۱۲۹۴
۲
۱

نقش زهر زنبور عسل در درمان سرطان مخاط رحم

نقش زهر زنبور عسل در درمان سرطان مخاط رحم

سرطان مخاط رحم Endometrial cancer نوعی از سرطان است که در رحم ایجاد می شود. این نوع از سرطان در لایه سلول هایی که مخاط رحم را تشکیل می دهند شروع می شود. سرطان مخاط رحم بعضی اوقات سرطان رحم نیز نامیده می شود و علت آن درصد بالای ابتلا به این نوع سرطان در رحم نسبت به دیگر انواع سرطان هایی که در رحم اتفاق می افتد است.

سرطان مخاط رحم اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می شود؛ زیرا غالبا با خونریزی غیر طبیعی واژن همراه است. اگر سرطان رحم زود کشف شود، برداشتن رحم با جراحی اغلب بهترین روش درمانی است که پزشکان طب نوین آن را توصیه می کنند. البته تفاوت دیدگاهی بین اطبا طب سنتی در این زمینه وجود دارد.

به اعتقاد برخی از اطبا طب سنتی، این سرطان که از سرطان های زنانه ای است که می تواند باعث بروز برخی آسیب های دیگر هم شود، قابلیت درمان با برخی مواد طبیعی را دارد. طب شرقی به ویژه طب ژاپن و چین بر این باور است که زهر درمانی با زهر زنبور عسل یکی از گزینه هایی است که باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

در این مطلب ابتدا به صورت مختصر با این نوع از سرطان آشنا شده و سپس به اثرات احتمالی زهر زنبور عسل بر روی این بیماری می پردازیم. به نظر می رسد آشنایی با این خواص زهر زنبور عسل، دریچه ای جدید برای استفاده از این ماده برای درمان این نوع سرطان باشد. با این حال هنوز هیچ مبنای علمی دقیقی در این زمینه وجود ندارد و به همین منظور نباید به صورت خودسرانه از این روش درمانی استفاده شود.

 

 

کوتاه در مورد سرطان مخاط رحم

قصد نداریم در این مطلب به معرفی این نوع سرطان بپردازیم. قطعا در مطالبی مجزا به صورت دقیق تری به معرفی سرطان مخاط رحم خواهیم پرداخت. با این حال بد نیست به برخی نکات در مورد این بیماری توجه داشته باشید.

علت ابتلا به سرطان مخاط رحم

محققان هنوز نتوانسته اند دریابند که چه عواملی باعث ایجاد سرطان مخاط رحم می شود. آنچه مشخص است این است که نوعی جهش در DNA سلول های موجود در مخاط رحم علت اصلی بروز این بیماری است. اما اینکه چه زمانی و به چه علتی این اتفاق می افتد، دقیق مشخص نیست.

جهش، سلول های سالم و طبیعی را به سلول های غیر طبیعی تبدیل می کند. سلول های سالم با سرعت مشخص رشد و تکثیر پیدا می کنند و سرانجام در یک زمان مشخص می میرند. سلول های غیرطبیعی از کنترل خارج شده و تکثیر می شوند و در زمان معینی نمی میرند. در سرطان مخاط رحم، این سلول های غیر طبیعی در این منطقه انباشته شده و یک تومور را تشکیل می دهند. سلول های سرطانی به بافت های اطراف حمله می کنند و می توانند از تومور اولیه جدا شوند تا قسمت های بیشتری از رحم را درگیر کنند.

علائم سرطان رحم

مهمترین علائم و نشانه های سرطان مخاط رحم عبارتند از:

  • خونریزی واژن بعد از یائسگی
  • خونریزی بین دوره پریود
  • درد لگن
  • و...

البته ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. با این حال، این علائم از رایج ترین هایی هستند که در سرطان مخاط رحم اتفاق می افتد.

درمان سرطان مخاط رحم

متاسفانه همانند دیگر سرطان ها، سرطان مخاط رحم نیز درمان قطعی ندارد. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، روش طب نوین برای برطرف کردن توده های سرطانی، برداشتن کل رحم است. این موضوع اگرچه ممکن است سرطان را برطرف کند؛ اما معلوم نیست که آیا این سرطان به نوعی دیگر در بدن فرد به وجود آید یا خیر. همچنین خارج کردن عضو مهمی از بدن بانوان، ممکن است اثرات روحی و جسمی زیادی بر روی فرد ایجاد کند.

درمان های طب سنتی و طب شرقی برای این بیماری نیز زیاد است. با این حال هیچ کدام به صورت قطعی نمی تواند به عنوان درمانی برای درمان سرطان مخاط رحم شناخته شود و نیاز به تحقیقات گسترده تری وجود دارد. با این حال به نظر می رسد برخی محصولات زنبور عسل مثل ژل رویال و زهر زنبور عسل، بیشتر تاثیر را برای درمان سرطان مخاط رحم داشته باشند.

نقش زهر زنبور عسل بر روی عوامل خطرساز بروز سرطان مخاط رحم

علت اصلی اینکه برخی اطبا طب سنتی خبر از درمان یا کنترل سرطان مخاط رحم با کمک زهردرمانی می دهند، اثرگذاری این ماده طبیعی بر روی عوامل خطرسازی این بیماری است. به نظر می رسد زهر زنبور عسل به کمک ترکیبات درونی خود، می تواند برخی عوامل خطرساز را برطرف کرده و حداقل شانس ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد. علاوه بر این، اگر فردی به این نوع سرطان مبتلا شده باشد هم ممکن است زهردرمانی با زهر زنبور عسل، به بهبود سرطان کمک کند. در ادامه به برخی از عوامل خطرساز و از نقش زهر برای مبارزه با این عوامل اشاره کرده ایم.

تغییر در تعادل هورمون های زنانه

تخمدانها دو هورمون اصلی زنانه را تشکیل می دهند: استروژن و پروژسترون. نوسانات موجود در تعادل این هورمون ها باعث ایجاد تغییر در مخاط رحم می شود. هر نوع بیماری یا شرایطی که باعث افزایش میزان استروژن شود اما سطح پروژسترون را تغییر ندهد، تعادل هورمونی شما را به هم ریخته است. محققان بر این باورند که این مشکل در بدن شما می تواند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را افزایش دهد.

نمونه های زیادی در این زمینه وجود دارد. برای مثال اگر الگوهای تخمک گذاری نامنظم هستند که ممکن است در سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و دیابت اتفاق بیفتد، خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم بیشتر می شود. مصرف هورمون پس از یائسگی که حاوی استروژن است اما پروژسترون ندارد نیز خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را افزایش می دهد.

زهر زنبور عسل به عنوان یک ماده مکمل برای تعادل هورمونی مورد استفاده است. شاید یکی از مهمترین دلایلی که ادعا می شود زهر زنبور عسل احتمالا در درمان سرطان مخاط رحم یا حداقل پیشگیری از آن موثر خواهد بود، کمک این ماده به تنظیم پریود، مبارزه با تخمدان پلی کیستیک و... است.

افزایش سن و رسیدن به یائسگی

هرچه پیرتر می شوید، خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم افزایش می یابد. سرطان مخاط رحم اغلب بعد از یائسگی رخ می دهد. با این حال استفاده از زهر زنبور عسل در این دوران احتمالا می تواند به برطرف کردن عوارض دوران یائسگی کمک کند. در نتیجه می توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا جای ممکن کاهش دهید. با این حال برای مصرف زهر باید حتما با پزشک معالج مشورت نمایید.

چاقی

چاق بودن خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را افزایش می دهد. چربی اضافی بدن تعادل هورمون ها را تغییر می دهد. هرچند نمی توانیم به صورت قطعی در مورد اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی چاقی صحبت کنیم؛ اما به طور کلی به نظر می رسد مصرف تزریقی زهر زنبور اثرات خوبی برای برطرف کردن چربی های اضافه بدن داشته باشد. با این حال مصرف ژل رویال در این زمینه می تواند به کنترل بیماری کمک بیشتری کند.

هورمون درمانی سرطان پستان

مصرف داروی هورمون درمانی تاموکسیفن برای سرطان پستان می تواند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را افزایش دهد. هرچند پزشکان معتقدند که خطر ابتلا به سرطان رحم با مصرف این دارو بسیار ناچیز است و فواید این دارو بیشتر از مضرات آن است؛ اما به نظر می رسد برخی از این خطرات جدی است. اگر برای درمان سرطان پستان هم از زهردرمانی و همچنین دیگر مواد طبیعی استفاده کنید، دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

سخن آخر

زهردرمانی با زهر زنبور عسل برای درمان سرطان مخاط رحم، یکی از موضوعات جدید است که هنوز نیاز به تحقیقات گسترده دارد. با این حال برخی شواهد حاکی از آن است که زهر می تواند در این زمینه اثرات خوبی از خود اعمال کند. اگر به این سرطان مبتلا هستید، زیر نظر پزشک یا طبیب طب سنتی، حتما زهر درمانی را هم امتحان کنید.

۲
۰
۱ دیدگاه
 
ساغر | ۴ سال پیش
واقعا سخته برای درمان سرطان رحم بری سمت زهر . واقعا کسی این کار رو می کنه؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید