۴۶۷۷
۱۲
۲

گرده گل چیست و چگونه تولید می شود؟

گرده گل چیست و چگونه تولید می شود؟
استفاده از گرده گل در آشپزی یا خوردن آن به عنوان یک دارو، نقش مهمی در سلامتی انسان دارد که نباید نادیده گرفته شود. حتما با خواص گرده گل و کاربردهای آن َآشنا شوید تا بیشتر از این ماده خوراکی پرخاصیت استفاده کنید.

از شنیدن اسم گرده گل، دقیقا یاد چه چیزی می افتید؟ گرده گل، ما را یاد حساسیت می اندازد. زمانی که در بهار گرده گل ها پراکنده می شود، امکان بروز حساسیت های فصلی نیز در بدن ما انسان ها افزایش پیدا می کند. همچنین ممکن است اگر در معرض گسترده شدن گرده ها قرار گیرید، چندین بار عطسه کنید یا اشک از چشمانتان خارج شود! اما این تمام داستان گرده گل نیست.

زنبور عسل یک وظیفه حیاتی برای حفظ زندگی در کره زمین بر عهده دارد. این وظیفه گرده افشانی است. تحقیقات نشان می دهد که اگر نسل زنبور عسل از روی زمین منقرض شود، طولی نمی کشد که اکثر گیاهان کره زمین خشک شده و دیگر اثری از حیات بر روی این کره خاکی نیست. زنبور عسل با گرده افشانی کمک می کند تا نسل گیاهان باقی بماند. البته زنبور از این کار هدفی را دنبال می کند که آن جمع آوری گرده گل است.

گرده گل چیست؟

گرده گل در واقع خوراک زنبور است. شهد گل ها اگرچه نشویدنی گوارا و محبوب زنبورهای عسل است؛ اما اگر گرده گل به مصرف زنبور نرسد، انرژی برای این همه فعالیت وجود نخواهد داشت. گرده گل نقش رساندن انرژی به زنبورها را دارد تا این حشره های شگفت انگیز بتوانند به فعالیت های روزانه خود عمل کنند. زنبورها در گشت زنی روزانه خود علاوه بر ذخیره سازی شهد گل، گرده های گل های مختلف را از روی گل و از روی بدن خود جمع آوری می کنند و سپس با خود به کندو برده و برای فصل سرما ذخیره سازی می نمایند.

گرده گل و نقش حیاتی آن در کندوی زنبور عسل

 

 

گرده گل حاوی مواد معدنی فراوان و ماده ای ضد حساسیت است! درست شنیدید؛ شاید استنشاق گرده در فضا باز باعث ایجاد حساسیت در شما شود، اما مصرف گرده گل کمک می کند تا مشکلی از بابت حساسیت فصلی نداشته باشید. در واقع گرده گل نقش واکسن را ایفا کرده و با وارد کردن گرده گل به بدن، آن را برای مبارزه با حساسیت فعال می کند.

گرده چگونه تولید می شود؟

گرده گل از آن دست فراورده های زنبور عسل است که نیاز به فراوری خاصی ندارد. یعنی شما هم همانند زنبور می توانید گرده گل جمع آوری شده توسط زنبور را مصرف کنید. البته همانطور که مشخص است و آزمایش ها نیز اثبات می کنند ، آنزیم های اضافه شده توسط زنبور به گرده ها است که باعث بروز این خواص شگفت انگیز می شود.

اما این گرده چطور تولید می شود؟ زنبور عسل وقتی بر روی گل نشسته و مشغول نوشیدن شهد گل می شود، گرده های گل را که در کلاله و دیگر قسمت های گل وجود دارد را جمع آوری می کند. علاوه بر این، موهای روی بدن زنبور به گونه ای تعبیه شده که گرده های موجود در هوا بر روی این موها نشسته و زنبور تا جایی که می تواند این گرده ها را نیز جمع آوری می کند.

برای اینکه گرده های ریز به هم بچسبند، زنبور از بزاق دهان و مواد ترشح شده از بدن خود استفاده کرده و گرده را به صورت گلوله در می آورد. زنبور این گلوله ها را در قسمتی از پای خود جاسازی می کند که اصطلاحا به آن سبد گرده گفته می شود. گرده گل در این قسمت از پای زنبور قرار دارد تا گشت زنی زنبور تمام شده و گلوله خوش رنگ و لعاب گرده گل، کامل تر شود. پس از گشت زنی، نوبت به تحویل گرده و شهد نشویده شده می رسد. زنبور به کندو رفته و پس از وارسی توسط نگهبانان کندو، محموله گرده گل را تحویل و در خانه های شش ضلعی ذخیره سازی می شود.

8 خاصیت گرده گل که شما را برای مصرف آن ترغیب می کند

انسان ها برای دسترسی به گرده گل، نوعی وسیله به نام تله در ورودی کندو قرار می دهند. زنبور برای عبور از این تله، چاره ای جز جدا کردن گرده گل از پای خود ندارد. در نتیجه با گرفتن گرده گلوله شده به جداره تله، گرده گل جدا شده و در ظروف مخصوص به خود نگهداری و سپس روانه بازار می شود.

بر روی گرده گل موجود در بازار هیچ فراوری خاصی انجام نمی شود. در واقع زنبوردار پس از جمع آوری گرده ها، آن را بسته بندی کرده و به بازار عرضه می کند. در نتیجه نیازی نیست نگران کیفیت گرده گل باشید، چراکه کیفیت این ماده خوراکی پر خاصیت، وابسته به گیاهانی است که زنبور از آن ها تغذیه می کند.

گرده گل از چه موادی تشکیل شده است؟

بیش از 40 درصد مواد موجود در گرده گل را پروتئین ها تشکیل می دهند. البته نوع و میزان پروتئین کاملا وابسته به پوشش گیاهی منطقه است. علاوه بر پروتئین، ویتامین ها نیز ماده اصلی تشکیل دهنده گرده گل هستند. از جمله ویتامین های موجود در گرده گل می توان به ب-کمپلکس اشاره کرد. اسید فولیک نیز در این ماده خوراکی وجود دارد. ماده دیگری که نقش مهمی در خواص گرده گل نیز دارند، اسیدهای آمینه آزاد هستند. مواد دیگری نیز در گرده گل وجود دارد که هنوز به طور قطع نمی توان در مورد آن ها صحبت کرد.

3 کاربرد اصلی گرده گل که باید بشناسید

نکته مهم در مورد گرده گل این است که در هر گلوله گرده گل، ممکن است میزان مواد گفته شده متفاوت باشد. این موضوع نه فقط در مقایسه گلوله های گرده گل، بلکه در مقایسه بسته بندی های مختلف نیز وجود دارد. با این حال به طور کلی می توان گفت که چنین ترکیباتی در گرده گل وجود دارد.

سخن آخر

آشنایی با گرده گل به دلیل خواص فوق العاده زیادی که این ماده دارد، کمک بزرگی برای رفتن به سمت سبک زندگی سالم است. استفاده از گرده گل در آشپزی یا خوردن آن به عنوان یک دارو، نقش مهمی در سلامتی انسان دارد که نباید نادیده گرفته شود. حتما با خواص گرده گل و کاربردهای آن َآشنا شوید تا بیشتر از این ماده خوراکی پرخاصیت استفاده کنید.

سالادهای خوشمزه را با گرده گل مقوی تر کنید

آیا تا به حال از گرده گل استفاده کرده اید؟ به نظر شما از این ماده خوراکی به چه صورت هایی می توان استفاده کرد؟ اگر تا به حا تجربه ای در مصرف گرده گل داشته اید، حتما با ما در میان بگذارید

۱۲
۰
۲ دیدگاه
 
ir
سینا | ۳ سال پیش
درسته می گن گرده گل برای پروستات خوبه؟
۰
۰
 
 
ir
سینا | ۳ سال پیش
مطلب جامع و خلاصه ای در مورد گرده گل بود.
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید