۱۱۲۰۲
۱۱
۱

وقت آن رسیده با ملکه زنبور عسل آشنا شویم

وقت آن رسیده با ملکه زنبور عسل آشنا شویم
زمانی که به زندگی زنبور ملکه نگاه کنید، جز شگفتی هیچ چیز نمی بینید. با اینکه زنبور ملکه همانند دیگر زنبوران ماده یا همان زنبوران کارگر است، اما عمری چند برابری دارد.

شاید یکی از جالب ترین مخلوقات خداوند، ملکه زنبور عسل باشد. ملکه زنبورها اگرچه شباهت فراوانی به دیگر زنبوران در بدو تولد دارد؛ اما به دلایلی نسبت به آن ها متمایز شده و به عنوان فرد اول کندو شناخته می شود. شاید سخت باشد که بگوییم ملکه مهمترین وظایف را در کندو بر عهده دارد. چراکه اگر زنبوران کارگر که خواهران یا دختران ملکه هستند، نباشند، ملکه به هیچ کدام از وظایف خود نمی تواند عمل کند. در واقع همه در کندو برای حیات یکدیگر تلاش می کنند.

در تمامی لحظات حیات کلنی زنبور عسل، یک ملکه در آن وجود دارد. البته در برخی دوره های زمانی بسیار کوتاه، ممکن است دو ملکه همزمان در کندو زندگی کنند. با این حال اگر ملکه جدیدی به هر دلیل وارد کندو شود، تا زمانی که یکی از آن دو کشته شوند، جنگ بین ملکه ها ادامه می یابد. در واقع یک کلنی نمی تواند بیش از یک ملکه داشته باشد.

تا همین جا هم نکات جذابی از ملکه بیان شد. با این وجود بد نیست اطلاعات جامع تری در مورد ملکه داشته باشید. در این مطلب به برخی نکات ابتدایی در مورد ملکه زنبور عسل اشاره می کنیم. در دیگر مطالب مجله عسلنا به طور کامل به معرفی ویژگی ها و برخی نکات مهم در مورد زنبور ملکه پرداخته ایم که می توانند برای شما جذابیت داشته باشند.

ویژگی های ظاهری ملکه زنبور عسل

شاید اولین بار که انسان به کلنی زنبور عسل به دقت توجه کرده و آن را مورد بررسی قرار داد، به وجود یک زنبور خاص در کلنی پی برد. علت این موضوع نیز ظهر فیزیکی متفاوت زنبور ملکه است.

 

 

زنبور عسل ملکه دارای جثه بزرگتری نسبت به زنبوران نر و زنبوران کارگر است. در دوران تخمگذاری به این علت که در درون بدن ملکه تخم های زیادی وجود دارد، جثه بزرگتر زنبور ملکه بیشتر به چشم می آید. در این دوران شکم زنبور ملکه بزرگتر از حالات عادی است.

برای تشخیص ملکه زنبور عسل، بهتر است به سینه و سر ملکه توجه زیادی نکنید؛ چراکه شباهت زیادی با دیگر زنبورها دارد. با این حال سینه زنبور ملکه مقداری بزرگتر و سر ملکه کمی کوچکتر از زنبورهای کارگر است. در حالی که بال های قرار گرفته روی بدن زنبور کارگر و زنبور نر تقریبا تا نوک شکم می رسد، بال زنبور ملکه تقریبا دو سوم شکم را پوشش می دهد.

از دیگر ویژگی های ظاهری زنبور ملکه می توان به پاهای او اشاره کرد. پاهای زنبور ملکه فاقد سبد گرده است. دلیل این موضوع هم مشخص است؛ چراکه زنبور ملکه هیچ گاه برای جمع آوری گرده گل از کندو خارج نمی شود. شاید برایتان جالب باشد که زنبور ملکه توانایی تولید موم را هم نداشته و این غده در بدن او کار نمی کند.

نیش زنبور عسل نیز نسبت به دیگر زنبوران ماده یعنی همان زنبوران کارگر متفاوت است. نیش زنبور ملکه صاف بوده، بلند تر است و خار کمتری دارد. عموما این نیش برای مهاجمان یا مبارزه با ملکه دیگر به کار می رود و کمتر

پیش می آید ملکه بخواهد انسان را نیش بزند؛ چراکه زنبور ملکه اصلا از کندو به جز برای پرواز جفت گیری خارج نمی شود.

البته نباید این نکته را فراموش کنید که زنبور ملکه در نژادهای مختلف زنبور عسل نیز شکل و شمایل متفاوتی دارد. با این حال ویژگی هایی کهر د بالا بیان شد و در واقع مقایسه با زنبوران دیگر بود، در تمامی نژادها صدق می کند. اما اگر قصد خرید زنبور ملکه را داشته باشید، بهتر است به تفاوت زنبور ملکه هر نژاد نیز توجه ویژه ای کنید. البته اگر تجربه لازم را ندارید، مشورت با افراد حرفه ای و با تجربه نیز می تواند گزینه خوبی به شمار رود.

پرورش زنبور ملکه در کندو با آداب خاص

وقتی قرار است که ملکه جدید در کندو پرورش پیدا کند، شرایط خاصی در محیط کلنی فراهم می شود. زنبوران کارگر وظیفه شرایطی را بر عهده دارند که در آن ملکه ای جدید به دنیا آید. طبیعتا زنبور ملکه حاضر در کندو خوش ندارد ملکه ای جدید به کندو اضافه شود؛ اما همین ملکه است که تخم ملکه جدید را می گذارد. در واقع ملکه جدید، دختر ملکه ای است که قرار ست حذف شود.

در ابتدای کار یک سلول شبیه به فنجان تهیه می شود که دهانه این سلول رو به سمت پایین دارد. زنبوران کارگر به روش ها و ترفندهایی که هنوز کسی از رمز و راز آن خبر ندارد، ملکه فعلی کندو را مجبور می کنند تا در این سلول آزین شده، تخم بگذارد. در این سلول همچنین میزان قابل توجهی ژل رویال قرار داده شده تا خیال زنبوران پرستار از تغذیه لارو زنبور عسل راحت باشد. زنبور عسل تنها به مدت 5.5 روز به صورت لارو باقی می ماند.

زنبور عسل ملکه پس از خارج شدن از سلول ملکه آماده مبارزه با زنبور موجود خواهد بود. البته نتنها زمانی پیروز می شود که مورد حمایت زنبوران کارگر باشد. پس از پیروزی به مدت 6 تا 8 روز در کندو باقی می ماند تا آماده پرواز جفت گیری شود. پس از این زمان، موقعیت پرواز جفت گیری برای زنبور مهیاست تا برای تخم ریزی بارور شود. زنبور ملکه در اواسط بهار می تواند تا 3000 تخم نیز در شان های زنبور عسل بگذارد. این میزان از باروری زنبور ملکه فوق العاده است.البته در تمام مدت تخم ریزی ملازمانی دارد که به طور کامل به او رسیدگی می کنند.

زنبور ملکه می تواند بین 6 تا 8 سال عمر کند. با این حال تقریبا بعد از 2 سال زندگی، کارآمدی خود را از دست داده و دیگر نمی تواند به قدرت ابتدایی به کلنی رسیدگی کند. در اینجاست که نوبت به تعویض او می رسد.

سخن آخر

زمانی که به زندگی زنبور ملکه نگاه کنید، جز شگفتی هیچ چیز نمی بینید. با اینکه زنبور ملکه همانند دیگر زنبوران ماده یا همان زنبوران کارگر است، اما عمری چند برابری دارد. همچنین بر خلاف دیگر زنبوران کارگر، زنبور ملکه می تواند جفت گیری کرده و در نتیجه وظیفه تولید مثل کندو را بر عهده بگیرد.

سخن گفتن از زنبور ملکه در یک مطلب کوتاه کار ساده ای نیست. در این مطلب تنها به آشنایی ظاهری با ملکه و همچنین توضیحاتی در مورد تولد تا جایگزینی او در کندو بسنده شد. در دیگر مطالب مجله عسلنا می توانید به نکات ارزنده ای در مورد زندگی زنبور ملکه و بسیاری از نکات مربوط به این نوع از زنبور عسل دسترسی داشته باشید.

اگر شما هم اطلاعاتی در مورد شناخت زنبور ملکه یا روند زندگی این حشره دارد، حتما ار طریق نظرات همین پست با ما در میان بگذارید. مطمئنا تجربیات شما زنبورداران عزیز می تواند به شناخت بهتر این حشره به ویژه برای زنبورداران جوان و تازه کار بیانجامد.

۱۱
۲
۱ دیدگاه
 
fr
جمال | ۳ سال پیش
اطلاعات خوبی در مورد ملکه زنبور عسل دادید. سپاس گذارم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید