۵۵۵
۰
۰

وجود هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور

وجود هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور
دبیر دهمین کنگره ملی زنبور عسل از وجود نزدیک به  8 و نیم میلیون کلنی زنبور عسل در کشور خبر داد و گفت: سرانه مصرف عسل در ایران یک کیلوگرم است، گفت:‌ این میزان مصرف چهار برابر متوسط سرانه جهانی است.

اخبار زنبورداری ایران - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران به نقل از ایرنا، دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره ملی زنبور عسل افزود: زنبور عسل اهمیت زیادی در امنیت غذایی دنیا دارد به طوریکه یک سوم غذای انسان با دخالت زنبور عسل در گرده افشانی و تولید محصولات کشاورزی انجام می شود.

به گزارش عسلنا، وی ادامه داد: اهمیت زنبور عسل فقط در تولید عسل که یک غذای لوکس در سفره غذای مردم است نیست بلکه درتولید انواع محصولات کشاورزی نقش خیلی مهمی دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف عسل در ایران یک کیلوگرم است، گفت:‌ این میزان مصرف چهار برابر متوسط سرانه جهانی است.

طهماسبی معتقد است که سرانه متوسط مصرف جهانی ۲۵۰ گرم است. با توجه به شرایط خوبی که در تولید عسل داریم  متاسفانه صادرات آن عدد قابل قبولی را نشان نمیدهد.

 

 

رییس بخش زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: در کشور ما هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که در تعداد کلنی در دنیا چهارمین کشور پس از کشورهای هند، چین و ترکیه هستیم.

به گزارش عسلنا، طهماسبی  اضافه کرد:‌ همچنین از نظر تولید عسل براساس آخرین آمار ارایه شده که بیش از ۹۰ هزار تن عسل توسط بیش از ۸۵ هزار بهره بردار تولید می شود رتبه چهارم را پس از کشورهای چین، ترکیه و آرژانتین داریم.

وی گفت: برای افزایش عملکرد و پایداری شرایط اقتصادی در کلنی ها بایستی جنبه های علمی را در اصول زنبورداری توسعه دهیم.

طهماسبی تاکید کرد: متاسفانه در بعضی از بخش های کشاورزی بیش از ۹۰ درصد وابستگی هم در موجود زنده و هم غذای آن داریم ولی باید تلاش کنیم نژاد ایرانی زنبور عسل را حفظ کنیم تا در شرایط تحریم به ما فشار نیاید.

وی یادآور شد که بعضی از افراد به صورت قاچاق اقدام به وادرات ملکه زنبور عسل می کنند که منجر به شیوع پنج بیماری ویروسی در کشور شده و این صنعت را به خطر انداخته است که باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود این ملکه ها انجام شود.

رییس بخش زنبورعسل موسسه تجقیقات علوم دامی کشور در خصوص تولید ملکه زنبور ایرانی، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ ملکه توسط زنبورداران تولید شده ولی ملکه اصلاح خیلی کم حدود ۱۰ هزار تولید و در اختیار بهره بردار قرار گرفته است ولی باید کار تکثیر ملکه اصلاح شده توسط زنبورداران انجام شود.

وی در خصوص قاچاق ملکه اظهار داشت: متاسفانه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مسیر ورود ملکه را نسبته است و به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود و این در حالی است که تاکنون مجوزی برای ورود ملکه صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران ، طهماسبی از محصولات جانبی تولید شده در زنبورستان ها را ژل رویال، زهر، بره موم و گرده زنبور عسل دانست و گفت: تولید گرده و ژل رویال در کشور به دلیل استفاده در صنعت دارویی و آرایشی شرایط بهتری دارد به طوریکه سه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال در سال گذشته تولید شد.

۰
۰
منبع www.irna.ir/news/83632182/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید