۷۱۲۳
۸
۰

آنچه باید در مورد بیماری لوک آمریکایی بدانید

درمان لوک آمریکایی را جدی بگیرید
درمان لوک آمریکایی را جدی بگیرید
تحقیقات در مورد بیماری لوک آمریکایی در جریان است. هر روز اطلاعات جدید و روش های درمان جدید برای این بیماری به اطلاع زنبورداران می رسد. به نظر می رسد این بیماری در سال های آتی بتواند به خوبی درمان شده و شرایط مناسبی را تجربه نماید

یکی از مهمترین و چالش برانگیز ترین مشکلاتی که هر زنبوردار با آن دست و پنجه نرم می کند، بیماری هایی است که به سراغ زنبور و کلنی می آید. فرقی ندارد بیماری شایع یا نادر باشد، در هر صورت بروز بیماری در کلنی ممکن است یک زنبورستان را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ضرر و زیان شود. یکی از این بیماری ها، لوک آمریکایی است.

بیماری لوک آمریکایی اگرچه نام آمریکا را با خود یدک می کشد، اما یک بیماری شایع در کل دنیا است. این بیماری کاملا واگیردار بوده و می تواند یک زنبورستان را به طور کلی آلوده و نابود کند. ضرر و زیان ناشی از ابتلا کلنی به بیماری لوک آمریکایی بسیار زیاد است و باید تا جای ممکن از بروز آن پیشگیری به عمل آید.

4 بیماری که در کمین زنبور عسل است

در این مطلب کوتاه تلاش شده تا به صورت خلاصه به نکاتی در مورد بیماری لوک آمریکایی اشاره شود. در دیگر مطالب مجله عسلنا حتما به طور تخصصی به روش های پیشگیری و درمان این بیماری اشاره خواهیم کرد. هرچند در این مطلب نیز روش هایی بیان شده است.

 

 

با عامل بروز لوک آمریکایی آشنا شوید

نوعی باکتری گرم عامل اصلی این بیماری است. این باکتری که اولین بار در سال 1907 شناسایی شد، امروز با نام میکرو آیروفیلیک شناخته می شود. این باکتری از خانواده باسیلها بوده که اثرات مخربی دارند. برای آنکه به اهمیت موضوع بیشتر پی ببرید، بد نیست بدانید که طول عامل بیماری 2.5 تا 5 میکرون برآورد شده و عرض آن کمتر از 1 میکرون است. این یعنی مشاهده چنین باکتری بسیار سخت بوده و نیاز به آزمایش دقیق بر روی نمونه های زنبور دارد.

این عامل بیماری در برابر بسیاری از شرایط مقاوم است. دمای نزدیک به 90 درجه تاثیری بر روی آن نمی گذارد و حتی مواد ضدعفونی کننده نیز نمی توانند آن را از بین ببرند. به طور کلی این باکتری با شرایط نامساعد کاملا سازگاری داشته و می تواند تا بیش از 30 سال منطقه ای را آلوده نگه دارد.

علت ایجاد بیماری لوک آمریکایی چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد لوک آمریکایی در زنبوران وجود دارد. گفته می شود به طور معمول میکروب این بیماری به صورت نوعی اسپور به همراه غذا به لاروها تازه وارد شده و سیستم گوارش آن ها را درگیر می کند. در این شرایط نزوادان زنبور عسل در همان مراحل لاروی و در بدو ورود به شفیرگی از بین می روند.

برخی از دلایل ایجاد لوک آمریکایی در کلنی های زنبور عسل می توانند موارد زیر باشند:

  • خرید کندوهای آلوده به بیماری
  • انتقال عسل از کندویی به کندوی دیگر
  • جا به جایی زنبورها در کندوهای مختلف
  • آلوده بودن واسیل زنبورداری
  • غارت
  • ورود آزادانه زنبوران نر به کندوهای مختلف
  • و...

این موارد تنها بخشی از علل شیوع لوک آمریکایی در کلنی های مختلف است. این در حالی است که با مقداری رعایت می توان از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری کرد. برای مثال رعایت در هنگام خرید زنبور یا حتی کندو، می تواند احتمال بروز بیماری را کاهش دهد.

علائم بیماری لوک آمریکایی

همانطور که گفته شد، عامل بیماری اندازه بسیار کوچکی در حد میکرون دارد که قابل دیدن نیست. در نتیجه شما باید بیشتر از اینکه به دنبال عامل بیماری باشید، به دنبال علائم تشخیص بیماری بگردید.

شناخت علائم لوک آمریکایی بسیار مهم است. هرچه سریعتر این علائم را ببینید و بیماری را تشخیص دهید، احتمال اینکه بتوانید بر این بیماری غلبه کنید بیشتر می شود. به همین علت است که توصیه می شود تا جای ممکن علائم بیماری های مختلف زنبور عسل را بشناسید و در صورت بروز هر گونه مشکل با متخصص مشورت کنید.

برخی از مهمترین علائم بیماری لوک آمریکایی را به صورت زیر لیست کرده ایم. بد نیست این علائم را در کنار علائم دیگر بیماری ها پرینت بگیرید و در زنبورستان نصب نمایید. در این صورت با مشاهده کوچکترین علائم به سراغ درمان خواهید رفت.

این علائم عبارتند از:

  • سوراخ شدن درپوش حجره های موجود در شان
  • مرطوب بودن حجره های درپوش دار
  • فرو رفته بودن حجره های درپوش دار
  • پراکندگی حجره های لاروهای نوزاد
  • با نگاه کلی به شان، اصطلاحا حالت فلفل نمکی دارد؛ یعنی یکی از حجره ها باز یکی بسته و دیگری باز! در یکی گرده و در دیگری لارو. هیچ نظمی در حجره ها مشاهده نمی شود
  • برآمدگی پولک تا مرکز حجره در زمان شفیرگی
  • حس کردن بوی ترش از کندو
  • چسبیدن لارو به دیواره
  • خشک شدن لارو
  • تغییر رنگ لارو از سفید مرواریدی به قهوه ای

این موارد تنها بخشی از علائم بیماری لوک آمریکایی هستند. اگر شما هم علائم بیشتری می شناسید حتما از طریق نظرات به ما اعلام کنید تا آن را به این موارد اضافه نماییم.

فراموش نکنید که بهترین روش برای تشخیص بیماری، استفاده از آزمایشگاه است. در نتیجه به هیچ وجه به روش های دم دستی اطمینان نکنید و از آزمایشگاه و افراد متخصص کمک بگیرید.

2 روش ساده برای درمان لوک آمریکایی

صحبت کردن در مورد روش های درمان لوک آمریکایی نیاز به مطلبی مجزا دارد. با این حال بد نیست با دو روش ساده که از مهمترین روش های درمان لوک آمریکایی هستند آشنا شوید.

  1. پودر سولفاتیازول تهیه کنید. یک چهارم قاشق چای خوری از این پودر را در 4 لیتر شربت 1 به 1 در فصل بهار بریزید. در فصل پایز باید از شربت 2 به 1 استفاده کنید. محلول تهیه شده را به مدت 3 شب به زنبورها بخورانید. توجه کنید که مزان بیشتر این ماده ممکن است زنبورها را از بین ببرد؛ چراکه سولفاتیازول نوعی ماده سمی است.
  2. می توانید همان میزان شکری که برای تولید شربت استفاده می کنید را با یک دوم قاشق چای خوری پودر سولفاتیازول مخلوط کرده و هر شب مقداری از آن را در قسمت بالای قاب ها و بین آنها بریزید.

با این حال توصیه می کنیم بدون ریسک عمل کنید و برای درمان لوک آمریکایی به سراغ دامپزشک یا افراد متخصص بروید. در این صورت خیالتان بابت اثرگذاری داروها و عدم آسیب به زنبورها راحت تر خواهد بود.

سخن آخر

تحقیقات در مورد بیماری لوک آمریکایی در جریان است. هر روز اطلاعات جدید و روش های درمان جدید برای این بیماری به اطلاع زنبورداران می رسد. به نظر می رسد این بیماری در سال های آتی بتواند به خوبی درمان شده و شرایط مناسبی را تجربه نماید. زنبورداران لازم است تا با اطلاع بیشتر در مورد این بیماری شرایط را برای درمان لوک آمریکایی فراهم نمایند.

خلاصه مقاله: مطالعه و بررسی شیوع و مقاومت آنتی بیوتیکی عامل لوک اروپائی و لوک آمریکائی درزنبورستان‌های شهرستان‌های سقز و بانه در 2015-2014

اگر اطلاعاتی در مورد بیماری لوک آمریکایی دارید یا تجربه ای برای از بین بدن این بیماری داشته اید، حتما از طریق نظرات این پست با ما در میان بگذارید. اطلاعات شما می تواند کمک بزرگی به جامعه زنبورداری ایران باشد.

۸
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید