۵۱۴
۲
۰

بانکی پور: استراتژی اصلی صندوق توسعه بازار زنبورداری است

گفتگوی عسلنا با مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور
گفتگوی عسلنا با مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، بابیان اینکه استراتژی اصلی صندوق توسعه بازار زنبورداری و بالا بردن قدرت چانه‌زنی زنبورداران است، گفت: اگر اقتصاد زنبوردار تأمین شود اکثر مشکلات حوزه زنبورداری حل می‌شود و در این راستا برند اکسیر با افزایش سهم بازار و ایجاد آلترناتیو و جایگزین برای فروش محصولات زنبورداری می‌تواند در این خصوص نقش ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، هم‌زمان روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان با مهندس بانکی پور، از مدیران موفق صنعت زنبورداری کشور به گفتگو نشستیم. ایشان از محققین، کارآفرینان و ایده پردازان موفق این صنعت کشور بوده و توانسته است در سال‌های اخیر صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور را به پیشرفت‌های خوبی در زمینه علمی، آموزشی و سیاست‌گذاری‌های زیرساختی برای توسعه این صنعت برساند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، ضمن عرض تبریک و تهنیت روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان به عموم اهالی این صنعت، زنبورداران و علاقه‌مندان زنبورعسل، اظهار امیدواری کرد که این روز سبب شود که موضوع زنبورعسل در جایگاه شایسته خود در نظام سیاست‌گذاری و تصمیم سازی کشور قرار گیرد.

استراتژی صندوق مبتنی بر توسعه بازار زنبورداری است

مهندس بهزاد بانکی پور، در خصوص استراتژی صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، اظهار کرد: سیاست صندوق مبتنی بر توسعه بازار زنبورداری است و اگر اقتصاد زنبورداری قوی باشد، اکثر مشکلات و تنگناها، قابل‌حل می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم کمک درست و حمایت مفید به زنبورداران انجام دهیم، بهترین روش آن بحث سامان‌دهی عرضه و تقاضا در بازار مصرف و بالا بردن قدرت چانه‌زنی زنبورداران و توسعه تولید محصول است.

 

 

بانکی پور، افزود: اگر زنبوردار بتواند محصول خود را باقیمت مناسب و به‌موقع به فروش برساند، به نظر نمی‌رسد مشکلات چندانی در بخش قبل از تولید و تأمین نهاده و مایحتاج داشته باشد.

برند اکسیر سبب بالا رفتن قدرت چانه‌زنی زنبورداران در بازار می‌شود

وی ادامه داد: در این راستا سه رویکرد در صندوق در دستور کار قرار دارد که اولین رویکرد؛ توسعه برند «اکسیر» هست که این برند ملی با مالکیت غیرمستقیم جامعه زنبورداری کشور، در میان‌مدت با افزایش سهم بازار باعث بالا رفتن قدرت چانه‌زنی زنبورداران در بازار خواهد شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، اضافه کرد: یعنی این برند یک آلترتاتیو و جانشین برای عرضه محصولات زنبورداران کشور در بازار خواهد بود که اگر محصولاتشان به قیمت مناسب قابل‌فروش و دارای خریدار نبود، بتوانند این محصولات را به اکسیر بفروشند.

 توسعه محصولات ترکیبی و تبدیلی و دوری از خام فروشی

به گزارش عسلنا، وی نکته دومی که توسط صندوق به‌عنوان راهبرد دنبال می‌شود را توسعه محصول برشمرد و گفت: تاکنون 3 محصول ما که با همکاری شرکت دانش‌بنیان (توان اکسیر) تجاری‌سازی شده در حال عرضه است و محصولات جانبی ژل رویال؛ قرص، ژله دست و ساب ژل را شامل می‌شود.

بانکی پور، یادآور شد: در نظر داریم که در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تعداد این محصولات را تا 50 محصول افزایش دهیم و صنایع ترکیبی و محصولات تبدیلی جانبی زنبورعسل را به توسعه برسانیم. این باعث می‌شود که ما تقاضاهای جدید برای محصولات زنبورعسل در بازارهای جدید ایجاد کنیم و برخی ناچار به خام فروشی محصولات به خارج نباشند.

این مدیر صنعت زنبورداری، در ادامه عنوان کرد: مثلاً الآن در خصوص تولید پمادهای ضدالتهاب از زهر زنبورعسل تقاضایی وجود نداشته ولی با توسعه و تولید انبوه این محصول، این تقاضاها ایجاد می‌شود. این خود باعث ایجاد رقابت در صنعت زنبورداری و تعادل بخشی میان عرضه و تقاضا خواهد شد و به ارتقای معیشت و فروش محصولات تولیدی اولیه برای ساخت محصولات تبدیلی و ترکیبی کمک می‌کند.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در صنعت زنبورداری

این کارآفرین و ایده پرداز در ادامه نکته سومی که صندوق دنبال می‌کند را در بحث توسعه شرکت‌های فناور در بخش زنبورداری کشور دانست و ابراز کرد: ایجاد «شتاب دهند صنعت زنبورداری» که یک شتاب‌دهنده تخصصی و در چهارچوب شرکت توانا به‌عنوان یک شتاب‌دهنده فعال در عرصه سلامت است، در حال تلاش برای کشف استعداد و استفاده از نخبه‌های فیزیک، شیمی، داروسازی و. برای آشناسازی ایشان با پتانسیل‌های صنعت زنبورداری کشور هستیم تا این افراد از استعداد و نبوغ خود در ظرفیت‌های صنعت زنبورداری استفاده کنند که این مورد علاوه بر کارآفرینی به توسعه محصولات جدید منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این راستا با استفاده از این توان نخبگی، می‌توان راهکارهایی را برای حل مشکلات صنعت زنبورداری کشف و احصا کرد.

همکاری‌های صندوق با نهادهای بین‌المللی

به گزارش عسلنا، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، از دیگر کارهای صندوق به همکاری با نهادهای بین‌المللی اشاره و بیان کرد: در سال گذشته موفق شدیم، پروژه مرکز نوآورانه زنبورداری در پلدختر را با همکاری اتحادیه زنبورداران لرستان و برنامه عمران سازمان ملل متحد، کلید زدیم و برای اولین بار آپی‌تراپی رسماً در کشور فعال شد.

 بانکی پور در ادامه تشریح کرد: در حوزه تأمین نهاده و تسهیلات نیز که صندوق در سال گذشته حدود 24 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار زنبورداران قرار داده است و در حوزه فعالیت‌های آموزشی نیز دوره‌ها و کارگاه‌های زیادی در استان‌های کشور با همکاری دیگر نهادها برگزار کردیم.

وی، راه‌اندازی بنیاد ملی ارتقای مهارت و بهره‌وری در صنعت زنبورداری کشور را نیز از دستاوردهای مفید دیگر صندوق دانست که در سال گذشته رقم خورده و این بنیاد قرار است کل فعالیت‌های توسعه‌ای صندوق را از این به بعد دنبال و هدایت کند.

تلاش برای ایجاد بهره‌وری از زهر زنبورعسل

این مدیر صنعت زنبورداری به پروژه استحصال «ملیتین» از زهر زنبورعسل و همکاری با موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اشاره کرد و گفت: این طرح با موفقیت دنبال شد و با فعالیت‌های نهایی همراه است که این دستاورد زیربنایی قطعاً به توسعه تولید زهر زنبور و استفاده بهینه از منابع ژنتیک موجود در زهر زنبور برای ساخت داروها و واکسن منجر خواهد شد و توسعه صنعت زنبورداری و داروسازی کشور را نوید می‌دهد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در پاسخ به این پرسش که چه افقی تا تولید انبوه زهر زنبورعسل در کشور داریم و چه زمانی می‌توان امید داشت که ابزار استحصال زهر بومی‌سازی شده و بتوانیم به تولید محصولات جانبی مؤثر بپردازیم، گفت: ما دو راهبرد در این زمینه داریم که اولی استحصال عناصر مؤثر زهر نظیر ملیتین و دوپامین است و در مرحله بعد به برند سازی و تبلیغ و بازاریابی جهانی برای آن نیز داریم، همچنین در توسعه محصولات جانبی از زهر زنبورعسل، باور داریم که می‌شود محصولات متنوعی تولید کرد، مثلاً ایده تولید کرم ضدالتهاب و ژل بوتاکس صورت می‌تواند به تولید موفق برسد.

وی افزود: این ایده‌ها به‌زودی وارد شتاب‌دهنده صندوق شده و روی آن‌ها برای تجاری‌سازی و تولید کار می‌شود.

به گزارش عسلنا، بانکی پور در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که ما پتانسیل تولید محصولات جانبی داشته باشیم می‌توانیم به جرأت به زنبوردار امید دهیم که تولید زهر برایش اقتصادی بوده و بازار داخلی برای خرید تضمینی وجود دارد./

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید