۱۹۵۳
۴
۰

طب سوزنی زنبور عسل؛ آنچه باید در مورد زهردرمانی به روش طب سوزنی بدانیم

طب سوزنی زنبور عسل؛ آنچه باید در مورد زهردرمانی به روش طب سوزنی بدانیم
طب سوزنی زنبور عسل روش درمانی با سابقه ای است که از قرن ها پیش مورد استفاده بوده ولی در سال های اخیر با تحقیقات علمی صورت گرفته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

طب سوزنی یکی از روش های درمانی با اسبقه و البته معتبر و کاربردی است که از گذشته در چین رواج داشته و امروزه نیز رونق دوباره ای گرفته است. بسیاری از بیماری های خاص و صعب العلاج را امروزه با طب سوزنی چینی درمان می کنند. این طب که در واقع نوعی طب مکمل محسوب می شود که می تواند در کنار روش های درمانی پزشکی قرار گرفته و به درمان بیمار کمک کند. طب سوزنی زنبور عسل در واقع یکی از زیردسته های طب سوزنی چینی است که در آن از زهر و نیش زنبور عسل برای مداوا بیمار استفاده می شود.

طب سوزنی با زهر زنبور عسل مربوط به سال های اخیر یا دهه های اخیر نیست. این روش درمانی از قرن ها پیش مورد توجه بوده است. با این حال در حال حاضر برخی تمهیدات نیز به آن افزوده شده تا کارایی بیشتری برای درمان بیماری ها از خود نشان دهد. استفاده از طب سوزنی زنبور عسل نشان داده که ظرفیت های زیادی برای گسترش دارد و محققان زیادی در حال تحقیق و بررسی بر روی آن هستند.

بیماری های زیادی قابل درمان با زهر زنبور عسل هستند. حال اگر این زهر زنبور با استفاده از روش طب سوزنی و بر اساس اصول کانال های انرژی در طب سوزنی وارد بدن شود، خواص بیشتری برای درمان از خود نشان می دهد. به همین علت است که بسیاری از محققان در حال تلاش برای اثبات اثرگذاری طب سوزنی زنبور عسل برای درمان سرطان، درمان آرتروز و... هستند. با این حال هنوز تحقیقات ادامه دارد.

در این مطلب به صورت خلاصه سعی کرده ایم به روش های سه گانه طب سوزنی زنبور عسل اشاره کنیم. البته فراموش نکنید که طب سوزنی یک تخصص فوق العاده پیچیده است و هر فرد با هر میزان دانش نمی تواند آن را اجرایی کند. در نتیجه مراقب شیادانی که ادعای استفاده از طب سوزنی زنبور عسل را دارند، باشید.

 

 

روش های طب سوزنی زنبور عسل

طب سوزنی زنبور عسل به عنوان یکی از روش های شناخته شده در طب قدیمی چینی، طرفداران کمی نداشته است. با این حال هم در گذشته و هم در امروز، عده ای حاضر نیستند خود را در معرض نیش زنبور قرار دهند. هرچند محققان طب سنتی چینی بر این باورند که احتمالا اثرگذاری فرو کردن نیش زنبور به درون بدن بیشتر از این است که نقش زنبور را حذف کنیم؛ اما خوشبختانه در طب سوزنی با زهر زنبور، یکی از روش ها حذف زنبور برای افرادی است که تحمل دیدن نیش زدن زنبور را ندارند.

روش های متعددی در طب سوزنی با نیش و زهر زنبور عسل وجود دارد. با این حال 3 روش متداول از بین روش های مختلف، بیشتر مورد توجه بوده و هنوز هم این 3 روش بیشتر از دیگر روش ها مورد استفاده قرار می گیرد. فراموش نکنید که انتخاب روش طب سوزنی زنبور عسل به عهده طبیب متخصص این رشته است. در نتیجه سعی کنید تا جای ممکن تابع او باشید.

روش اول: نیش زنبور در نواحی مشخص طب سوزنی

همانطور که می دانید طب سوزنی چینی بر اساس چاکراها و کانال های انرژی که به آن مریدین نیز گفته می شود، صورت می پذیرد. در واقع اهمیت دارد که سوزن ها در کجای بدن فرو شوند و حتی چند میلی متر فاصله نیز ممکن است اثرات طب سوزنی را مخدوش کند.

در روش اول طب سوزنی با نیش زنبور عسل که در گذشته نیز بسیار رواج داشته است، زنبور با استفاده از وسیله ای مثل موچین گرفته شده و توسط متخصص طب سوزنی چینی، در محل های مورد نظر برده می شود تا زنبور در آن محل ها نیش بزند. این روش بسیار سخت و حرفه ای بوده و نیاز به تجربه دارد. با توجه به ویژگی های نیش زنبور، در واقع این نیش همانند سوزن عمل کرده و می تواند بهترین شرایط را برای طب سوزنی داشته باشد.

روش دوم: آغشته کردن سوزن مخصوص به زهر زنبور

در روش دوم دیگر خبری از حضور زنبور عسل نیست. متخصص طب سوزنی ابتدا سوزن مخصوص را به زهر زنبور آغشته می کند. پس از اینکه زهر روی سوزن های مختلف قرار گرفت، دقیقا شبیه به دیگر روش های طب سوزنی، سوزن ها درون پوست قرار گرفته و کار خود را انجام می دهند. البته این روش طب سوزنی زنبور عسل اگرچه شباهت زیادی به روش های دیگر طب سوزنی بدون زهر دارد؛ اما طبیعتا دردناک تر است.

روش سوم: وارد کردن سوزن به نقاطی که زهر روی آن ها ریخته شده است

روش سوم شباهت زیادی به روش قبل دارد اما برخی از اطبا طب سوزنی چینی بر این باورند که تفاوت های زیادی نیز دارد. در این روش، ابتدا زهر بر روی پوست ریخته می شود و سپس سوزن به درون پوست وارد می گردد. حتی ممکن است برای افرادی که زنبور به صورت طبیعی آنها را نیش زده باشد نیز چنین روشی کاربرد داشته باشد.

نکته مهم در مورد طب سوزنی با زهر و نیش زنبور عسل

در مجله عسلنا بارها تکرار کرده ایم که زهردرمانی با زهر زنبور عسل یک کار حرفه ای و تجربی است و به هیچ وجه نباید توسط افراد بی تجربه انجام شود. این موضوع نه تنها در طب سوزنی زنهر زنبور عسل صادق است؛ بلکه توصیه ما شدیدتر هم می شود.

روش طب سوزنی به خودی خود یک روش بسیار تخصصی است که هر فردی نمی تواند به خوبی از پس آن برآید. حال اگر زهر درمانی هم به آن افزوده شود، قطعا پیچیدگی های بیشتری برای این روش درمانی ایجاد می شود. در نتیجه به هیچ وجه به مراکز غیرمعتبر برای استفاده از این روش مراجعه نکنید. زهر زنبور ممکن است شوک هایی را به بدن وارد کند؛ در نتیجه باید فرد متخصص بتواند شرایط را کنترل کرده و شما را از وضعیت خطرناک خارج کند. حتما در این زمینه دقت نظر داشته باشید و هر فردی را برای اجرای طب سوزنی زنبور عسل انتخاب نکنید.

سخن آخر

طب سوزنی زنبور عسل روش درماین با سابقه ای است که از قرن ها پیش مورد استفاده بوده ولی در سال های اخیر با تحقیقات علمی صورت گرفته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر می خواهید از این روش درمانی برای درمان بیماری خود استفاده کنید، حتما به توصیه های بیان شده در این مطلب دقت داشته باشید.

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید