۹۵
۲
۰

محققان می گویند زهر زنبور عسل، معجزه ای برای درمان سرطان پستان است

محققان برای نخستین بار دریافته‌اند که زهر زنبور عسل می‌تواند به عنوان درمانی برای دو نوع تهاجمی سرطان پستان به کار رود.

اخبار زنبورداری بین المللی - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران به نقل از یورونیوز دانشمندان می‌گویند که ماده «ملیتین»، که تشکیل دهنده اصلی زهر زنبور عسل به شمار می‌رود، بر توده‌های سرطان پستان کارساز بوده است. ملیتین مولکولی است که احساس درد شدید را در پی گزش زنبور عسل ایجاد می‌کند.

این برای اولین بار است که پژوهشگران تاثیر مستقیم این ماده را بر دو نوع از تهاجمی‌ترین انواع سرطان پستان مشاهده و ثبت کرده‌اند. سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است و سال‌هاست که تلاش پزشکان برای درمان دو نوع شناخته شده و تهاجمی آن با نام‌های سرطان سه‌گانه منفی و سرطان HER2 مثبت با ضعیف‌ترین نتایج همراه بوده است.

اکنون دانشمندان استرالیایی در دو موسسه تحقیقات طبی و همچنین دانشگاه استرالیای غربی شهر پرت دریافته‌اند که ملیتین موجود در زهر زنبور عسل سلول‌های بدخیم این دو نوع سرطان را ریشه‌کن می‌کنند بدون اینکه تاثیری منفی روی سلول‌های سالم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار واحد بین الملل عسلنا دکتر سیارا دافی که هدایت این تحقیق را برعهده داشته است می‌گوید: «زهر شدیدا قابلیت کارآیی دارد. ما دریافته‌ایم که ملیتین می‌تواند سلول‌های سرطانی را در عرض ۶۰ دقیقه به طور کامل نابود کند.»

بیشتر در مورد خواص زهر زنبور بخوانید:

درمان ام اس با زهر زنبور عسل

نقش زهر زنبور عسل در درمان آرتریت

وقتی بانوان به زهر زنبور عسل پناه می برند!

درمان فشار خون با زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل می تواند ویروس HIV را نابود کند

کاهش درد قاعدگی در بانوان با کمک زهر زنبور عسل

بنا به گفته پژوهشگران، ماده ملیتین تنها ۲۰ دقیقه پس از تماس با سلول سرطانی روند پیام‌رسانی شیمیایی آن را مختل می‌کند و مانع از رشد و تقسیم سلولی آن می‌شود.

دکتر دافی با اشاره به اینکه سیستم انتقال پیام شیمیایی برای رشد و تولید مثل سلول سرطانی حیاتی به شمار می‌رود، اضافه کرد: «ما فهمیدیم که (با تماس با ملیتین) این شاهراه‌های ارتباطی به سرعت قطع می‌شوند.»

مطالعه جدید نشان داده است که اگر زهر زنبور از ماده ملیتین خالی شود، قابلیت کشتن سلول‌های سرطانی را نیز از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات دانشمندان در نشریه علمی مطالعات سرطان‌شناسی نیچر منتشر شده است.

استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان بیماری‌ها ریشه‌ای چند هزار ساله دارد، با این حال تمرکز علمی دانشمندان برای کشف نحوه عملکرد آن پدیده‌ای به نسبت جدید به شمار می‌رود. نتایج آزمایشگاهی پیشتر نشان داده بود زهر زنبور عسل عملکردی موثر در از بین بردن توده‌های حاصل از سرطان پوست، ریه، تخمدان و پانکراس دارد