۱۵۰۰
۳
۰

اثرات زهردرمانی بر روی درمان بیماری پارکینسون

اثرات زهردرمانی بر روی درمان بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم به تدریج شروع می شود. گاهی اوقات با یک لرزش به سختی قابل توجه در یک دست شروع می شود. در نهایت این اختلال نیز معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت می شود. در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، ممکن است ظاهر کار انقدرها مشخص نباشد. ممکن است بازوهای شما هنگام راه رفتن تکان نخورد. گفتار شما ممکن است نرم یا سخت شود. علائم پارکینسون با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان بدتر می شود.

اگرچه بیماری پارکینسون از نظر طب نوین قابل درمان نیست، اما داروهایی ممکن است علائم این بیماری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. گاهی اوقات، پزشک ممکن است برای تنظیم مناطق خاصی از مغز شما و بهبود علائم، جراحی را پیشنهاد کند. با این همه، تحقیقاتی نیز در مورد کاربرد زهر زنبور عسل برای درمان پارکینسون در جریان است. البته این تحقیقات در سال های اخیر بیشتر شده و هنوز نتایج قطعی آن مشخص نیست. با این حال برخی مطالعات انسانی نشان از بهبود علائم پارکینسون با زهردرمانی را گزارش داده اند.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا با اشاره به یکی از مطالعات علمی انجام شده بر روی بیماری پارکینسون، به اثرات زهر زنبور عسل برای درمان این بیماری بپردازیم. به نظر می رسد حتی اگر زهر زنبور عسل نتواند به طور قطعی به درمان پارکینسون کمک کند، حداقل برای کاهش عوارض این بیماری اثرگذار باشد. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان درگیر این بیماری هستید، شاید بتواند این تحقیق علمی شما را بیشتر امیدوار کند.

مطالعات علمی در مورد اثر زهر بر درمان پارکینسون چه می گویند؟

مطالعات علمی زیادی بر روی درمان با زهر زنبور عسل برای بیماری پارکینسون انجام شده است. برخی از آنها نتایج کاملا خوب و برخی دیگر نتایج خنثی گزارش کرده اند. با این حال این تحقیقات برای یک نتیجه گیری کلی کافی نیست و نمی توانیم به طور قطع در مورد آن اظهار نظر کنیم.. ولی به نظر می رسد استفاده از زهر زنبور عسل برای بهبود علائم و عوارض پارکینسون مناسب باشد.

 

 

مطالعه اول: بررسی اثر تزریق زهر در مقایسه با دارونماها

در یک مطالعه اثرات تعدیل کننده بیماری از نظر تزریق ماهانه زهر زنبور در مقایسه با دارونما در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون معتدل بررسی شده است. در این مطالعه 50 بیمار مورد آزمایش قرار گرفتند که 10 بیمار به دلایل مختلف مثل حساسیت به زهر زنبور عسل از این مطالعه خارج شده و در نهایت 40 بیمار انتخاب شدند.

این 40 بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروهی از روش تزریق زهر زنبور عسل استفاده کردند و گروهی دیگر نیز با دارونماها تحت درمان قرار گرفتند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی اثر علامتی بالقوه تزریق سم زنبور عسل (100 میکروگرم) در مقایسه با دارونما، 11 ماه پس از شروع درمان بود. در طول این 11 ماه نیز اثرات درمانی استفاده از دارونماها و زهر زنبور عسل آنالیز می شد.

سرانجام، آزمایش های مختلفی انجام شد. پس از یک دوره 11 ماهه از مصرف ماهانه، زهر زنبور عسل به طور قابل توجهی نمرات UPDRS III را در شرایط «خاموش» کاهش نداد. این آزمایش نشان داد که احتمالا دوز بالاتری از مصرف پارکینسون می تواند بر روی درمان این بیماری اثر بگذارد. چراکه اثرات خفیفی بر روی علائم بیماری نشان داده شده است. آنچه که از این مطالعه به دست آمد، عدم ایجاد حساسیت در بدن بیماران مبتلا به پارکینسون بود.

با این حال این تحقیق نشان داد که احتمالا زهر زنبور عسل اثرات بهتری نسبت به دارونماها دارد. هرچند به نظر می رسد نتیجه گیری دقیق در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری خواهد داشت.

مطالعه دوم: بررسی زهر به عنوان مکمل درمانی برای پارکینسون

در یک مطالعه دیگر که بر روی یک گروه 20 نفره انجام شده، نشان داده شده که زهر زنبور عسل می تواند بر روی درمان بیماری پارکینسون اثر داشته باشد. با اعتقاد محققان این مطالعه، درمان با سم زنبور عسل (BVT) از مدت ها پیش به عنوان یک روش درمانی سنتی برای چندین بیماری از جمله آرتریت روماتوئید، آسم و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. به همین علت این گروه تلاش می کنند تا از زهر برای درمان پارکینسون استفاده کنند.

مطالعات تجربی و بالینی نشان می دهد که زهردرمانی با زهر زنبور عسل می تواند یک درمان کمکی موثر برای پارکینسون باشد. مکانیسم های متعددی برای این یافته ها از جمله توانایی زهر زنبور در کاهش التهاب عصبی، مهار آپوپتوز نورون های دوپامینرژیک، محافظت در برابر سمیت ناشی از گلوتامات و بازگرداندن سطح طبیعی دوپامین در این مطالعه انجام شد که نشان دهنده اثرگذاری زهر بر درمان پارکینسون باشد. با این حال نیاز است تا تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

شواهد تجربی در مورد زهردرمانی پارکینسون چه می گویند؟

مطالعات علمی اگرچه هنوز نمی توانند به صورت دقیق اثرگذاری زهر بر روی درمان پارکینسون را نشان دهند؛ اما شواهد به ویژه در طب شرقی نشان دهنده اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی درمان این بیماری عصبی است. به اعتقاد اطبا طب شرقی در چین و ژاپن، شواهد درمانی نشان دهنده این موضوع است که به احتمال قوی زهردرمانی با زهر زنبور عسل بتواند به درمان پارکینسون منجر شود.

به طور کلی تجربه نشان داده که زهردرمانی به ویژه برای درمان بیماری هایی که منشاء عصبی دارند بسیار مفید است. با این حال نمی توان به طور دقیق برای بیماری پارکینسون که یک بیماری بسیار پیچیده است، در این زمینه یک نسخه کلی در نظر گرفت. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری توانسته اند با کمک زهر زنبور عسل، عوارض ناشی از پارکینسون را بهبود ببخشند.

سخن آخر

زهردرمانی برای بیماری پارکینسون می تواند یکی از روش های مکمل برای بهبود علائم بیماری محسوب شود. با توجه به مطالعات علمی خوبی که در این زمینه انجام شده و نشان داده که حساسیت ویژه و منحربفردی برای بیماران مبتلا به پارکینسون نسبت به زهر زنبور عسل وجود ندارد، می توان از تزریق زهر زنبور به عنوان یک روش مکمل استفاده کرد. همانطور که در مطالعه علمی دوم که در بالا اشاره شد بیان کردیم، احتمال اثرگذاری زهر بر روی پارکینسون زیاد است. همچنین شواهد تجربی نیز از اثرگذاری زهر بر روی این بیماری دارد.

۳
۰
منبع https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4942057/,https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/parkinsons-disease/symptoms-causes/syc-20376055,https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28477460
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید