۶۸۰
۰
۰

6 مزیت عسل خام که باید بدانیم

6 مزیت عسل خام که باید بدانیم
عسل خام خواص متنوعی دارد که به 6 مورد آن در این مطلب اشاره می شود.

عسل خام در طول تاریخ به عنوان داروی درمانی مورد استفاده قرار گرفته است و دارای انواع مزایا و مصارف پزشکی است. حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان درمانی برای زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از این فواید سلامتی مخصوص عسل خام است و عسل های پاستوریزه نمی توانند این خواص را از خود بروز دهند.

بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید، یا عسل های مصنوعی هستند یا در بهترین شرایط عسل طبیعی پاستوریزه شده اند. گرمای زیاد، مخمرهای موجود در عسل را از بین می برد، می تواند رنگ و بافت را بهبود بخشد، هرگونه تبلور را از بین ببرد و ماندگاری آن را طولانی کند. در کنار مزایای پاستوریزه شدن عسل طبیعی، بسیاری از مواد مغذی مفید نیز در این فرآیند از بین می روند.

اگر علاقه دارید عسل خام را امتحان کنید، آن را از یک تولید کننده معتبر محلی خریداری کنید. عسل های خام درست است که زودتر متبلور می شوند، رنگ و غلظت یکسانی ندارند و ممکن است به صورت ظاهری آنقدرها مورد پسندتان نباشند؛ اما در عوض خواصی را در درون خود جای داده اند که ارزش مصرف در مقابل عسل پاستوریزه را دارند.

در اینجا برخی از مزایای مهم عسل خام را برشمرده ایم. 6 خاصیتی که عموما در عسل های پاستوریزه شده نیست یا کمتر است. عسل های مصنوعی و تقلبی هم که قطعا این خواص را در خود ندارندو در نتیجه تنها می توانید با مصرف عسل خام به این خواص دست یابید.

 

 

عسل خام، منبعی از آنتی اکسیدان ها

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. در برخی از انواع عسل به اندازه میوه و سبزی، آنتی اکسیدان های مختلف وجود دارد. آنتی اکسیدان ها به دلیل مقابله با رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک می کنند.

رادیکال های آزاد در روند پیری نقش دارند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل خام به نام پلی فنول ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ عسل خام

تحقیقات نشان داده است که عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ های ناخواسته را از بین ببرد. این ماده به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن، یک ماده ضد عفونی کننده است. اثر آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است؛ اما به طور کلی می تواند به عنوان یک درمان مناسب برای باکتری زدایی باشد.

در شرایط کنونی و با رشد و گسترش ویروس های مختلف در دنیا و تلف شدن انسان های فراوانی در سراسر جهان بر اثر بیماری های ویروسی، اهمیت مصرف عسل خام بیشتر مشخص شده است. درمان بیماری کرونا یا آنفولانزا یا حداقل پیشگیری از بروز آنها می تواند با مصرف عسل خام امکان پذیر باشد.

کمک به بهبود زخم با کمک عسل خام

از عسل مانوکا برای درمان زخم ها در محیط های پزشکی استفاده می شود. زیرا مشخص شده است که این نوع عسل در بهبود زخم به شدت موثر بوده و در بازسازی بافت نیز کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که عسل مانوکا می تواند زمان بهبودی و عفونت را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که عسل مورد استفاده در محل های بیمارستان از نظر پزشکی باید استانداردهای طبیعی داشته باشد. در نتیجه احتمالا عسل هایی که از فروشگاه ها خریداری می کنید برای بهبود زخم موثر نخواهند بود.

عسل خام حاوی ترکیبات گیاهی مفید

برخی از ترکیبات گیاهی که تنها در گیاهان یافت می شوند، به محافظت از گیاه در برابر صدمه کمک می کنند. به عنوان مثال، این ترکیبات برخی از حشرات را دور نگه می دارند یا از گیاه در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. این ترکیبات مغذی بسیار خاص و پیچیده هستند.

مواد مغذی گیاهی موجود در عسل وظیفه ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد باکتری و ضد قارچ عسل را بر عهده دارند. آنها همچنین کمک می کنند تا عسل خام باعث تقویت سیستم ایمنی و ماده ای ضد سرطان باشد. پردازش سنگین، این مواد مغذی مفید و باارزش را در زمان پاستوریزه کردن از بین می برد.

عسل خام و نقش آن در بهبود مشکلات گوارشی

عسل طبیعی از گذشته برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال استفاده می شده است. اگرچه تحقیقات زیادی برای اثبات این امر وجود ندارد؛ با این حال اثبات شده است که به عنوان درمانی برای باکتریهای Helicobacter موثر است. این نوع باکتری یکی از دلایل اصلی زخم معده است و مصرف عسل خام می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

این ماده همچنین پربیوتیک قوی است. به این معنی که باکتری های خوبی که در روده ها زندگی می کنند را تغذیه می کند. این ویژگی نه تنها برای هضم بلکه برای سلامت کلی بدن انسان بسیار مهم است.

بهبود گلودرد با عسل خام

سرما خوردگی دارید؟ نگران هستید که مبتلا به آنفولانزا یا کرونا نشده باشید؟ یک قاشق غذاخوری عسل را امتحان کنید. عسل یک درمان قدیمی گلودرد است. وقتی ویروس سرماخوردگی به شما سرایت کند، عسل و لیمو معجزه می کنند. پس خونسردی خود را حفظ کنید و به عسل درمانی بپردازید.

همچنین عسل به عنوان مهار کننده سرفه عمل می کند. تحقیقات نشان داده است که عسل به همان اندازه دکسترومتورفان، یک ماده مشترک در داروهای ضد سرفه بدون نسخه در آمریکا، مؤثر است. فقط یک یا دو قاشق چایخوری از عسل معجزه می کند.

آیا عسل خام خطر دارد؟

در کنار خواص خوبی که عسل خام دارد، می تواند باکتری های مضر مانند کلستریدیوم بوتولینوم را به همراه داشته باشد. این باکتری ها به ویژه برای نوزادان خطرناک است. عسل خام را هرگز نباید به نوزادی کمتر از یک سال داده شود. در این زمینه حتما دقت کافی به خرج دهید. علاوه بر این ممکن است عسل خام برای بیماران مبتلا به دیابت مضر باشد. بانوان باردار نیز بهتر است از عسل خام استفاده نکنند.

سخن آخر

مصرف عسل خام مزایا و خواص زیادی دارد. با این حال برخی از مهمترین خواص مصرف عسل خام را با هم مرور کردیم. به نظر می رسد این ماده می تواند برای درمان بیماری ها موثر باشد. در نتیجه به جای مصرف عسل پاستوریزه، به سراغ عسل های خام غیرفراوری شده بروید و از خوردن آنها لذت ببرید.

۰
۰
منبع https://www.healthline.com/health/food-nutrition/top-raw-honey-benefits
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید