۵۷۳۷۹
۴۷
۶

آموزش شمع سازی با موم زنبور عسل + آموزش سریع ویدئویی

خیلی ساده شمع بسازید
خیلی ساده شمع بسازید
شمع سازی در خانه کار لذت بخشی است. حالا که قرار است برای درست کردن شمع وقتی صرف شود، چه بهتر که به جای پارافین از موم زنبور عسل استفاده شود.

از قدیمی ترین کاربردهای موم زنبور عسل، درست کردن شمع با این ماده طبیعی بوده است. در گذشته از موم به عنوان نوعی شمع که بسیار گران تر و البته بهتر از پیه بوده است، استفاده می شد. همین موضوع اهمیت موم زنبور عسل در گذشته را برای افراد و حکومت ها نشان می داد. چراکه سوختن موم زنبور عسل هم زیبایی بیشتری به کاخ ها و معابر می داد و هم به اعتقاد حکمای آن زمان، خواص زیادی برای ساکنان قصر و مردم داشت.

امروزه اگرچه نیاز چندانی به شمع برای روشنایی وجود ندارد؛ اما زیبایی و حس خوب شمع همچنان پا برجاست. امروزه شمع سازی به یک هنر تبدیل شده و بسیاری از هنرمندان با انتخاب این شاخه هنری، به درست کردن شمع های خلاقانه و زیبا می پردازند. در واقع امروزه شمع را می توان به عنوان یک کالای تزئینی درون بوفه یا دکور خانه قرار داد و در صورت نیاز نیز آن را روشن نمود.

متاسفانه اما اکثر شمع های موجود در بازار، شمع هایی هستند که با پارافین تهیه می شوند. این در حالی است که این مواد نفتی مضرات زیادی برای بدن انسان به همراه داشته و به همین علت استفاده از ان ها توصیه نمی شود. در مقابل شمع هایی که با موم زنبور عسل تهیه می شوند، علاوه بر زیبایی، خواص فوق العاده ای را نیز با خود به همراه دارند.

در این مطلب به آموزش شمع سازی با موم زنبور عسل می پردازیم. با کمک این نکات می توانید شمع هایی با استفاده از موم طبیعی زنبور عسل درست کنید.

 

 

آموزش ویدئویی شمع سازی در خانه با موم زنبور عسل به صورت ساده


درست کردن شمع با ورقه های موم زنبور عسل

یکی از ساده ترین روش های شمع سازی با موم زنبور عسل، استفاده از ورقه های موم طبیعی است. می توانید با مراجعه برخی فروشگاه ها، اقدام به خرید موم های ورقه ای کنید. این موم ها با کمی حرارت از حالت خشکی خارج شده و حالتی می پذیرند.

ساده ترین روش این است که بدون بر هم زدن حالت ورقه های شمع، آن ها را در هم بپیچید تا به صورت یک استوانه در بیاید. باید ورقه ها را از مارپیچ های کوچک شروع کرده و به مارپیچ های بزرگ ختم کنید. قبل از پیچیدن ورق شمع، ابتدا فیتیله را درمرکز قرار داده و شروع به پیچیدن ورق موم زنبور عسل کنید.

توجه داشته باشید که هرچه محکم تر ورق زنبور عسل را بپیچید، احتمال باز شدن آن کمتر شده و مدت زمان وختن شمع نیز بیشتر می شود. در نتیجه تا جای ممکن آن را محکم بپیچید.

پس از اینکه کار پیچیدن شمع تمام شد، لبه های انتهایی را با سشوار یا فندک گرم کنید تا به بدنه شمع بچسبد. در هر مرحله از پیچیدن شمع نیز اگر احساس کردید موم زنبور عسل آنقدرها نرم نیست، بهتر است از سشوار یا فندک برای گرما بخشیدن به آن و ایجاد انعطاف بیشتر کمک بگیرید.

این روش، ساده ترین روش برای درست کردن شمع با موم طبیعی زنبور عسل در خانه است. با اینت روش به سادگی می توانید یک موم طبیعی داشته باشید. با این حال جذابیت این نوع شمع بسیار کمتر از شمع های معمول است.

درست کردن شمع با موم زنبور عسل به روش جدید

یکی از روش های دیگر درست کردن شمع موم زنبور عسل، استفاده از روش های مرسوم فعلی است. در این روش ها به جای استفاده از پارافین، از موم استفاده می شود. به همین علت ممکن است برخی مواد شیمیایی نیز در درون این نوع شمع اضافه شود تا کار به راحتی صورت پذیرد.

برای درست کردن این نوع شمع، نیاز به ظرفی مخصوص برای ذوب کردن موم داریم. علاوه بر این باید قالب، فیتیله، چسب، مقدار کمی اسید استئارین و برخی تجهیزات را تهیه کنید.

برای ذوب کردن موم باید از دو قابلمه استفاده کنید که درون یکی از آن ها با رخته شده باشد و دیگری درون این قابله قرار گرفته و درون آن موم ذوب شود. موم باید تا درجه حرارت واقعی برای ساخت شمع ذوب شود. در نتیجه از یک دماسنج استفاده کنید تا موم بیش از اندازه حرارت نبیند.

موم ذوب شده پس از مخلوط شدن با برخی مواد دیگر (بسته به نوع شمع) مثل اسید استئارین، مخلوط شده و درون قالب ریخته می شود. البته باید با استفاده از نوعی تلق، فتیله در مرکز شمع قرار گیرد و مقداری نیز از سطح شمع بالاتر بیاید.

بعد از اینکه موم درون قالب سرد شد یا اصطلاحا بست، باید آن را از قالب جدا کنید. در این مواقع تیغ موکت بری گزینه فوق العاده ای برای جداسازی شمع از قالب خواهد بود. به ویژه اگر قالب طرح دار باشد، حتما نیاز دارید تا به کمک تیغ، طرح را سالم تر در بیاورید. البته وجود ماده اسید استئارین به همین علت است که موم زنبور عسل درون قالب پس از سرد شدن کوچکتر شده و از دیوار های قالب فاصله بگیرد.

حالا شمع موم زنبور عسل شما آماده است و می توانید از آن لذت ببرید. توصیه می کنیم تا جای ممکن از قالب هایی که شبیه به کندو هستند یا تزئیناتی مثل زنبور عسل برای این نوع شمع استفاده کنید. بگذارید همه بفهمند که شما از موم طبیعی زنبور عسل برای درست کردن این نوع شمع استفاده کرده اید.

سخن آخر

شمع سازی در خانه کار لذت بخشی است. حالا که قرار است برای درست کردن شمع وقتی صرف شود، چه بهتر که به جای پارافین از موم زنبور عسل استفاده شود. شمع موم زنبور عسل علاوه بر زیبایی فراوانی که دارد، خواص فوق العاده ای نیز برای بدن انسان به همراه دارد. در نتیجه شمع موم را هم برای زیبایی دکوراسیون و هم برای سلامتی می توان مورد استفاده قرار داد.

اگر شما هم به شمع سازی علاقه مند هستید، توصیه می کنیم به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر،ۀ از مواد طبیعی مثل موم زنبور عسل استفاده کنید. در این صورت هم به طبیعت خدمت کرده اید و هم به سلامت خانواده خود اهمیت داده اید. مطمئن باشید انرژی مثبت سوختن موم زنبور عسل در خانه، بسیاری از امواج منفی را از بین می برد. پس تا می توانید این موضوع را جدی بگیرید.

۴۷
۵
۶ دیدگاه
 
ir
صالحی | ۳ سال پیش
شمع سازی توی خونه خییییلی لذت بخشه. واقعا جذابه. هرکی تا حالا انجام نداده حتما تست کنه. من البته از پارافین استفاده می کنم. ولی حتما موم هم استفاده می کنم توی شمع ببینم چی میشه
۰
۰
پاسخ کارشناس:
حتما این کار رو انجام بدید. متاسفانه پارافین مضرات فراوانی داره
 
 
ir
مریم | ۳ سال پیش
سلام از کجا میتونم موم عسل بخرم برای ساخت شمع؟
۰
۰
 
 
ir
مریم | ۳ سال پیش
سلام
باید از کجا موم عسل برای ساخت شمع بخریم؟
۰
۰
 
 
ir
فاطمه امینی | ۳ سال پیش
مرسی آموزش ویدئویی درست کردن شمع توی خونه فوق العاده بود. ممنون از این مطلب عالی. فقط یه سری سوال دارم در مورد شمع سازی با موم می تونم اینجا بپرسم؟
۰
۰
 
 
ir
الی | ۴ سال پیش
واقعا مطلب خوبی بود. شمع سازی با موم عسل فوق العاده است و خواص زیادی داره . این شمع های پارافینی اصلا خوب نیستن . مرسی مرسی
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید