۹۵۷
۱
۱

چقدر در مورد خواص ضد باکتری ژل رویال اطلاع دارید؟

ژل رویال یک ماده آنتی باکتریال قوی است
ژل رویال یک ماده آنتی باکتریال قوی است
خواص ضدباکتری ژل رویال تقریبا اثبات شده است. البته می توان گفت گه ژل رویال بیشتر بر روی باکتری های گرم مثبت اثر می گذارد تا باکتری های گرم منفی؛ اما در هر صورت می توان به طور کلی این ماده را یک ماده آنتی باکتریال نامید.

ژل رویال یکی از خاص ترین تولیدات زنبور عسل است. این ماده هم برای زنبور عسل و هم برای انسان خواصی را به همراه دارد که هیچ ماده ای در دنیا نتوانسته به عنوان جایگزینی برای ژل رویال در نظر گرفته شود. برخلاف اکثر مواد تولید شده توسط زنبور عسل که از طبیعت جمع آوری می شود، ژل رویال یک ماده تولید شده توسط زنبور است که هیچ ماده ای از طبیعت با آن ترکیب نمی شود. شاید به همین علت است که هنوز بسیاری از خواص ژل رویال ناشناخته باقی مانده و موارد درونی آن نیز به طور کامل آنالیز نشده است.

خاصیت ضد باکتری ژل رویال از آن دست خواصی است که در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است. خوشبختانه امروزه می توانیم با قدرت در مورد خواص آنتی باکتریال ژل رویال صحبت کنیم. اثبات وجود این خوصا به قدری مواضح است که حتی بسیاری از تولیدکنندگان داروها و مواد ضد باکتری از ژل رویال استفاده می کنند.

در این مطلب به طور هلاصه در مورد خواص آنتی باکتریال ژل رویال و برخی از تحقیقتی که بر روی این خواص انجام شده است می پردازیم. به نظر می رسد آشنایی با این خواص دایره مصرف ژل رویال برای درمان بیماری های مختلف را افزایش دهد.

چرا ژل رویال یک ماده ضد باکتری است؟

شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که چرا به ژل رویال به عنوان یک ماده آنتی باکتریال نگاه می شود. مگر این ماده چه خواصی را با خود دارد که تا این حد مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در واقع بررسی مواد درونی ژل رویال است که می تواند به ما دیدگاه جامعی نسبت به خناصیت ضد باکتری این ماده طبیعی بدهد.

 

 

یکی از دلایلی که به عنوان دلایلی اصلی اثرگذاری ژل رویال بر روی باکتری ها عنوان می شود، مربوط به مطالعات اخیر در مورد این ماده حیاتی است. در سال های گذشته دانشمندان موفق شدند تا دو ماده رویالیسین و ژلئین را از ژل رویال استخراج کنند. هر دو این مواد که مختص ژل رویال هستند، آزمایش های مربوط به خواص آنتی باکتریالی را به طور موفق طی کردند و نشان دادند که خاصیت ضد باکتری از خود نشان می دهند. البته دقیقا هنوز مشخص نشده که مکانیسم اثر این مواد به چه صورتی است.

پیش بینی دانشمندان در مورد علت اثرات ضدباکتری موجود در این مواد بیشتر به سمت فعالیت های پپتیدها با غشای سلول رفته است. در واقع دانشمندان با توجه به دانشی که در مورد پپتیدها و اثرات ضد باکتری آن دارند، حدس می زنند که علت در این موضوع نهفته باشد. پپتیدها می توانند به این دلیل که آرژین، هیستیدین و لایسین دارای بار مثبت هستند، با فسفولیپیدهای غشای سلول واکنش داده و آن را تخریب نمایند.

رویالیسین یکی از مهمترین و قوی ترین مواد ضدباکتری موجودر در ژل رویال است که مشاهده خوصا آن باعث شد تا دانشمندان نسبت به آنتی باکتریال بودن ژل رویال اطمینان قطعی پیدا کنند. نکته جالب توجه اینجاست که تحقیقات نشان می دهد که غلظت های پایین این ماده است که می تواند در برابر باکتری های گرم تاثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد. این در حالی است که بر روی باکتری های گرم منفی تاثیر چندان و مشخصی ندارد.

ژلئین نیز یکی دیگر از مواد ضد باکتری موجود در ژل رویال است. این ماده 4 نوع دارد یا بهتر است بگوییم چهار نوع از ژلئین تاکنون کشف شده است. نامگذاری ژلئین ها با اعداد 1 تا 4 انجام شده و شناخته می شوند. این ماده نیز به عنوان یک ماده قوی در رنگ نگاری مایع شناخته می شود. آنچه تاکنون کشف شده این است که ژلئین 1 تا 3 در برابر باکتری های گرم مثبت و منفی واکنش نشان می دهد. این در حالی است که ژلئین 4 این شرایط را ندارد و نمی تواند در برابر هر باکتری از خود واکنش داشته باشد.

مطالعات چه می گویند؟

مهمترین مطالعاتی که در زمینه خواص آنتی باکتریال ژل رویال شده، به ابتدای قرن 21 میلادی باز می گردد. در سال 2002 تحقیقاتی در تایلند انجام شد که بر روی ژل رویال خام و عصاره های چربی دار و بدون چربی آن صورت گرفت. در این تحقیق مشخص شد که ژل رویال تنها در دمای انجماد است که میزن اثرگذار بالایی بر روی باکتری ها از خود نشان می دهد. این در حالی است که ژل رویال مانده در دمای اتاق، به مرور خواص ضد باکتری خود را از دست می دهد.

تحقیقات دیگری نیز در زمینه کاربرد ژل رویال بر روی مواد باکتریایی انجام شده است. برای مثال در سال 2005 یک تیم تحقیقاتی یکسری مطالعات را بر روی ژل رویال خام و برخی قسمت های آن انجام داد و نتایج جالبی در مورد خواص آنتی باکتریالی این ماده به دست آورد. یکی از مهمترین نتایج این مطالعه اثرگذاری قابل توجه ژل رویال بر روی باکتری های خاص بود.

یک تحقیقات دیگر که در همین چند سال گذشته انجام شد، مربوط به دو نوع ژل رویال برداشت شده از چین و مصر بود. این دو نوع ژل رویال برخورد متفاوتی در برابر باکتری ها از خود نشان دادند. همین موضوع مشخص کرد که آب و هوا و شرایط جغرافیایی می تواند بر روی تمامی عملکردهای ژل رویال اثر بگذارد.

سخن آخر

خواص ضدباکتری ژل رویال تقریبا اثبات شده است. البته می توان گفت گه ژل رویال بیشتر بر روی باکتری های گرم مثبت اثر می گذارد تا باکتری های گرم منفی؛ اما در هر صورت می توان به طور کلی این ماده را یک ماده آنتی باکتریال نامید. به همین علت بسیاری از شرکت های تولید کننده مواد مختلف دارویی از این ماده در تولید مئاد ضد باکتری خود استفاده می کنند.

اطلاع داشتن از اینکه ژل رویال یک ماده ضد باکتری است، می تواند به شما کمک کند تا از این ماده در موارد مختلفی استفاده کنید. به ویژه پودر ژل رویال می تواند کمک کند تا از آن یا به صورت خوراکی یا به صورت های مختلف دیگر برای ضدعفونی کردن و باکتری زدایی استفاده کنید. این موضوع را جدی بگیرد؛ ژل رویال یک ضد باکتری تمام عیار و همه کاره است.

۱
۰
۱ دیدگاه
 
ir
سارا | ۴ سال پیش
خب آخه خیلی گرونه ژل رویال. بخریم باهاش ضد عفونی کنیم؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید