۲۶۹۰
۳
۰

عسل بهارنارنج؛ خوشمزه و خوش رنگ

آنچه باید در مورد عسل بهارنارنج بدانید
آنچه باید در مورد عسل بهارنارنج بدانید
اگر قصد خرید عسل بهار نارنج را دارید، بهتر است قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید، ویژگی های این عسل را مطالعه کرده و با دقت بیشتری اقدام به خرید نمایید.

عسل بهار نارنج از جمله عسل های محبوب در بین ایرانیان است که خواص فوق العاده آن باعث شده کاربرد زیادی برای درمان بیماری های مختلف یا تامین مواد مورد نیاز بدن داشته باشد. همان طور که از اسم این عسل پیداست، شهد قالب موجود در عسل بهار نارنج مربوط به گل ها و شکوفه هایی است که از درخت نارنج می روید و زنبور از شهد این گل ها می نوشد.

همان طور که مشخص است، شکوفه های درخت نارنج تنها در فصل بهار و در مدت زمان بسیار کوتاهی وجود دارد. در نتیجه تولید عسل بهار نارنج با محدودیت های فراوانی همراه بوده و همین موضوع باعث می شود تا این نوع عسل از جمله عسل های خاص محسوب شود.

در این مطلب تلاش داریم تا به معرفی عسل بهار نارنج بپردازیم. این ماده طبیعی که توسط زنبور عسل تولید می شود راهکاری برای درمان بسیاری از بیماری هایی است که متاسفانه با داروهای شیمیایی مداوا می شوند. البته در این مطلب به خواص عسل بهار نارنج به صورت کامل اشاره نمی کنیم و در مطلبی مجزا به سراغ خواص مهم عسل تک گل بهار نارنج می رویم.

اگر قصد خرید عسل بهارنارنج را داشته باشید، بد نیست اطلاعاتی که در این مطلب ارائه می شود را نیز بدانید. در این صورت با دید بازتری اقدام به خرید این نوع عسل می کنید.

 

 

آشنایی با درخت نارنج و شکوفه بهار نارنج

نارنج از درختان جالب توجهی است که از گذشته تا به امروز مورد علاقه ایرانیان بوده است. با توجه به اینکه درخت نارنج از جمله درختان همیشه سبز به شمار می رود، در مناطق مختلفی از ایران کاشته شده و باغ های نارنج وجود دارد. به طور کلی درخت نارنج در دو منطقه جنوب و شمال کشور بیشتر پیدا می شود. هر چند در فلات مرکزی ایران نیز در برخی از شهرها باغات زیادی از درخت نارنج وجود دارد؛ اما نارنج شمال و نارنج جنوب به ویژه نارنج جهرم استان فارس از جمله معروف ترین درختان نارنج هستند که نژاد کاملا متفاوتی با همدیگر دارند.

به طور کلی درخت نارنج خواص فوق العاده زیادی برای انسان به همراه دارد. از شکوفه های بهار نارنج گرفته تا برگ درخت نارنج و همچنین میوه نارنج مورد استفاده انسان قرار می گیرد. میوه نارنج به عنوان یک چاشنی ترش مزه در طبخ غذا به کار می رود. در فصل سرد سال که عموما لیموترش وجود ندارد، درخت نارنج به بار می نشیند و همین موضوع کمک می کند تا نیازی به ذخیره کردن لیمو برای فصل زمستان وجود نداشته باشد. البته میوه نارنج کمی تلخی نیز با خود به همراه دارد.

بهار نارنج نیز کاربردها و خواص متعددی دارد. از بهارنارنج برای تولید عطر، تهیه مربا، اضافه کردن به چای و به عنوان نوعی دمنوش استفاده می شود. امروزه قیمت بهارنارنج نیز به دلیل خواص بیش از اندازه آن افزایش پیدا کرده است.

یکی از خواص مهم بهارنارنج این است که در زمانی که بر روی درخت نارنج قرار دارد، شهدی را در درون خود تولید می کند که زنبورها عاشق آن هستند. زنبور اگر از چند کیلومتری متوجه وجود درخت نارنجی شود که دارای بهارنارنج است، حتما برای نوشیدن شهد بهارنارنج به سراغ آن می رود. به همین علت است که عسل بهار نارنج از جمله عسل هایی است که زنبورها علاقه زیادی به تولید آن نشان می دهند؛ چرا که عاشق شهد و گرده گل نارنج هستند.

ویژگی های عسل بهار نارنج

همان طور که گفته شد عسل بهار نارنج عسلی خاص و محبوب است که زنبور عسل با نوشیدن شهد موجود در بهار نارنج آن را به عسل تبدیل می کند. بهارنارنج از جمله عسل هایی محسوب می شود که رنگ نسبتا روشنی دارد. به طور کلی رنگ عسل بهار نارنج را زرد مایل به عقیقی ثبت کرده اند. در واقع رنگ عسل بهار نارنج نه روشن روشن است و نه رنگی شبیه به رنگ عسل کنار دارد که رنگی معمولی به شمار می رود.

با توجه به این که این عسل در مناطق مرطوب تهیه می شود، رطوبت موجود در عسل بهار نارنج زیاد است. به همین علت غلظت آن نسبت به بسیاری از عسل ها پایین تر خواهد بود. به ویژه عسل بهارنارنج شمال، غلظت کمتری دارد و اصطلاحا شل تر است.

زمان برداشت عسل بهار نارنج از اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است. این بازه مرتبط با محل کشت درخت نارنج بوده و با توجه به اینکه در شمال کشور و جنوب کشور این عسل تولید می شود، زمان برداشت عسل می تواند متفاوت باشد. اگر می خواهید عسل بهارنارنج را تازه تهیه کنید، می توانید در این ایام به ویژه در اوایل تابستان به زنبورستان ها یا باغات نارنج مراجعه کنید.

خواص زیادی برای عسل بهار نارنج بیان می شود که در مطلبی مجزا در مجله عسلنا به این خواص اشاره خواهیم کرد. با این حال بد نیست به طور خلاصه نیز اطلاعاتی در مورد خواص عسل بهار نارنج داشته باشید.

از مهم ترین ویژگی های عسل بهار نارنج می توان به وجود ویتامین سی بسیار زیاد در این نوع عسل اشاره کرد. با توجه به اینکه درخت نارنج از جمله درختان مرکبات به شمار می رود، دور از انتظار نیست که عسل تولید شده از آن سرشار از ویتامین c باشد. علاوه بر این، ویتامین های مختلف دیگر و همچنین مواد آنتی اکسیدان در عسل بهارنارنج به وفور یافت می شود.

خواص مختلف دیگری نیز برای عسل بهار نارنج بیان می شود. از جمله این خواص می توان به مقوی بودن برای مغز و اعصاب اشاره کرد. به طور کلی بهارنارنج ماده آرامش بخش است و عسل آن نیز می تواند به آرامش ذهن کمک کند.

همچنین این نوع عسل کمک بسیار زیادی برای تنظیم سیستم گوارش و همچنین از بین بردن میکروب و باکتری معده و روده است. کاهش کلسترول خون و تصفیه کنندگی خون نیز از جمله ویژگی های دیگر عسل بهار نارنج است.

سخن آخر

اگر قصد خرید عسل بهار نارنج را دارید، بهتر است قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید، ویژگی های این عسل را مطالعه کرده و با دقت بیشتری اقدام به خرید نمایید. توجه داشته باشید که اصولاً غلظت عسل بهارنارنج کم تر از عسل های دیگر است و این موضوع ربطی به کیفیت یا خاصیت آن ندارد. این عسل تک گل از جمله عسل های پرخاصیت بوده و می تواند درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند.

تا به حال عسل بهارنارنج خورده اید؟ اگر تا به حال این عسل پرخاصیت را امتحان کرده اید، در مورد طعم و عطر آن برای ما و خوانندگان این مطلب بنویسید

 

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید