۹۱۶
۰
۰

ضرورت ضابطه‌مند کردن رفتار زنبور عسل برای تولید ژل رویال

ضرورت ضابطه‌مند کردن رفتار زنبور عسل برای تولید ژل رویال
به عقیده یک تولید کننده ژل رویال باید رفتار زنبورها به صورت علمی و فنی و از طریق متد تجربی برای تولید ژل رویال ضابطه مند شود تا بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم.

اخبار زنبورداری اصفهان - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، خبرنگار روستانیوز گفتگویی با یک تولید کننده ژل رویال در اردستان اصفهان انجام داده که از نظرتان می گذرد: ایران از لحاظ داشتن میزان کندوی زنبور عسل رتبه چهارم و از لحاظ تولید عسل رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است. عسل مهم‌ترین محصول زنبور عسل است که توسط زنبورهای کارگر تولید می‌شود، اما فعالیت زنبورهای کارگر منحصر به تولید عسل نیست و محصولاتی همچون ژل رویال را نیز تولید می‌کنند.

به گزارش عسلنا، ژل رویال که خاصیت درمانی دارد، در قدیم نیز استفاده می‌شده و اکنون نیز در کشورهای پیشرفته جهان استفاده طبی از آن بر پایه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی معتبر رایج است. ژل رویال از 56 درصد آب، 12 درصد پروتئین، پنج درصد چربی، 12 درصد مواد احیاء‌کننده، هشت درصد خاکستر و مواد دیگر  تشکیل شده و منبع غذایی عالی برای انسان محسوب می‌شود. دانشمندان ثابت کرده‌اند که با ژل رویال می‌توان بیماری‌های عصبی و نارسایی قلبی را درمان و سلول‌های سرطانی را کنترل کرد یا از بین برد. هرچند در خوردن آن نباید افراط شود. تولید این محصول از سال1394 در ایران نیز آغاز شده است. خواص درمانی و درآمد بالای این صنعت باعث شده زنبورداران بسیاری به تولید ژل رویال روی بیاورند. این ماده سالانه فقط یک بار تولید می‌شود و درآمد خوبی را نصیب زنبورداران می‌کند. محمدرضا کوهی، تولیدکننده ژل رویال در شهر اردستان، ازجمله تولیدکنندگان ژل رویال و نخستین فرد در کشور  است که توانسته با تلاش و زحمت و با سرمایه خود دانش تولید ژل رویال را کسب کند. وی با برگزاری ده‌ها کلاس آموزشی دو و سه‌روزه در سراسر کشور تجربیات خود در این صنعت را در اختیار زنبورداران قرار داده است. تاکنون هزاران نفر به‌کمک کوهی توانسته‌اند دانش تولید این ماده را به‌دست بیاورند. ژل رویال که زنبوران کارگر برای ملکه تولید می‌کنند، در شرایط عادی حجم بسیار کمی دارد، اما با روش‌های نوین کوهی، مدرس اصلی این روش‌ها در کشور، می‌توان حجم تولید آن را بالا برد. در ادامه مصاحبه با این تولید کننده ژل رویال را می‌خوانید:

ژل‌ رویال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش عسلنا، ژل رویال یا شاه‌انگبین از محصولات زنبورعسل است که زنبورهای عسل تهیه می‌کنند و معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از آن تغذیه می‌کنند. ژل رویال یک ماده غذایی غنی است، حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها. این ژل همچنین به‌دلیل داشتن ماده خاصی به‌نام دهیدروکسی دکانوئیک اسید مطرح است؛ ماده‌ای که در هیچ‌یک از مواد غذایی دیگر نمی‌توان آن را یافت.

 

 

ژل رویال برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

این ماده ژلاتینی سفیدرنگ مایل به زرد روشن بسیار مغذی و نیروبخش است و استفاده از آن باعث انرژی‌زایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از آلزایمر، جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش قدرت جنسی، معالجه بیماری‌های ویروسی و غیرویروسی، درمان نازایی و تقویت هورمون‌ها تنظیم فشارخون و... می‌شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که ژل‌ رویال سلولسازی قوی است، برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و بیماری‌های سرطانی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

فرآیند تولید ژل رویال چگونه است و به چه ابزاری نیاز دارد؟

تعریف فرآیند تولید ژل به‌زبانی ساده عبارت است از ضابطه‌مند کردن رفتار زنبور عسل برای تولید این محصول ارزشمند. ژل رویال یا شاه‌انگبین شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه است. سلول پیوند، تیرک‌ها، سوزن پیوند، قاشق تخلیه ژل، استراکتور تخلیه ژل رویال و پنس خارج کردن لاروها همه ابزارآلاتی هستند که برای تولید تخصصی و حرفه‌ای ژل ساخته شده‌اند و نیازمند این تجهیزات در فرآیند کار هستیم.

 

چه کشورهایی در تولید و صادرات ژل‌ رویال شاخص هستند؟

تولید ژل رویال در شرق آسیا توسعه خوبی یافته است و کشورهای چین، ژاپن، تایوان، تایلند، مالزی و سنگاپور تولید قابل ملاحظه‌ای دارند. امروزه کشور چین سرآمد همه کشورها در تولید ژل زنبور عسل است. بیش‌ترین میزان تولید ژل رویال در دنیا به این کشور اختصاص دارد. به‌طوری که سالانه در چین حدود چهارهزار تن ژل تولید می‌شود. افزایش تولید در این کشور ناشی از اصلاح ملکه زنبور بوده که سبب افزایش میزان تولیدشده است.

 ایران چه ظرفیتی در تولید ژل‌ رویال دارد؟

تولید ژل رویال در کشور ما  از سال 94 شروع شده و طبق آمار دفتر معاونت تولیدات دامی در سال 97 حدود سه‌هزار و 351 کیلوگرم تولید داشتیم. البته ظرفیت کشور در تولید ژل ‌رویال بالاست، زیرا به‌دلیل اقلیمی که داریم و با توجه به این‌که کشور ما دارای پوشش گیاهی متنوعی است و خواص دارویی این گیاهان، کیفیت ژل‌ ایرانی بسیار بالاست و باید تولید را انبوه کنیم.

با توجه به کیفیت بالایی که ژل ایرانی دارد، آیا این محصول صادر هم می‌شود؟

تولید در کشور ما به اندازه‌ای نیست که بتوانیم صادرات گسترده انجام دهیم. اگر هم صادرات باشد در حد محدود و توسط برخی تولیدکنندگان است. زیرا میزان تولیداتمان از مصرف داخلی نیز کم‌تر است.

کیفیت ژل به چیزی بستگی دارد؟

به گزارش عسلنا، به گرده گل‌هایی که زنبور از آن‌ها تغذیه می‌کند. هرچه گرده‌ گل‌هایی که که زنبور مصرف می‌کند مقوی‌تر باشد، ژل‌تولیدی آن بیش‌تر و باکیفیت‌تر است. همان‌طور که اشاره کردم، شرایط آب‌وهوایی و چهارفصل بودن کشور ما باعث شده زنبورها از گرده‌های متفاوت و منابع مختلف تغذیه کنند که قطعاً بر کیفیت ژل تولیدی اثر می‌گذارد.

ابداع روش‌های نوین چه تأثیری بر افزایش تولید این محصول داشته است؟

اوایل شروع کار ابزار و تجهیزات تولید این محصول در کشورمان وجود نداشت، اما اکنون علاوه‌بر ابداع روش تولید صنعتی ژل ‌رویال، ابزار و فناوری مورد نیاز تولید آن در کشور طراحی و ساخته شد. با ابداع روش تولید علمی و صنعتی ژل رویال تعداد بیش‌تری از زنبورداران برای افزایش تولید به این حرفه روی آورده‌اند که درنتیجه افزایش میزان تولید را شاهدیم.

روش جدید تولید ژل رویال چگونه است؟

 در روش جدید تولید ژل رویال لاروهای زنبورعسل مناسب انتخاب و به داخل سلول‌های تولید ژل منتقل می‌شوند. سپس به‌مدت سه روز زنبورهای پرستار به تخلیه ژل به داخل این سلول‌ها اقدام می‌کنند و موم بافته‌شده روی سلول‌ها تراشیده می‌شود و لاروها با انبرک برای تخلیه ژل خارج می‌شوند.

ازجمله ویژگی‌های این روش این است که دوره تولید را که، با توجه به شرایط اقلیمی کشور، فقط چند روز بود، به هفت ماه و حتی بیش‌تر هم می‌رساند.

نقش صندوق در حمایت از تولیدکنندگان چه بوده است؟

قطعاً حمایت صندوق باعث پیشرفت کار زنبورداران بوده است، به‌ویژه در برپایی کلاس‌های آموزشی صندوق نقش اساسی داشته و بخشی از هزینه کلاس‌ها را تقبل کرده است.

۰
۰
منبع http://www.rustanews.ir/news/6151/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید