۲۰۶۱
۲
۰

درمان آرتروز با زهر زنبور عسل

درمان آرتروز با زهر زنبور عسل

آرتروز یکی از بیماری های مزمنی است که در سنین میانسالی تا پیری ممکن است افراد را دچار مشکلات فراوانی کند. متاسفانه راهکار دقیقی برای درمان آرتروز وجود ندارد. با این حال برخی مواد طبیعی به عنوان درمان های مکمل برای درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این مواد طبیعی، زهر زنبور عسل است. خوشبختانه در سال های اخیر تحقیقات زیادی توسط محققان بر روی اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی درمان آرتروز انجام شده است.

یکی از دلایلی که محققان در سال های گذشته به اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی درمان بیماری آرتروز مشکوک شدند، عدم ابتلا زنبورداران به آرتروز بود. زنبورداران عموما در معرض نیش زنبور عسل هستند و همین موضوع باعث شد تا محققان مشکوک شوند که احتمالا علت عدم ابتلا به آرتروز در زنبورداران، همین نیش های زنبور باشد.

خوشبختانه امروز بار علمی خوبی در این زمینه وجود دارد و تحقیقات گسترده ای در این زمینه شده است. به نظر می رسد در سال های آتی نوعی روش درمانی مبتنی بر زهر زنبور عسل تعبیه شود تا بیماران مبتلا به آرتروز را درمان کند. با این حال هم اکنون می توان این ادعا را کرد که زهر زنبور برای پیشگیری از آرتروز فوق العاده عمل می کند.

در این مطلب به صورت خلاصه به ارائه برخی نکات در مورد زهردرمانی با زهر زنبور عسل برای درمان آرتروز پرداخته ایم. اگر مبتلا به آرتروز هستید یا در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

مطالعات علمی در مورد اثر زهر بر روی درمان آرتروز چه می گویند؟

اگرچه روش درمانی با زهر زنبور عسل عمدتا یک روش تأیید شده نیست؛ اما حدود 50 پزشک ایالات متحده نتایج خوبی را با استفاده از این ماده برای درمان آرتروز گزارش کرده اند. البته نکته جالب توجه در این جا است که این پزشکان نه تنها در مورد درمان آرتروز و درد ناشی از آن گزارش داده اند، بلکه شرایط آرتریت، مولتیپل اسکلروز و سایر مشکلات سلامتی بیمارانشان نیز با مصرف دوزهای مشخصی از زهر بهبود پیدا کرده است.

به گفته کریستوفر کیم ، مدیر پزشکی یک انستیتوی معتبر در آمریکا، زهر درمانی حدود هزاران سال است که وجود دارد. مراجعه به این روش را می توان در مصر باستان و نوشته‌های پزشکی یونانیان یافت. این تکنیک همچنین به عنوان آپیتراپی شناخته می شود و بیشتر در اروپای شرقی، آسیا و آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که گفته شد، اولین بار اثرات زهر زنبور عسل برای درمان آرتروز در زنبورداران مشاهده شد. شاید جالب باشد که بدانید هنوز هم بسیاری از پزشکان از خود زنبور برای وارد کردن زهر به منظور درمان آرتروز استفاده می کنند.

کریستوفر کیم یک مطالعه دو ساله در مورد 108 بیمار روماتوئید و استئوآرتریت که به درمان های معمول پاسخ نداده بودند را اجرا و نتایج آن را منتشر کرد. با شروع تزریقات دو بار در هفته، وی به تدریج تعداد تزریق ها و دوز آنها را افزایش داد تا بیماران بهبودی قابل توجهی پیدا کنند. اکثر افراد به طور متوسط بعد از 12 تزریق شرایط بهتری پیدا کرده اند. کیم در مقاله خود که در سال 1989 به چاپ رسیده، نتیجه گیری کرد که استفاده از زهر زنبور عسل به صورت ایمن می تواند در درمان آرتروز موثر باشد و عاری از عوارض جانبی جدی است.

با این حال به دلیل برخی از استانداردهای پزشکی، هنوز این روش بعد از سال ها به عنوان یک روش موثر برای درمان آرتروز مورد استفاده قرار نمی گیرد. این ایرادات به ساختار اثرگذاری و همچنین عدم مقایسه با دارونماها مرتبط می شود.

با این وجود، در حال حاضر تحقیقات گسترده ای در زمینه زهر زنبور عسل در دانشگاه جرج تاون واقع در واشنگتن آمریکا برقرار است که در زمینه درمان آرتروز با زهر زنبور عسل نیز مطالعاتی انجام می شود. امید است نتایج این مطالعات بتواند جامعه پزشکی را برای استفاده از زهر قانع کند. هرچند که کم نیستند پزشکانی که خود به دلیل مطالعاتی که داشته اند از این نوع روش درمانی برای درمان آرتروز بیماران خود استفاده می کنند.

چرا زهر زنبور عسل می تواند به درمان آرتروز کمک کند؟

بیشتر 40 ماده موجود در سم زنبور عسل شناسایی شده است. ملیتین، یک ماده ضد التهاب موجود در زهر است که به اعتقاد بسیاری از محققان، صد برابر قویتر از کورتیزون است که برای درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. زهر  زنبور عسل همچنین حاوی ماده ای به نام آدولاپین است که هم ضد التهابی است و هم ضد درد. این یعنی استفاده از زهر زنبور عسل حتی اگر برای درمان آرتروز هم مفید نباشد، می تواند التهاب را کاهش داده و درد را نیز برطرف کند. این دو مشکل اصلی بیماران مبتلا به آرتروز است که به سادگی قابل درمان خواهد بود.

پزشکان معتقدند که تمام ترکیبات موجود در زهر زنبور عسل با هم کار می کنند و باعث می شوند بدن ترکیبات درمانی طبیعی بیشتری را در دفاع خود آزاد کند. گفته می شود سم زنبور عسل باعث افزایش گردش خون و کاهش تورم نیز می شود. همه این ها در کنار هم برای کنترل آرتروز مفید خواهند بود.

آیا همه می توانند از زهر زنبور برای درمان آرتروز استفاده کنند؟

زهر درمانی یک روش خوب برای درمان آرتروز است؛ اما احتیاط را نیز باید رعایت کرد. از آنجا که 1 تا 5 درصد از مردم به زهر زنبور حساسیت دارند، ابتدا بیماران مبتلا به آرتروز باید آزمایش شوند. علاوه بر این، پزشک باید یک کیت نیش زنبور عسل داشته باشد که بتواند میزان آلرژیک بودن آن را در نظر بگیرد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که این روش درمانی بر روی همه افراد اثرگذار نیست. ممکن است یک فرد خیلی سریع با زهردرمانی بهبود پیدا کند؛ اما عده دیگری هیچ اثری از زهر درمانی دریافت نکنند.

در مطالعه ای که هنوز منتشر نشده، هاوسر یک محقق خبره در این زمینه، در طول 1 سال، 51 بیمار مبتلا به مشکلات آرتروز و دیگر بیماری های مفصلی را تحت درمان با زهر زنبور عسل قرار داد . افراد تحت درمان با زهر زنبور، با یک بار در هفته تزریق شروع کرده و به مرور زمان این تعداد افزایش پیدا می کرد. هاوسر در مورد نتایج مطالعه خود می گوید: «58 درصد پاسخ خیلی مثبتی داشتند و به طور قابل توجهی بهتر شدند. 30 درصد هم هیچ گونه اثری ندیدند و 1 نفر هم شرایط بدتری پیدا کرد» این یعنی استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان باید هوشمندانه انجام شود و برای همه مفید نیست.

سخن آخر

تحقیقات نشان می دهد که زهر زنبور عسل یبک ماده مفید برای درمان آرتروز است. با این حال برای استفاده از این روش درمانی باید احتیاط کنید و زیر نظر پزشک آن را انجام دهید. مطمئنا اگر زهر بتواند بر روی بیماری آرتروز در شما اثر بگذارید، در مدت کوتاهی درمان خواهید شد. با این حال ممکن است در برخی افراد هیچ اثری از درمان وجود نداشته باشد. پس سعی کنید حتما در این زمینه زیر نظر پزشک پیش روید.

۲
۰
منبع https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=50602
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید