۱۲۶۶
۴
۰

ژل رویال ایرانی چه مزایا و چه معایبی دارد؟

ژل رویال ایرانی چه مزایا و چه معایبی دارد؟

ژل رویال یکی از مواد طبیعی گران قیمت است که خوشبختانه امروز در کشور ما بیشتر از گذشته برداشت می شود. در گذشته توجه زیادی به برداشت این ماده طبیعی و پرخاصیت از کندو نمی شد. زنبورداران به دلیل عدم استقبال مردم از ژل رویال، علاقه زیادی به این ماده طبیعی نداشتند و به همین دلیل بیشتر به مصرف کندو می رسید. در سال های اخیر با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص ژله رویال، به نظر می رسد که استفاده از این ماده رشد چشمگیری داشته و در آینده نزدیک شاهد افزایش تولید ژل رویال ایرانی باشیم.

سالها است که ژل رویال از اروپا و برخی کشورهای آسیایی به ایران وارد می شود. ژل رویال خارجی نیز کیفیت خوبی داشته و توانسته نیاز درمانی کشور را تا حدودی برطرف کند. بسیاری از شرکت هایی که از ژل رویال برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند نیز از ژل رویال های وارداتی استفاده می کردند. با این حال به نظر می رسد با رشد تولید ژل رویال و آگاهی بیشتر مردم و زنبورداران، شاهد اضافه شدن سهم زیادی از ژل رویال ایرانی به بازار باشیم.

سوالی که مطرح است این است که در هنگام خرید ژل رویال آیا باید به ایرانی یا خارجی بودن آن توجه کنیم یا خیر؟ شاید بد نباشد که با مزایا و معایب ژل رویال ایرانی بیشتر آشنا شویم و در نتیجه بتوانیم تصمیم گیری بهتری نسبت به خرید ژل رویال داشته باشیم. در این مطلب تلاش شده تا به برخی از ویژگی های ژل رویال ایران اشاره شده و آن را با نمونه های اروپایی و آسیایی مقایسه کنیم. به نظر می رسد آشنایی با این نکات می تواند به شما برای خرید هوشمندانه ژل رویال کمک می کند تا این ماده را بهتر و با اطلاعات بیشتری خریداری نمایید.

کیفیت ژل رویال ایرانی

ژل رویال ایرانی یکی از بهترین ژل رویال های موجود در جهان است و کیفیت فوق العاده عالی دارد. نژاد ایرانی زنبور عسل و دیگر نژادهای موجود در زنبورستان های ایران، به علت حضور در محیط زیست ایران و مصرف گرده گل فوق العاده با کیفیتی که از گل های ایرانی مورد استفاده زنبورها قرار می گیرد، کمک می کند تا ماده ژله رویال ایرانی از بهترین های دنیا باشد.

 

 

متاسفانه به دلیل عدم بازاریابی مناسب و عدم توجه به اصول فروش چنین ماده ای در بازارهای جهانی، صادرات ژل رویال چندان مورد توجه نبوده است. اما آنچه که تجار فرآورده های زنبورعسل می گویند این است که ژل رویال ایرانی یکی از باکیفیت ترین انواع ژل رویال در دنیا محسوب می شود

قیمت ژل رویال ایرانی

برداشت ژل رویال ایرانی از کندو به صورت سنتی انجام می شود. تقریباً اکثر زنبورستان هایی که در ایران مشغول فعالیت هستند از دستگاه مکانیزه برای برداشت ژله رویال از کندو محروم هستند. همین موضوع باعث می شود تا برداشت ژل رویال ایرانی از کندوها به شدت محدود باشد. همچنین در کنار کمبود برداشت این ماده حیات بخش از کندو، سختی برداشت نیز باعث می شود تا بسیاری از زنبورداران حتی حاضر به استخراج این ماده از کندو نباشند

تمامی این موارد در کنار هم باعث شده تا قیمت ژل رویال ایرانی نسبت به نمونه های مشابه خارجی بسیار بالاتر باشد. در نتیجه اگر قصد استفاده و خوردن ژله رویال ایرانی را داشته باشید، بهتر است بدانید که این ماده احتمالاً قیمتی به مراتب بالاتر نسبت به نمونه های اروپایی و آسیایی ژل رویال دارد. یکی از دلایل تفاوت قیمت ژل رویال در بازار نیز همین موضوع است.

تکنولوژی تبدیل ژل رویال به پودر

یکی از روش های فراوری ژل رویال تبدیل این ماده خام به پودر است.  این تکنولوژی به تازگی در ایران نیز به بهره برداری رسیده و یک شرکت دانش بنیان توانسته این تکنولوژی را برای تبدیل ژل رویال ایرانی به پودر به کار گیرد. با این حال در گذشته بسیاری از افراد برای تبدیل این ماده به پودر از دستگاه های غیر استاندارد استفاده می کردند. ژل رویال باید در دمای منفی ۷۵ درجه به پودر تبدیل شود تا به ماهیت مواد موثر آن آسیبی وارد نشود.

به علت همین سابقه نامناسب است که گفته می شود برخی از ژل رویال های ایرانی که به پودر تبدیل شده اند، کیفیت لازم را ندارند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد توصیه می کنند از ژل رویال اروپایی استفاده کنید، این است که این محصولات با بهترین دستگاه های فریز درایر تولید شده اند و همه استانداردها برای آنها در نظر گرفته شده است. با این حال دستگاهی که در ایران نیز مشغول به فعالیت است، تمامی استانداردهای جهانی را داشته و می تواند پودر ژله رویال اعلا تولید نماید.

آزمایشگاه های تست ژل رویال در ایران

یکی از بزرگ ترین مشکلات و معایب ژل رویال ایرانی که ارتباطی با ماهیت آن ندارد، عدم توانایی آنالیز دقیق مواد موثر ژل رویال در ایران است. البته چندین آزمایشگاه تخصصی در این زمینه در چند نقطه از کشور وجود دارد. با این حال به نظر می رسد آنالیزهای ژل رویال هایی که خارج از ایران انجام می شود، دقیق تر است.

یکی از دلایلی که برخی معتقدند ژل رویال اروپایی می تواند کیفیت بهتری برای استفاده در درمان یا تولید لوازم آرایشی بهداشتی داشته باشد، این است که این محصولات اروپایی دارای برگه آزمایش آنالیز دقیق و موشکافانه بوده و می توانند اطلاعات کاملی را در اختیار مصرف کننده یا تولیدکننده محصولات قرار دهند. این در حالی است که کیفیت ژل رویال ایرانی کم نیست اما نمی توان بر روی آنالیز تاکید ویژه داشت.

سخن آخر

ژل رویال ایرانی کیفیت بی نظیری دارد. با این حال به دلیل عدم دسترسی زنبورداران به تجهیزات مناسب، میزان تولید آن کم و قیمت بالاتری نسبت به ژل رویال های خارجی دارد. به نظر می رسد اگر این ماده با حجم بالاتری تولید شود، احتمالا قیمت کمتری خواهد داشت. همچنین توجه مسئولان به افزایش تعداد دستگاه های تبدیل ژل رویال به پودر و دقیق تر شدن آنالیزهای آزمایشگاهی نیز می تواند رشد چشمگیری برای تولید و مصرف ژل رویال ایرانی در بین مردم کشور را فراهم کند. حتی می توان به صادرات این ماده حیات بخش نیز امیدوار بود.

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید