۲۰۹۱
۴
۰

درمان نقرس به کمک بره موم

درمان نقرس به کمک بره موم
درمان نقرس با بره موم اگرچه هنوز به صورت علمی به اثبات نرسیده؛ اما به دلیل خواص ضد التهابی بره موم، احتمالا اثرات فوق العاده ای برای کنترل این بیماری و تا حدودی درمان نقرس به همراه دارد.

نقرس نوعی شایع و پیچیده از بیماری آرتروز است که می تواند برای هر فردی اتفاق بیافتد. این بیماری با حملات ناگهانی، درد شدید، تورم، قرمزی و حساسیت در مفاصل به ویژه در انگشت بزرگ پا مشاهده می شود. هرچند در گذشته افراد بر این باور بودند که مصرف گوشت زیاد باعث ایجاد بیماری نقرس است؛ اما امروزه دلایل دیگری نیز برای ابتلا به این بیمای مشخص شده است.

حمله نقرس می تواند به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. غالباً با این احساس که انگشت بزرگ فرد مبتلا در آتش قرار گرفته، ممکن است فرد در وسط شب بیدار شود. مفصل آسیب دیده گرم، متورم و آنقدر لطیف است که حتی وزن های کم نیز برای آن قابل تحمل نیست. به همین علت رفتار اولیه با بیماری اهمیت زیادی دارد.

روش های درمانی زیادی برای مبارزه با بیماری نقرس وجود دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند. یکی از روش های درمانی برای مبارزه با نقرس که در سال های اخیر بیشتر به آن توجه شده است؛ بره موم درمانی یا استفاده از ماده بره موم برای درمان نقرس است.

بره موم که ماده ای طبیعی و تولید شده توسط زنبور عسل به شمار می رود، خواص زیادی برای انسان ها به همراه دارد. یکی از مهمترین خواص بره موم که باعث شده این ماده برای درمان نقرس نیز مورد استفاده قرار گیرد، خاصیت این ماده برای کاهش التهاب در قسمت های مختلف بدن است.

 

 

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به صورت خلاصه به نکاتی در مورد درمان نقرس با بره موم اشاره کنیم. البته قبل از اینکه به علت اثرگذاری بره موم بر روی نقرس بپردازیم، باید مروری سریع بر بیماری نقرس داشته باشیم تا متوجه علت مفید بودن بره موم برای درمان نقرس شویم.

کوتاه در مورد بیماری نقرس

نقرس هنگامی اتفاق می افتد که کریستال های اوره در مفصل جمع شده و باعث التهاب و درد شدید حمله نقرسی می شوند. کریستال های اوره زمانی تشکیل می شوند که میزان بالای اسید اوریک در خون شما وجود داشته باشد. بدن شما هنگام تجزیه پورین ها، اسید اوریک تولید می کند. پورین ها به صورت طبیعی در بدن ما وجود دارند. پورین ها همچنین در غذاهای خاصی مانند استیک، انواع گوشت قرمز و برخی غذاهای دریایی یافت می شوند. سایر غذاها مانند نوشابه های الکلی به ویژه آبجو و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) نیز سطح اسید اوریک بدن را بالا می برند.

به طور معمول، اسید اوریک در خون حل می شود و از طریق کلیه ها به داخل ادرار منتقل و دفع می شود. اما در برخی مواقع، بدن بیش از حد اسید اوریک تولید می کند یا کلیه ها اسید اوریک کمی دفع می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، اسید اوریک می تواند کریستال های تیز و سوزنی اوره را در یک بافت مفصل یا اطراف آن ایجاد کند و باعث ایجاد درد، التهاب و تورم شود. اینجاست که بیماری نقرس خود را نمایان می سازد.

برخی علائم نقرس عبارتند از:

  • درد در مفاصل به صورت شدید:
    نقرس معمولاً روی مفصل انگشت بزرگ پا تأثیر می گذارد؛ اما ممکن است در هر کدام از مفاصل ایجاد شود. سایر مفاصل که مبتلا به این بیماری هستند شامل مچ پا، زانوها، آرنج، مچ دست و انگشتان است. احتمالاً این درد در طی چهار تا 12 ساعت اول بعد از شروع درد، شدید خواهد بود.
  • دردهای مدام و طولانی مدت:
    بعد از فروکش کردن درد شدید ناشی از حمله نقرس، دردها کمتر می شوند اما در دراز مدت ادامه می یابند.
  • التهاب و قرمزی:
    مفصل یا مفاصل آسیب دیده متورم، حساس، گرم و قرمز می شوند.
  • محدودیت در حرکت:
    با پیشرفت نقرس، ممکن است نتوانید به طور عادی مفاصل خود را حرکت دهید.

برای پیشگیری از نقرس قبل از اینکه حمله نقرس به سراغ شما بیاید، برخی اقدامات می تواند اثرگذار باشد. این اقدامات اگرچه کافی نیستند؛ اما ممکن از بروز حملات نقرس جلوگیری به عمل آورند.

برخی از این موارد به صورت خلاصه عبارتند از:

  • نوشیدن زیاد مایعات
  • محدود کردن یا عدم مصرف الکل و نوشابه های الکلی
  • تامین پروتئین از محصولات لبنی کم چرب
  • محدود کردن مصرف گوشت قرمز، ماهی و مرغ
  • جایگزینی برخی مواد طبیعی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن مثل سویا، گرده گل و...
  • داشتن وزن ایده آل
  • مصرف بره موم
  • و...

بره موم چطور به پیشگیری و درمان نقرس کمک می کند؟

بره موم یک ماده حیرت آور در مبارزه با التهاب است. تقریبا اکثر بیماری های التهابی با بره موم قابل درمان هستند یا بره موم می تواند در کنترل چنین بیماری هایی نقش داشته باشد. پیشگیری از بیماری های التهابی با مصرف خوراکی بره موم، موضوعی کامل اثبات شده است و می توانید مقالات علمی متعدد در این زمینه را مطالعه کنید.

بره موم در درجه اول با التهاب مبارزه می کند. با این ویژگی هم برای درمان نقرس و هم برای جلوگیری از التهابات نقرسی ماده ای مناسب محسوب می شود. مصرف بره موم به صورت خوراکی، میزان التهاب موجود در بدن را کاهش داده و نمی گذارد التهاب ها بیشتر پیشرفت کنند. هرچند تحقیقات کمی به صورت علمی در مورد بره موم و اثرگذاری آن بر روی نقرس وجود دارد؛ اما به دلیل خوصا ضدالتهابی بره موم می توان نتیجه گرفت که این ماده، تاثیر خوبی بر روی پیشگیری و درمان نقرس دارد.

ویژگی دوم بره موم که آن را برای درمان و به ویژه پیشگیری از نقرس مناسب کرده است؛ خاصیت این ماده طبیعی برای رساندن مواد مورد نیاز به بدن است. همانطور که می دانید هم افراد مبتلا به نقرس و هم افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، باید از مصرف برخی مواد غذایی به ویژه مواد پر پروتئین، اجتناب کرد. بره موم می تواند به تامین کننده مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن تبدیل شود و خطر حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی تان را جبران کند. همچنین بره موم اثرات موثری بر روی لاغری دارد که برای درمان نقرس امری حیاتی و مهم محسوب می شود.

سخن آخر

درمان نقرس با بره موم اگرچه هنوز به صورت علمی به اثبات نرسیده؛ اما به دلیل خواص ضد التهابی بره موم، احتمالا اثرات فوق العاده ای برای کنترل این بیماری و تا حدودی درمان نقرس به همراه دارد. اگر به نقرس مبتلا هستید، در کنار دیگر درمان ها، بره موم را نیز امتحان کنید؛ البته حتما در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

 

۴
۰
منبع https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gout/symptoms-causes/syc-20372897
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید