۱۳۵۲
۲
۲

اصلاح نژاد زنبور بومی ایران سبب جلوگیری از وابستگی واردات می شود

رئیس انجمن زنبورعسل ایران بیان کرد
رئیس انجمن زنبورعسل ایران بیان کرد
رئیس انجمن زنبورعسل ایران گفت: صنعت زنبورداری ما از سال های پیش از انقلاب تا سال 1363 از اروپا، آمریکا و استرالیا ملکه زنبور عسل وارد می کرد و اکنون با تکمیل پروژه اصلاح نژاد زنبور ایرانی به سمت خودکفایی پیش می رویم.

اخبار زنبورداری ایران - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، به نقل از ایرنا، سال گذشته پس از چندین سال  تلاش و تححقیقات خستگی ناپذیر عده ای از پژوهشگران و دلسوزان عرصه زنبورداری ایران به ثمر نشست و رئیس انجمن زنبور عسل کشور خبر خوش به بار نشستن  تلاش های 19 ساله جهت اصلاح نژاد و تولید ملکه های بومی زنبور عسل ایرانی برای قطع وابستگی واردات از خارج را داد و کام فعالان صنعت زنبورداری را شیرین کرد.

مروری بر زنبورداری ایران در سه دهه گذشته

طهماسبی عنوان کرد: دراوایل دهه 70 طی جلساتی در وزارت جهاد سازندگی با حضور متخصصان برتر زنبور عسل ایران و پس از مشورت با بهترین دانشمندان زنبورعسل دنیا، با توجه به منطبق نبودن زنبورهای هیبریدی (متولد از دو والد مختلف) وارداتی با شرایط آب و هوایی ایران، لزوم تعویض ملکه ها پس از دو سال و امکان نداشتن استفاده از نتاج هیبریدها به دلیل تفرق صفات تصمیم گرفته شد، اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی در دستور کار صنعت زنبورداری کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: آن زمان ملکه های هیبریدی و تولیدشده از تلاقی دو نژاد مختلف را به ایران می فروختند؛ به طور کلی این رویه کشورهای پیشرفته است که زنبورهای عسل هیبرید را به کشورهای در حال توسعه می فروشند تا همیشه به آنها وابسته باشند. این زنبورها در نسل بعد تفرق صفات دارند، صفات خوب را از دست می دهند و همین امر باعث می شود سال بعد دوباره به ملکه های آنها نیاز داشته باشیم.

رئیس انجمن زنبورعسل ایران افزود:البته پیش از این طرح و در دهه 60 تحقیقاتی توسط دکتر رحیم عبادی در مورد مقایسه نژاد زنبور عسل ایرانی با نژادهای خارجی، نقاط ضعف و قوت زنبورعسل نژاد ایرانی مشخص شده بود و با توجه به نتایج حاصل از آن طرح، صفات عملکردی و رفتاری لازم برای اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی در این طرح انتخاب شد و طرح اصلاح نژاد زنبور عسل ایرانی اواخر دهه 70 شروع شد.

 

 

وی گفت: البته در ادامه این طرح با اضافه کردن دو صفت مقاومت به کنه واروآ و زمستان گذرانی تلاش شد طرح متناسب با نیازهای روز صنعت زنبورداری حرکت کرده و پویا باشد.

نتایج 19 ساله تحقیق و پژوهش به ثمر نشست

به گزارش عسلنا، طهماسبی در ادامه به نتایج حاصل از این طرح اشاره و بیان کرد: در جمعیت تحت بررسی مقایسه میانگین سه سال ابتدای و انتهای طرح در صفات مختلف نشان دهنده این است که صفت تولید عسل 3 برابر، در صفت رفتار تهاجمی 13 برابر و در صفت رفتار بچه دهی 19 برابرپیشرفت داشته ایم.

وی تاکید کرد: آمارهای زنبورداران در زنبورستان های خصوصی بعد از توزیع ملکه های اصلاح شده نشان می دهد در مجموع ملکه های اصلاح شده توزیعی در زنبورستان های بخش خصوصی در همه صفات تحت بررسی نسبت به ملکه های شاهد برترهستند.

قائم مقام سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید برنقش زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست اشاره کرد: در ارزشگذاری و نقش زنبور عسل نباید فقط به تولید عسل یا حتی تولیدات جانبی دیگر مثل موم، گرده، ژل رویال و بره موم و نظایر آن توجه کرد؛ بلکه از منظر اقتصادی زنبور عسل در دنیا بین 60 تا 143 برابر ارزش تولیدات مستقیم خود به کشاورزان و محیط زیست کمک می کند و بر اساس تحقیقات انجام شده در دنیا بیش از یک سوم غذای انسان وابسته به فعالیت زنبورعسل است. با توجه به چنین نقش برجسته ای باید در تصمیم سازی های کشاورزی کشور توجه ویژه ای به آن شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در مورد نژادهای زنبور عسل در دنیا توضیح داد: یکی از 24 نژاد زنبور عسل در دنیا، زنبورعسل نژاد ایرانی است که از میلیون ها سال قبل از انسان در ایران، بخشی از عراق، ترکیه و سوریه می زیسته و با شرایط طبیعی این منطقه سازگار شده است.

وی همچنین در مورد طرح های مشابه در کشورهای دیگر گفت: برای نمونه در آلمان بیش از 60 سال روی بهبود نژاد زنبور عسل کارنیکا کار کردند که به نتایج بسیار خوبی دست یافته اند.

مشکلات انجام طرحی طولانی و با گروهی گسترده

به گزارش عسلنا، برگزیده جشنواره خوارزمی در مورد مشکلات این طرح نیز گفت: این طرح توسط یک تیم تحقیقاتی و به صورت گروهی انجام شد؛ با توجه به مشکلات مربوط به کار های تیمی در کشور طی 19 سال گذشته تلاش زیادی برای هماهنگ کردن اجزای مختلف طرح به کار گرفته شد تا طرح متوقف نشود.

وی ادامه داد: تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح در مدت طولانی انجام طرح و در بعضی مقاطع زمانی با تلاش فراوانی انجام شد.

طهماسبی تاکید کرد: اما مهمترین مانع و مشکل این طرح رویارویی با منافع شخصی بعضی افراد و شرکت هاست که برای زمینه سازی واردات مجدد ملکه به کشور، سعی دارند با سیاه نمایی نتایج این طرح را وارونه جلوه دهند و با بهره گیری از فضای مجازی و بعضی مجلات تمام همت خود را صرف تخریب طرح اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی کرده اند تا بتوانند برای تأمین منافع عده ای قلیل منافع ملی را زیر پا بگذارند و برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی به جای توجه به توان داخلی و جلوگیری از وابستگی کشور، خواستار وابسته کردن صنعت زنبورداری به واردات مداوم ملکه زنبورعسل هستند.

۲
۱
منبع www.irna.ir/news/82870625/
۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید