۱۸۲۹۰
۵
۰

آیا ممکن است نیش زنبور عسل خطرناک باشد؟

آیا ممکن است نیش زنبور عسل خطرناک باشد؟
بهتر است نیش زنبور عسل را جدی بگیرید و با رعایت برخی نکات از عفونی شدن آن جلوگیری کنید تا مشکل خاصی برای شما ایجاد نشود

نیش زنبور می تواند از یک ناراحتی خفیف تا یک آسیب جدی برای زندگی باشد. علاوه بر عوارض شناخته شده نیش زنبور عسل، مراقبت از عفونت هم مهم است. اگرچه عفونت ها نادر هستند، با این حال باید جدی گرفته شوند. ممکن است جای یک نیش زنبور عسل آلوده شده و رو به عفونت داشته باشد؛ حتی اگر به نظر می رسد در حال بهبود است. عفونت ممکن است برای روزها یا حتی هفته ها به تعویق بیفتد.

در این مطلب به صورت خلاصه به نکاتی در مورد نیش زنبور عسل و طریقه مواجه شدن با عوارض و علائم احتمالی اشاره می شود. به احتمال زیاد با استفاده از این نکات می توانید به بهبودی برسید؛ اما اگر کافی نبود حتما به پزشک مراجعه کنید.

نیش زنبور عسل را جدی بگیرید

بهتر است به جای سرسری گرفتن نیش زنبور عسل، به صورت دقیق در مورد آن اطلاعات کسب کرده و بهترین روش برای برطرف کردن نیش را فرا بگیرید. در غیر اینصورت ممکن است عفونت و آسیب های جدی به سراغتان بیاید.

اولین اقدام فوری بعد از نیش زدن زنبور چیست؟

وقتی از زنبور شما را نیش می زند، مهم است که سریعا کیسه زهر و قسمت به جا مانده از نیش زنبور روی پوستتان را خارج کند. به هیچ وجه آن را فشار ندهید. تکرار می کنیم! به هیچ وجه نیش به جا مانده در پوستتان را فشار ندهید. چراکه فشار دادن آن ممکن است زهر بیشتری به بدنتان منتقل کند و در نتیجه احتمال عفونت بیشتر افزایش یابد.

 

 

درمان های خانگی برای نیش زنبورها که باید بشناسید

اگر این نکته بسیار ساده و پیش پا افتاده را رعایت کنید، احتمال بروز مشکل در بدن شما به شدت کم می شود. بسیاری از افراد از روی ناآگاهی پس از مشاهده نیش به جا مانده از زنبور در پوست خود، آن را فشار می دهند یا شروع به گرفتن عکس و.. می کنند. همین کارهای ساده ممکن است عفونت بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. لطفا جدی بگیرید.

علائم عفونت ناشی از نیش زنبور عسل چیست؟

خود نیش معمولاً دردناک است. سم می تواند باعث تورم و درد بیشتر شود. البته ممکن است با کمپرس سرد این درد را کاهش داد اما قابل درمان نیست. قرمزی و تورم در محل نیش زنبور عادی است. اینها لزوماً به معنای عفونت نیستند. در حقیقت، جای نیش زنبور به ندرت آلوده و عفونی می شود.

هنگامی که عفونت رخ می دهد، علائم آن مشابه بیشتر عفونت های دیگری است که تاکنون دیده اید. تفاوت چندان زیاد نیست. ان علائم شامل موارد زیر است:

  • ورم
  • قرمزی
  • زهکشی چرک
  • تب
  • درد
  • ضعف
  • لرز
  • بلع و نفس کشیدن
  • تورم رگهای لنفاوی
  • و...

علائم ممکن است 2 تا 3 روز پس از نیش ظاهر شود. در یک گزارش، علائم دقیقاً کمتر از دو هفته پس از نیش ظاهر شده است. پس حداقل تا دو هفته بعد از نیش زنبور، به چنین علائمی حساس باشید و در صورت بروز به پزشک مراجعه و علائم خود را برای او بازگو کنید. فراموش نکنید که بگویید زنبور شما را نیش زده است!

هشدار؛ کودکان در برابر نیش زنبور عسل آسیب پذیرند

علاوه بر این، آنافیلاکسی معروف ترین واکنش شدید به نیش زنبور است. در تعداد کمی از افراد، زهر زنبور می تواند باعث ایجاد شوک شود. با شوک، فشار خون کاهش می یابد و تنفس مشکل می شود. در این مواقع باید سریعا به اورژانس مراجعه شود.

علت ایجاد عفونت توسط نیش زنبور چیست؟

اینکه چگونه یک نیش زنبور عسل ممکن است عفونت ایجاد کند، نامشخص است. زنبورها از نظر ساختاری پیچیده هستند. آنها ممکن است ارگانیسم های عفونی را جمع کنند و هنگام تزریق آن را خارج نمایند. به همین علت است که برطرف کردن نیش از مهمترین اقدامات فوری برای جلوگیری از عفونت است.

از آنجا که عفونت های مربوط به نیش زنبور بسیار نادر است، دانش کمی در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال، مقاله ای از بیماری های عفونی بالینی گزارش می دهد که یک مرد 71 ساله پس از نیش زدن زنبور عسل درگذشته است! کالبد شکافی حاکی از وجود باکتری استرپتوکوک پیوژنز بود. در گزارشی دیگر، نیش زنبور عسل باعث عفونت چشم شده است. این در حالی است که آنالیزها نمی تواند چنین چیزی را اثبات کند. احتمالا عفونت در افرادی ایجاد می شود که بیماری های زمینه ای پیدا یا مخفی دارند.

چه عواملی خطر ایجاد مشکل توسط نیش زنبور را افزایش می دهد؟

هرگونه ضعف در سیستم ایمنی بدن پس ممکن است نیش زنبور عسل را به عنوان یک خطر برای سلامتی قرار دهد. در صورت بروز هرگونه شرایطی که باعث کاهش قوای ایمنی بدنتان می شود، سریعا پیگری کنید. هرگونه عفونت درمان نشده می تواند عوارض قابل توجهی و حتی مرگ ایجاد کند. در نتیجه تا جایی که می توانید به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید.

حقایقی جالب در مورد نیش زنبور عسل

احتمالاً عفونت ظرف چند روز از بین می رود. در صورت وجود عفونت بیشتر از حد انتظار، پزشک خصوصیاتی را در مورد آنچه انتظار می رود و چه باید بکنید به شما می دهد. اگر یک نوع ضعف سیستم ایمنی نداشته باشید، اگر دوباره دچار مشکل شوید، خطر خاصی از عفونت ندارید

چطور مشکل نیش زنبور عسل را تشخیص دهیم؟

درمورد هرگونه لک که باعث ایجاد یک واکنش بزرگ و موضعی یا افزایش درد می شود، از پزشک کمک بگیرید. این موضوع ممکن است به معنای عفونت باشد یا نباشد. بعضی اوقات، یک واکنش شدید می تواند عفونت را تقلید کند.

آیا هر نوع نیش زنبور شفابخش است؟

پزشک ممکن است روش های مختلفی را برای تشخیص دقیق به کار گیرد. با این حال بهترین کار این است که اگر شرایط خاصی را در محل نیش زنبور یا هر نوع محل تورم شبیه به نیش دیدید، خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید.

راهکارهای سریع دیگر برای پیشگیری از مشکلات نیش زنبور

شما می توانید با استفاده از کمپرس سرد و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای ضد التهابی غیر طبیعی، یک واکنش بزرگ محلی را درمان کنید. اگر واکنش شامل خارش باشد، ممکن است آنتی هیستامین ها کمک کند. برای تورم شدید، پزشک ممکن است به مدت 2 یا 3 روز پردنیزون خوراکی را پیشنهاد کند.عفونت های نیش بسته به ارگانیسم عفونی خاص درمان می شوند.

به طور کلی استفاده از عسل طبعی نیز می تواند به عنوان ک راهکار مناسب برای درمان زنبورگزیدگی و همچنین جلوگیری از عفونت مفید باشد. با این حال توصیه می کنیم اگر واکنش های آلرژیک بیش از اندازه بوده اند، حتما با پزشک مشورت کنید.

توصیه های اورژانسی برای مواجهه با نیش زنبور عسل

مراحل ساده می تواند به کاهش خطر بروز مشکل پس از نیش زنبور کمک کند:

  • افراد را مطلع کنید. اگر نیش واکنش آلرژیک ایجاد کند به کمک افراد دیگر احتیاج خواهید داشت.
  • محل نیش را با آب و صابون بشویید.
  • بقایای نیش را از محل جدا کنید. آن را فشار ندهید و با گوشه ناخن یا کارت اعتباری این کار را انجام دهید. موچین گزینه خوبی برای این کار نیست
  • یخ بمالید.
  • نیش را خراشیده نکنید؛ زیرا این کار ممکن است تورم، خارش و خطر عفونت را افزایش دهد.
۵
۲
منبع https://www.healthline.com/health/infected-bee-sting
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید