۱۱۳۵
۲
۰

کاربردهای موم زنبور عسل در هنر و صنایع دستی

کاربردهای موم زنبور عسل در هنر و صنایع دستی
موم زنبور عسل کاربردهای بی انتهایی در صنایع دستی دارد. کافی است بخواهید از این ماده در تولید، عرضه و همچنین محافظت از هنر دستانتان استفاده کنید.

وقتی به هنر نگاه می کنیم، چیزی جز خلاقیت و ذوق و سلیقه نمی بینیم. در واقع هنرمند تلاش می کند تا با خلاقیت ویژه ای که از خود به نمایش می گذارد، محصولی را خلق کند که کاربردها یا جلوه های متفاوتی نسبت به دیگر محصولات داشته باشد. این موضوع نه تنها در دوران امروز بلکه از گذشته مورد توجه هنرمندان بوده است.

هنرمندان همواره تلاش می کنند تا هم جوه های جدید و نوآورانه ای به کار خود بدهند و هم با استفاده از برخی مواد، رنگ ها، تکنیک ها و... خاصیتی ویژه به کار خود بدهند. البته بسیاری از هنرمندان نیز سعی می کنند از خلاقیت های شکل گرفته توسط دیگران الگوبرداری کرده و با استفاده از این الگوها کارهای زیباتری را خلق کنند.

یکی از خلاقیت هایی که از گذشته تا امروز مورد توجه بوده، استفاده از موم زنبور عسل در تولید صنایع دستی بوده است. صنایع دستی مختلف از چاپ دستی گرفته تا تولید مجسمه های چوبی و فلزی، بی بهره از موم نبوده اند. هنرمندان زیادی تلاش کرده اند تا با اضافه کردن موم زنبور عسل به محصولات تولید شده توسط خود، ارزش بیشتری به آن بخشیده و دوام و ماندگاری آن را افزایش دهند.

به همین علت است که موم زنبور عسل از گذشته تا امروز به عنوان یک ماده هنری شناخته شده است تا یک ماده خوراکی و مصرفی! البته نباید نادیده گرفت که در سال های اخیر و با قدرت گرفتن صنایع مختلف مرتبط با صنایع دستی و همچنین ارائه شناسنامه برای تولید محصولات لوکس صنایع دستی، توجه به چنین مواد خاصی مثل موم زنبور عسل بیشتر هم شده است.

 

 

از کاربرد موم عسل در گذشته چه می دانید؟

در این مطلب تلاش می کنیم تا گوشه ای از کاربردهای موم زنبور عسل در صنایع دستی را با هم مرور کنیم. امیدواریم هنرمندان بتوانند با کمک موم، ارزش بیشتری به هنر دست خود بدهند.

چرا از موم در صنایع دستی استفاده کنیم؟

دلایل متعددی برای استفاده موم در صنایع دستی مختلف وجود دارد. این کاملا وابسته به نوع صنایع دستی است. البته در برخی از هنرها نمی توان از موم استفاده کرد. با این حال اگر خلاقیت به خرج دهید، راهکار استفاده از موم زنبور عسل را پیدا خواهید کرد.

موم یک ماده ضد آب است

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده تا در صنایع دستی مختلف از موم زنبور عسل استفاده شود، ضد آب بودن موم است. هر ماده اگر با لایه ای موم آب شده زنبور عسل پوشانده شود، ضد آب می شود. از این روش برای تولید کاغذهای خاص در گذشته استفاده می شد. امروزه نیز بسیاری از محصولات صنایع دستی که بهتر است ضدآب شوند، با استفاده از موم این خاصیت را پیدا می کنند.

موم ماده ای مفید برای تولید محصولات ضد آب

موم یک محافظ طبیعی سطح

وقتی لایه ای از موم روی یک هنر دستی گذاشته شود، سطح آن شیء در برابر آسیب های فیزیکی بیشتر مقاوم خواهد بود. به ویژه صنایع دستی چوبی و فلزی به دلیل اینکه احتمال خط و خش خوردن روی سطحشان زیاد است، موم زنبور عسل می تواند گزینه خوبی برای سطوح آنها باشد. برای این کار هم کافی است روی هر نوع شیئی لایه از موم آب شده زنبور عسل مالیده شود یا اصطلاحا موم اندود شود.

چرا از موم در تولید مواد جلادهنده استفاده می شود؟

موم، مانعی در برابر اشعه های نور

یکی از ویژگی هایی که باعث شده بسیاری از صنایع دستی قدیمی در برابر اشعه های نور خورشید دوارم آورده و دچار پوسیدگی یا رنگ پریدگی نشوند، استفاده از موم زنبور عسل بوده است. به همین علت ،هنرمندان می توانند برای افزایش ماندگاری هنر دست خود، از موم اندود کردن اشیاء استفاده کنند. این کار به شدت در ماندگاری شیء کمک می کند.

کمک موم به انسجام بیشتر

ویژگی دیگر موم زنبور عسل، ایجاد چسبندگی است. در گذشته حتی از موم به عنوان یک چسب طبیعی نیز استفاده می شده است. به همین علت درون مواد اولیه برخی صنایع دستی یا بر روی سطح آنها می توان لایه ای از موم را اضافه کرد تا انسجام آن بیشتر شود. در واقع با این کار کمک می کنیم تا چسبندگی و یک دستی افزایش یابد.

موم در چه صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد؟

قبل از اینکه بخواهیم به معرفی صنایع دستی بپردازیم که در تولید یا عرضه آنها از موم استفاده می شود، بهتر است بگوییم که استفاده از موم در هنر، کاملا یک موضوع سلیقه ای است. مهارت شما در کنار داشتن اطلاعات کافی در مورد خواص و کاربردهای موم زنبور عسل است که می تواند کمک کننده ای بزرگ برای استفاده از این ماده در تولید و محافظت از هنر دستان شما شود.

به همین علت هرچه اطلاعات خود را در زمینه موم زنبیور عسل بالاتر ببرید، احتمال اینکه بتوانید از موم در کارهای هنری خود استفاده کنید، بیشتر خواهد شد. البته این فقط مربوط به موم نیست، در کل اگر به دنبال خلاقیت در صنایع دستی هستید، باید کاربردها و محدودیت های مواد اولیه مختلف را بشناسید تا از آنها در هنر خود استفاده کنید.

برخی کاربردهای موم که باید بدانید:

چقدر در مورد نقش موم در صنعت تولید کاغذ اطلاعات دارید؟

از کاربردهای موم زنبور عسل در صنعت نساجی چه می دانید؟

نقش موم زنبور عسل در صنعت چرم

برخی از هنرهایی که می توانند از موم در تولیدات خود به شکل های مختلفی استفاده کنند عبارتند از:

  • چرم دوزی
  • مجسمه سازی
  • خراطی
  • چاپ سنتی
  • سفالگری
  • ملیله دوزی
  • شمع سازی
  • مدل سازی
  • نگارگری
  • و...

قطعا شما هم می توانید به هنرهایی که در بالا نام بردیم اضافه کنید. پس خلاقیت خود را به کار ببندید و همین حالا برای اضافه کردن موم آستین بالا بزنید. موم می تواند جلوه خاص و ماندگاری بیشتری به محصولات دست شما بدهد.

سخن آخر

موم زنبور عسل کاربردهای بی انتهایی در صنایع دستی دارد. کافی است بخواهید از این ماده در تولید، عرضه و همچنین محافظت از هنر دستانتان استفاده کنید. البته باید به فکر کمی چاشنی ایده پردازی نیز باشید. به طور کلی استفاده از موم می تواند ارزش صنایع دستی را بالاتر برده و شانس فروش آن را در بازارهای لوکس تر بیشتر کند.

شما در چه هنر یا صنایع دستی فعالیت دارید؟ آیا تا به حال از موم در صنایع دستی استفاده کرده اید؟ کاربرد موم در هنر را چقدر مفید می دانید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. تجربیات شما می تواند بسیار سودمند و کاربردی باشد.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید