۴۲۴۳۵
۲۲
۴

روش های ذوب کردن موم زنبور عسل | روش اول

روش های ذوب کردن موم زنبور عسل | روش اول

موم زنبور عسل ماده ای فوق العاده برای کارهای هنری، صنعتی و.. است. با این حال باید توجه داشته باشید که در صورت گرم بودن می تواند خطرناک باشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، آن را به آرامی با حرارت کم و غیر مستقیم ذوب می کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

با چند وسیله ساده می توانید به راحتی یک دیگ بخار، یک حمام آب داغ یا یک اجاق خورشیدی تهیه کنید تا به آرامی موم را گرم کرده و آن را به ماده ای قابل مصرف در کارهای هنری تبدیل کنید. این یک کار چندان پیچیده نیست و به راحتی می توانید برای ذوب کردن موم از روش های گفته شده استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز اجازه ندهید که موم به 400 درجه فارنهایت یا 204 درجه سانتیگراد برسد. این دما برای موم بسیار خطرناک است. اگر موم را آهسته ذوب کنید، به یک مایع طلایی زیبا خواهید رسید که می توانید درون قالب ریخته یا به هر نوع دیگری برای کارهای مختلف هنری، بهداشتی، سلامتی و... استفاده نمایید.

در این مطلب 3 قسمتی به 3 روش ذوب موم زنبور عسل با کمک دیگ بخار، حمام آب داغ و اجاق خورشیدی خانگی اشاره خواهیم کرد. در قسمت اول به سراغ روش ذوب کردن موم با استفاده از دیگ بخار خانگی می رویم تا به راحتی برای درست کردن شمع، تهیه بالم لب و... از موم ذوب شده و یکدست استفاده کنید.

روش اول ذوب کردن موم زنبور عسل: استفاده از دیگ بخار

در این روش از بخار آب برای ذوب موم زنبور عسل کمک گرفته می شود. در این صورت مطمئن خواهیم بود که دمای موم بیش از اندازه بالا نمی رود و در نتیجه با خیال راحت می توانیم نظاره گر ذوب شدن موم باشیم. بهتر است مرحله به مرحله پیش برویم.

 

 

مرحله 1: یک قابلمه بزرگ و یک کاسه فلزی کوچکتر پیدا کنید که درون آن قرار بگیرد

اگر یک دیگ بخار دوتایی دارید، از 2 قابلمه موجود در آن استفاده خواهید کرد. اگر چنین چیزی ندارید، یک قابلمه بزرگ به عنوان ظرف پایه انتخاب کنید. سپس یک قابلمه یا کاسه فلزی پیدا کنید که به راحتی در قابله اصلی شما جای بگیرد. باید کاسه هایی را پیدا کنید که امکان قرارگیری روی لبه قابلمه اصلی داشته باشد، به طوری که قسمت انتهایی را لمس نکند.

حتما از یک کاسه یا ظرف فلزی استفاده کنید. اگر از ظروف پلاستیکی یا شیشه ای استفاده کنید، ممکن است ذوب یا خرد شود.

اگر ظرفی ندارید که بر روی لبه قابله قرار گیرد و ناچارا انتهای قابلمه اصلی را لمس می کند، می توانید از پایه های فلزی برای قرارگیری در زیر کاسه یا هر ظرف دیگر استفاده کنید.

مرحله 2: درون قابلمه اصلی آب بریزید

بسته به نوع کاسه ای که داخل قابلمه بزرگتر قرار داده اید، ممکن است کم و بیش به آب احتیاج داشته باشید. قابلمه اصلی را با آب کافی پر کنید تا حداقل عمقی 5 تا 10 سانتی متری پیدا کند.

اگر از دیگ های بخار آماده استفاده می کنید، حتما به دستورالعمل آن مراجعه کنید. هر کدام از این بویلرهای خانگی، دستورالعمل و قوانین مخصوص به خود را دارند.

مرحله 3: آب را روی اجاق گاز گرم کنید تا جوش بیاید.

قابلمه بزرگی که درون آن آب ریخته اید را روی یک مشعل اجاق گاز قرار دهید و گرما را روی «زیاد» تنظیم کنید. شعله را تا زمانی که آب به جوش برسد روی زیاد نگه دارید.

قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، اطمینان حاصل کنید که قابلمه اصلی شما به طور محکم روی مشعل قرار دارد. موم داغ بسیار خطرناک است، بنابراین باید مطمئن شویم که قابلمه اصلی از جای خود تکان نمی خورد.

مرحله 4: قطعات جامد موم زنبور عسل را درون کاسه کوچکتر قرار دهید.


برای سرعت بخشیدن به روند ذوب، موم را به تکه های کوچکتر خرد کنید. بهتر است اگر از مکعب های موم زنبور عسل استفاده می کنید، عرض و طول و ارتفاع هر مکعب از 5 سانتی متر فراتر نرود. سپس آن ها را درون کاسه فلزی یا قابلمه کوچک فلزی خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که قطعات کوچکتر موم، سریعتر از بلوک های بزرگتر ذوب می شوند. حتی می توانید از موم های قطعه قطعه شده ریز استفاده کنید.

مرحله 5: حرارت را کم کرده و کاسه کوچکتر را درون قابلمه اصلی بگذارید.


حرارت اجاق گاز را از زیاد به متوسط کاهش دهید تا آب در یک حالت ثابت بماند. سپس، اگر از دیگ بخار استفاده می کنید، نیمه بالای دیگ دوتایی خود را در نیمه پایینی قرار دهید. اگر از یک کاسه یا قابلمه کوچکتر استفاده می کنید، آن را با اطمینان از اینکه کف آن آب را لمس می کند اما به کف قابلمه نمی رسد، در سر جای خود بگذارید. ما نباید موم زنبور عسل را در معرض منبع حرارت قرار دهیم. این یک موضوع مهم و اصلی در ذوب موم زنبور عسل است؛ پس دقت کنید.

هرگز موم زنبور را مستقیماً در معرض منبع گرما قرار ندهید. انجام این کار باعث می شود که موم به طور یکنواخت ذوب شود و ممکن است خطر آتش سوزی ایجاد کند.

مرحله 6: اجازه دهید موم زنبورعسل جامد به آرامی ذوب شود.


به طور دقیق بررسی کنید تا موم زنبور عسل به آرامی ذوب شود. بعد از حدود 2 تا 3 دقیقه، متوجه می شوید که موم شروع به ذوب شدن می کند. شاید لازم باشد از 10 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا موم کاملاً ذوب شود. به سطح آب نیز توجه کنید. اگر شروع به تبخیر شدن آب کرد، حتما به آن آب اضافه کنید.

لازم نیست تکه های موم را هم بزنید. مایع ذوب شده به محض تماس با ظروف سردتر به سرعت جامد می شود. پس به هیچ وجه با قاشق یا هیچ شی دیگری درون قسمت های ذوب شده نزنید.

بهتر است از یک دماسنج استفاده کنید. به طور کلی بهتر است دمای مذاب موم بیشتر از 77 درجه نشود تا رنگ و عطر آن حفظ شود. این موضوع مهمی است که مدام دمای آن را بررسی کنید. هرگز موم زنبور عسل را رها نکنید زیرا ذوب شده و دمای آن بیش از اندازه بالا می رود و ممکن است خطرناک باشد.

مرحله 7: موم ذوب شده را به محض اینکه کاملا مایع شد، درون قالب بریزید یا آن را به مواد دیگر اضافه کنید

وقتی موم به طور کامل ذوب شد، باید سریعا آن را به درون قالب بریزید یا اگر قرار است از آن در کارهای هنری استفاده کنید، به مواد اولیه ای که از قبل آماده کرده بودید بیافزایید.

تذکر مهم: برای محافظت از دستان خود در مقابل بخار داغ و موم هایی که احتمالا در هنگام ریختن موم پاشیده شوند، دستکش بپوشید.
اگر موم داغ را درون شیشه می ریزید ، مطمئن شوید که در برابر گرما مقاوم است و باعث ایجاد ترک در ان نمی شود.

 

منتظر 2 روش دیگر ذوب کردن موم زنبور عسل باشید

۲۲
۷
منبع https://www.wikihow.com/Melt-Beeswax
۴ دیدگاه
 
ir
اسدالله محمدی | ۳ سال پیش
بسیار عالی توضیح دادین ممنونم
۰
۰
 
 
ir
مهدیه | ۳ سال پیش
وای ممنووووووون خیلی عالی بود آموزشتون. ممنون مرحله به مرحله گذاشتین همه جا هست این آموزشا فقط مرحله ایش نیس.
۰
۰
 
 
ir
سینا | ۳ سال پیش
روش بعدی ذوب کردن موم رو هم می گین؟
۰
۰
 
 
ir
samira | ۳ سال پیش
مرسی. بعد از آموزش فوق العاده شمع سازی در خانه با موم زنبور عسل، این واقعا نیاز بود. 2 روش دیگه راحت تر هستن یا همینو بریم؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید