۱۴۴۱
۱
۰

موم زنبور عسل، ماده ای فوق العاده برای تولید واکس

موم زنبور عسل، ماده ای فوق العاده برای تولید واکس
کاربرد موم در واکس اگرچه این روزها کمرنگ تر از همیشه است، اما باعث بهبود عملکرد واکس می شود.

تولید واکس چه به صورت صنعتی و چه به صورت خانگی، نیاز به فرمولاسیون دقیقی دارد. یکی از مهمترین موادی که در تولید واکس مورد استفاده قرار می گیرد، موم زنبور عسل است. هرچند بسیاری از شرکت های تولیدکننده واکس امروزه به جای استفاده از موم زنبور عسل از پارافین یا دیگر مواد شبیه به موم استفاده می کنند؛ اما به نظر می رسد وجود موم در واکس بسیار حیاتی است.

واکس هایی که در آنها از موم استفاده شده، کیفیت بالاتری دارند و وظیفه خود را بهتر از دیگر واکس ها انجام می دهند. البته متاسفانه تولیدکنندگان واکس به این دلیل که موم زنبور عسل قیمت بالاتری نسبت به دیگر مواد شیمیایی دارد، کمتر از این ماده برای تولید واکس استفاده می کنند. با این حال شما می توانید با استفاده از موم طبیعی زنبور عسل خودتان انواع واکس برای کفش، لباس های چرمی، کیف چرمی و... تهیه کنید.

در این مطلب تلاش شده تا با معرفی خواص موم طبیعی زنبور عسل برای اضافه شدن به واکس، اطلاعات شما و همچنین تولیدکنندگان واکس برای استفاده از موم را افزایش دهیم. به نظر می رسد استفاده از واکسی که درون از موم زنبور عسل استفاده شده باشد، عمر محصولات به ویژه محصولات چرمی را به شدت افزایش می دهد. شما قصد استفاده از چنین واکس هایی را ندارید؟

چرا از موم در تولید واکس استفاده می شود؟

از گذشته تا امروز موم زنبور عسل به عنوان یک ماده جلادهنده مورد استفاده بوده است. با این حال، این تنها خاصیت موم نیست که آن را برای اضافه شدن به واکس مناسب کرده است. موم خواص زیادی دارد که تنها برخی از این خواص باعث شده اند ماده ای موثر برای تولید واکس باشد. در ادامه به برخی از این خواص اشاره کرده ایم

 

 

موم یک جلا دهنده فوق العاده است

موم یک ماده جلادهنده است. این خاصیت به دلیل ترکیبات درونی موم ایجاد شده و تقریبا در هیچ ماده طبیعی دیگری به این صورت یافت نمی شود. اضافه شدن موم به واکس باعث می شود تا این ماده خاصیت جلادهندگی بیشتری پیدا کند. به ویژه برای فروشندگان محصولات چرمی، بهتر است از واکس هایی استفاده کنند که بیشتر جلادهنده باشند. در نتیجه خرید واکس های مومی بسیار مناسب خواهد بود. البته ممکن است برخی واکس هایی که از مواد شیمیایی استفاده می کنند نیز میزان جلادهندگی خوبی داشته باشند؛ اما باعث آسیب در دراز مدت به چرم شوند.

چرا از موم در تولید مواد جلادهنده استفاده می شود؟

از ایجاد ترک روی چرم جلوگیری می کند

یکی از مشکلات همیشگی منسوجات چرمی از کیف و کفش گرفته تا کاپشن های چرمی، ایجاد ترک های مختلف بر روی آن است. برای جلوگیری از ترک در این محصولات چرمی، توصیه می شود که حتما به صورت مداوم از واکس استفاده شود. با این حال در بسیاری از مواقع، واکس های موجود در بازار نمی تواند از ترک ها جلوگیری کند. اگر کمی موم زنبور عسل به واکس اضافه شود، احتمال ایجاد ترک در چرم به شدت کاهش پیدا می کند. موم نوعی یکدستی در سطح چرم ایجاد می کند که خاصیت ارتجاعی به آن می بخشد. به همین علت است که احتمال ایجاد ترک در محصولات چرمی به شدت کاهش پیدا می کند.

محافظت در برابر نور آفتاب

یکی از دشمنان اصلی چرم، نور مستقیم آفتاب است. نور آفتاب باعث کاهش عمر چرم و به هم خوردگی حالت ابتدایی یا آهار چرم می شود. برای جلوگیری از این مشکل، عموما از واکس های مخصوص استفاده می شود. اگر در تولید این واکس ها از موم استفاده شده باشد، مقاومت چرم آغشته به واکس دارای موم در برابر خورشید چندین برابر خواهد شد.

جلوگیری از اثرگذاری وسایل نوک تیز

وقتی یک محصول چرمی مثل کفش یا کیف چرمی خریداری می کنید، دوست دارید آن را نو نگه دارید. این روزها با توجه به بالا بودن هزینه خرید محصولات چرمی، نگهداری از آن بسیار اهمیت دارد. واکس موم دار می تواند در این زمینه بیشتر از هر چیز دیگری به شما کمک کند. واکس هایی که درون آنها موم به کار رفته به دلیل اینکه نوعی لایه محافظ بر روی چرم ایجاد می کنند، از ایجاد خط و خش اجسام نوک تیز بر روی چرم جلوگیری می کنند که بسیار اهمیت دارد.

ضد آب بودن موم، واکس را خاص تر می کند

یکی از دلایل اصلی که به واکس، موم اضافه می شود، خاصیت ضدآب موم است. وقتی موم را به هر ماده ای اضافه کنید، خاصیت ضدآب پیدا می کند. کافی است به واکس های موجود در بازار، کمی موم ذوب شده اضافه کنید. دیگر به این راحتی شاهد لکه های آب باران روی کاپشن و کفش خود نیستید. همچنین امکان نفوذ آب به کیف چرمی نیز کمتر خواهد شد. استفاده از واکس موم دار، عمر چرم هایی که در معرض رطوبت قرار دارند را نیز افزایش می دهد.

باعث افزایش عمر کفش می شود

یکی از رایج ترین استفاده ها زا واکس برای کفش است. هرچند عده ای تنها برای برطرف کردن آلودگی و همچنین جلادادن به کفش از واکس استفاده می کنند، اما خاصیت اصلی واکس برای کفش چرمی، نگهداری بهتر و افزایش عمر آن است. اگر موم هم به واکسی که برای کفش استفاده می کنید اضافه شود، نگهداری از رویه چرمی کفش راحت تر خواهد بود. ایجاد نرمی، یکدستی و برخی ویژگی های دیگر به کفش، از ویژگی هایی است که استفاده از واکس موم برای کفش شما به ارمغان می آورد. به این علت که کفش به طور مداوم در برابر ضربه، آلودگی و... است، باید به صورت ویژه تر به نوع واکس توجه شود. سعی کنید حتما از واکس های موم دار برای کفش خود استفاده کنید.

سخن آخر

کاربرد موم در واکس اگرچه این روزها کمرنگ تر از همیشه است، اما باعث بهبود عملکرد واکس می شود. حتی اگر وقت یا علاقه تولید واکس در خانه را ندارید، می توانید موم طبیعی ذوب شده را به واکس های موجود در بازار اضافه کنید. در این صورت با اطمینان بیشتری از واکس برای محافظت و افزایش طول عمر محصولات چرمی استفاده خواهید کرد.

اگر تجربه ای در زمینه استفاده از موم در درست کردن واکس یا مالیدن موم به صورت طبیعی بر روی محصولات چرمی داشته اید، حتما از طریق نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید