۲۸۴۳
۷
۰

نکاتی که باید برای خرید دستگاه دودی زنبورداری بدانیم

نکاتی که باید برای خرید دستگاه دودی زنبورداری بدانیم
خرید دستگاه دودی زنبورداری یکی از مهمترین خریدهایی است که یک زنبوردار باید انجام دهد.

دستگاه دودی در زنبورداری یکی از مهمترین تجهیزات برای بازدید از کندو است. بازدید از کندو به دلایل مختلفی انجام می شود و این مهم است که زنبورها از کندو دور شوند. دود یک شبیه ساز خوب برای آتش سوزی است و زنبورها به صورت غریزی کلنی را ترکی می کنند و بازدید از کندو یا برداشت عسل ساده تر انجام می شود.

در گذشته نیز برای دور کردن زنبورها از کندو از آتش زدن چوب و... استفاده می شد. با این حال به دلیل اینکه زنبوردار یا برداشت کننده عسل های طبیعی نمی توانست دود را دقیقا به کندو منتقل کند. با این حال بعد از مدتی زنبورداران به فکر تولید دستگاه هایی افتادند که برای دور کردن زنبورها از کندو استفاده می شد.

یک زنبوردار حرفه ای برای استفاده از دودی باید نوعی از آن را تهیه کند که بیشترین کاربرد را برای او داشته باشد. در غیر این صورت زحمت بیشتری برای دفع زنبورها از کندو خواهد داشت. این نکات می تواند به خرید هوشمند انه تر دودی کمک کند تا فرد دچار مشکلی در استفاده از آنها نشود.

در این مطلب تلاش کرده ایم به برخی از پارامترهای مهم برای خرید دودی یا همان دستگاه دودزا در زنبورداری اشاره کنیم. اگر قصد خرید دودی دارید، بد نیست حتما این نکات را مورد توجه قرار دهید.

 

 

پارامترهای مهم برای خرید دستگاه دودی

دستگاه دودی یک دستگاه بسیار ساده است. سبک های اولیه فقط قوطی هایی بودند که سوراخ هایی در آنها تعبیه شده بود تا برای توزیع دود به اطراف چرخیده و دود را متصاعد کند. با این حال طراحی دودی کاملاً در طی دهه ها تحول یافته است. در حال حاضر قوطی دودزا دارای حلزونی است و در بالای آن یک مجرا قرا دارد که می توانید منطقه ای که می خواهید دود به آنجا دمیده شود را را مشخص کنید.

اصول کار چگونگی عملکرد دودی برای کلنی زنبور عسل بسیار واضح است. ابتدا درون دستگاه آتش را درست می کنید. در مورد مواد سوختنی در دودی در مطلبی مجزا صحبت خواهیم کرد. پس از افروختن آتش، وقت پمپ کردن دود می رسد. نکته مهم این است که هوا چگونه از حلقه های تعبیه شده وارد قوطی می شود. این موضوعی است که در دودی های مدرن به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

برای راه اندازی شغل زنبورداری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

اگر قصد دارید دودی بخرید و از دودی های دست ساز که عموما مشکلات زیادی دارند استفاده نکنید، بهتر است به نکات مختلفی توجه داشته باشید. در این صورت هزینه کمتری برای خرید مجدد دستگاه دودزا پرداخت خواهید کرد.

1. دودی باید دارای محافظ حرارت برای جلوگیری از سوختن دست باشد

یک نکته ساده اما بسیار مهم، محافظت از دست در هنگام دود دادن به کلنی است. اگر در بین کار دستان شما بسوزد، ممکن است مجبور شوید دودی را رها کنید. در این صورت کار شما نیمه تمام مانده و زنبورها ممکن است به شما حمله ور شوند. در نتیجه بهتر است دودی تهیه کنید که محافظی برای جلوگیری از رسیدن حرارت به دستان شما داشته باشد.

2. جنس دودی را به دقت بررسی کنید

اگر نمی خواهید بعد از مدتی دوباره برای خرید دستگاه دودی زنبورداری اقدام کنید، بهتر است بیشتر به جنس دستگاه توجه داشته باشید. حتما قسمت های فلزی دستگاه باید از جنس استیل ضد زنگ باشد. همچنین دیگر قسمت های دستگاه باید با بالاترین کیفیت تولید شده باشد تا مشکلی برای آن ایجاد نشود. فراموش نکنید که این دستگاه یکی از مهمترین ابزارهای کاری زنبورداری است و خراب شدن آن مشکلات زیادی ایجاد می کند.

3. داشتن قلاب برای آویزان کردن

شاید به نظرتان پیش پا افتاده برسد؛ اما بسیاری از زنبورداران با این مشکل مواجه هستند که دودی آنها قلابی برای آویزان کردن ندارد. سعی کنید دودی انتخاب کنید که قلاب داشته باشد. از آویزان کردن دستگاه دودی برای خنک کردن این دستگاه استفاده می شود؛ پس مهم است که بتوانید آن را به سادگی آویزان کنید.

4. کارایی آسان و وزن مناسب

شما باید بتوانید با یک دست از دستگاه دودی زنبورداری استفاده کنید. برای این منظور این دستگاه باید هم سبک و هم هم خوش دست باشد. همچنین باید دکمه پمپاژ دود در دسترس بوده و به سادگی کار کند. به طور کلی طراحی دستگاه دودی باید به گونه ای باشد که به سادگی قابلیت کار کردن داشته و مشکلی از این بابت برای شما ایجاد نشود.

5. قیمت دستگاه مهم است

شما قصد خرید یک دستگاه کاربردی در زنبورداری را دارید. به همین منظور باید حتما قیمت آن را مد نظر قرار دهید. انواع دستگاه دودی در بازار وجود دارد که قیمت های متنوعی دارند. پیشنهاد می کنیم به سراغ دستگاه های دودزا ارزان قیمت که کیفیت کافی ندارند، نروید. با این حال حتما قیمت دستگاه های مشابه که کیفیت مناسبی دارند را از نظر قیمتی با یکدیگر مقایسه کنید.

بهترین روش برای خرید دستگاه دودی زنبورداری، خرید اینترنتی است. به طور کلی خرید اینترنتی تجهیزات زنبورداری به شما کمک می کند تا در هنگام تصمیم گیری برای خرید، هوشمندانه تر و حساب شده عمل کنید. البته هر سایتی نیز نمی تواند برای خرید مناسب باشد. بهتر است به سایت های مطمئن مراجعه کرده و قیمت ها را با هم مقایسه کنید.

سخن آخر

خرید دستگاه دودی زنبورداری یکی از مهمترین خریدهایی است که یک زنبوردار باید انجام دهد. برای اینکه این خرید هوشمندانه باشد، بهتر است برخی نکات مورد توجه قرار گیرد. به برخی نکات خرید دستگاه دودزا در این مطلب اشاره شد که می توانید قبل از خرید آنها را مطالعه کنید.

به نظر می رسد به طور کلی برای خرید تجهیزات زنبورداری مثل دودی، حتما باید به سراغ فروشگاه های فیزیکی یا اینترنتی تخصصی بروید. فروشگاه های عمومی نمی توانند گزینه خوبی برای خرید این تجهیزات باشند. علت این موضوع این است که شما قبل از خرید هر کدام از این تجهیزات، مشورت های کافی را با فروشنده می کنید. سایت های اینترنتی تخصصی فروشنده دودی یا دیگر ادوات زنبورداری نیز اطلاعات تخصصی کامی برای محصولات خود قرار داده اند. در نتیجه می توانید با اطلاعات کامل قبل از خرید آشنا شوید.

اگر زنبوردار هستید، به ما بگویید که برای خرید دستگاه دودزا چه نکات دیگری وجود دارد؟ به نظر شما مهمترین نکته قبل از خرید دودی زنبورداری چیست؟

۷
۱
منبع https://beekeepclub.com/best-bee-smokers/,https://thehoneybeeconservancy.org/2017/09/03/bee-smoker/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید