترک خبری با اتحادیه سراسری زنبورداران از تدوین سند ارتقای کیفیت عسل با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و برخی دستگاه‌های مسئول دیگر خبر داد و گفت این سند می‌تواند در کیفیت عسل، درجه‌بندی و نظارت بیشتر بر این صنعت مؤثر باشد. همچنین مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران نیز با اشاره به افزایش تلفات زنبورهای عسل در زمستان گذشته از متولیان دولتی این صنعت خواستار تحقیق، آسیب‌شناسی و چاره‌جویی برای عبور از این بحران شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، نشست خبری مشترک مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، از سری برنامه‌های روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان که نشان از وحدت و تعامل این دو سازمان حیاتی برای توسعه زنبورداری کشور دارد در فضایی صمیمانه و همراه با پاسخگویی و شفافیت برگزار شد.

صندوق حمایت از توسعه و اتحادیه سراسری دو نهاد ملی و دو بال توسعه زنبورداری هستند

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور در این نشست با تأکید بر نقش زنبورهای عسل و گرده‌افشان در امنیت غذایی بشر و لزوم فرهنگ‌سازی در این موضوع، از تعامل سازنده این صندوق با اتحادیه سراسری زنبورداران سخن به میان آورد و تأکید کرد: نشست خبری مشترک نیز در راستای این تعامل و لزوم همکاری و مشارکت بیشتر مؤسسات متولی و متصدی زنبورداری برگزارشده است.

مهندس بهزاد بانکی پور از این دو نهاد ملی به‌عنوان دو بال توسعه زنبورداری کشور یادکرد و افزود: برخلاف تصور صندوق حمایت از توسعه زنبورداری صرفاً یک‌نهاد مالی و اعتباری از منظر قانون‌گذار شناخته نمی‌شود، بلکه ما صندوق را نهادی توسعه محورمی دانیم که امکاناتش در جهت اعتلا و توسعه این صنعت از منظر علمی و اقتصادی مصرف می‌شود.

 

 

وی، افزود: سند ملی ارتقای کیفیت عسل ایران در حال تدوین است و این سند با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و برخی دستگاه‌های مسئول دیگر تهیه‌شده و می‌تواند در کیفیت عسل، درجه‌بندی و نظارت بیشتر بر این صنعت مؤثر باشد.

صادرات عسل به ایجاد دانش تخصصی صادرات، بازاریابی و برندسازی نیاز دارد

به گزارش عسلنا، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری با اشاره به چالش صادرات و اینکه علی‌رغم تعداد کلنی و میزان تولید بالای عسل در صادرات موفقیت چندانی کشور نداشته، تصریح کرد: مباحث مربوط به استانداردسازی، تحریم و عدم سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد دانش تخصصی صادرات ازجمله بازاریابی و برندسازی و… منجر به چنین اتفاقی شده است.

بانکی پور با اشاره به معضل قاچاق ملکه‌های زنبورعسل، خواستار ساماندهی و نظارت بیشتر به این مسئله شد و اضافه کرد: واردات بی‌رویه و قاچاق سبب افزایش بیماری‌ها و ورود ملکه‌های ناکارآمد شده و صنعت زنبورداری را تهدید می‌کند.

وی بابیان اینکه، زنبورداران کشور طبقه‌بندی نشده‌اند و حمایت‌ها از آن‌ها نیز شفاف نیست. گفت: برخی شاغلین این صنعت، چندین نسل کارشان زنبورداری است و برخی در کنار سایر کارهایشان چند کلونی زنبور دارند و حمایت از آن‌ها باید مرزبندی شود.

سم‌پاشی‌های بی‌رویه کشاورزی باید کنترل و نظارت شود

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، سیدمحسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران در این نشست با اشاره به این مطلب که اهمیت اصلی زنبورعسل در تولید محصولاتی مثل عسل و سایر فرآورده‌ها نیست، گفت: باید نقش این موجود در امنیت غذایی بشر و بقای کره خاکی، تنوع زیستی و گرده‌افشانی برجسته و فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: گرده‌افشانی مهم‌ترین فایده زنبورعسل برای محیط‌زیست، کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور است. به عبارتی می‌توانیم بگوییم زنبورعسل یک نهاده زنده برای بخش کشاورزی است و دولت باید از آن حمایت کند.

موسویان با اشاره به نرمال جهانی تلفات زنبورعسل که بین 10 تا 15 درصد است و ذکر این مطلب که این تلفات در سال گذشته در جهان افزایش داشته، اضافه کرد: متأسفانه امسال تلفات زنبورعسل در ایران بسیار بالاتر از استاندارد جهانی بوده است.

30تا 55 درصد تلفات زنبور عسل در استان های کشور

موسویان با اشاره به تحلیل و پیگیری و پایش استانی عنوان کرد: بر اساس گزارشاتی که به ما رسیده بین ۳۰ تا ۵۵ درصد زنبورهای عسل در زمستان و ماه اول بهار امسال تلف‌شده‌اند که تحت عوامل مختلفی این مسئله رخ‌داده که باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه این اتفاق دلایل مختلفی داشته است، گفت: شیوع بیماری نوزما، عدم تأمین به‌موقع نهاده‌ها، سم‌پاشی‌های بی‌رویه و خشک‌سالی ازجمله دلایل این اتفاق بوده است.

به گزارش عسلنا، موسویان ادامه داد: در زمستان گذشته قرار بود زنبورداران ۱۷ هزار تن نهاده شکر را از شرکت بازرگانی دولتی تحویل بگیرند که متأسفانه با افزایش شدید قیمت در این حوزه مواجه شدیم و قیمت شکر که قرار بود 6650 تومان به دست زنبوردار برسد به 11500 تومان افزایش پیدا کرد و جز تعداد کمی از استان‌ها بقیه نتوانستند این نهاده را تأمین کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با انتقاد از سم‌پاشی‌های بی‌رویه بدون اینکه به زنبورداران اطلاع‌رسانی شود، این مورد را موجب تلفات گسترده در جمعیت زنبورعسل دانست و گفت: به‌عنوان‌مثال در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی باغداران از سم‌هایی استفاده کردند که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی بوده اما منجر به مرگ زنبورها شده است.

وی با توجه به شرایط خشک‌سالی، نوسانات دما و گرمایش زمین از سازمان‌های متولی دولتی خواستار ریشه‌یابی افزایش تلفات زنبورهای عسل و چاره‌جویی برای عبور از این بحران شد./

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید