۱۴۶۰
۰
۰

جایگاه سومی اصفهان در تولید عسل در کشور و پیشگامی نجف آباد در صنعت زنبورداری

جایگاه سومی اصفهان در تولید عسل در کشور و پیشگامی نجف آباد در صنعت زنبورداری
رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با تولید ۷/۱۴ هزار تن عسل و فراورده‌های آن رتبه سوم تولید عسل در کشور را دارد و نجف آباد به عنوان قطبی کامل و شناخته شده و توسعه یافته در همه عرصه های زنبورداری به عنوان پیشگام شناخته می شود.

اخبار زنبورداری اصفهان - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید کسری بابایی رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان  اظهارداشت: استان اصفهان با تولید ۷/۱۴ هزار تن عسل و فراروده‌های آن رتبه سوم را از نظر صنعت تولید عسل در کشور دارا است.

او افزود:  ۹/۵ درصد از میزان عسل تولید شده در کشور به استان اصفهان بر می‌گردد.در استان اصفهان ۴ هزارو ۶۲۶ نفر زنبور دار وجود دارد که این میزان تعداد ۹۱۷ هزار کندو را نگهداری می‌کنند، از هر کندو به طور متوسط حدود ۷ کیلوگرم عسل برداشت می‌شود.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: همچنین سایر فراورده‌های حاصل از زنبور عسل در سال گذشته ۲۷۲ کیلو گرم ژل رویال، ۱۸۰ تن موم، ۹/۵ تن بره موم، ۲۴/۸ تن گرده گل و ۱۲ گرم زهر عسل بوده است.

بابایی تاکید کرد: سرانه تولید عسل در استان اصفهان به ازای جمعیت آن هزار و ۶۰۰ گرم تولید عسل است.همچنین سرانه تعداد کلنی به ازای هر زنبور دار در استان اصفهان ۱۹۸ کلنی بوده است.

 

 

او اضافه کرد: ارزش تولیدات زنبور عسل و تولیدات آن در استان اصفهان ان هم در سال گذشته ۳۱۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مورد اینکه کدام شهرستان بیشترین تولیدات عسل استان را در اختیار دارد؟ یاد آور شد: شهرستان نجف آباد در استان اصفهان بیشترین تولیدات عسل و فراوده‌های آن را در اختیار دارد و پس از این شهرستان‌های دیگری به ترتیب اصفهان، شهرضا، خمینی شهر و خوانسار بیشترین میزان تولیدات عسل را دارا هستند.

بابایی افزود: همچنین شهرستان خوانسار در استان اصفهان بیشترین میزان تعدادکارگاه‌های بسته بندی فراورده‌های تولید عسل را در اختیار دارد.

او تاکید کرد:در کل در استان اصفهان بیش از صد واحد بسته بندی فراوده‌های تولید عسل وجود دارد.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مورد اینکه نقش شهرستان نجف اباد در داشتن بیشترین تعداد زنبور دار در استان اصفهان اضافه کرد: از نظر بیشترین تعداد زنبور دار در استان اصفهان در حال حاضر شهرستان نجف آباد با داشتن هزار و ۵۶۹ نفر زنبور دار در جایگاه نخست این میزان قرار دارد.

بابایی افزود:همچنین بعد از نجف آباد شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار به ترتیب بیشترین میزان زنبوردار را در استان دارند.

او ادامه داد: از نظر تعداد کلنی در استان اصفهان، شهرستان نجف اباد با داشتن ۴۵۱ هزار کلنی بیشترین امار را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نکته قابل توجه اینکه تاکنون ۶۵۱ زنبور دار دراستان اصفهان دارای تحصیلات عالی در این حوزه هستند.

بابایی ادامه داد: در استان اصفهان ۱۸ آزمایشگاه کاربردی در حوزه صنعت تولید عسل وجود دارد که ۷ تعداد این میزان آزمایشگاه در شهرستان نجف آباد وجود دارد.

او یادآور شد: در حال حاضر ۴ هزار و ۸۵۸ نفر از زنبورداران استان اصفهان عضو تعاونی زنبورداران در قالب ۱۵ تعاونی در سطح استان اصفهان هستند.

به گزارش عسلنا، رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: از جمله اساسی‌ترین چالش‌هایی که در حوزه زنبورداری و تولید عسل در استان اصفهان وجود دارد را می‌توان به تامین شکر مورد نیاز زنبورداران، گرفتن مبالغ قابل توجه توسط مرتع داران از زنبورداران برای استقرار کندو‌ها در مراتع، عدم اگاهی کشاورزان و باغداران از نظر اهمیت دهی به موضوع زنبورستان‌ها و تاثیر مهم این مکان‌ها در گردافشانی و همچنین مشکلاتی در زمینه پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه به زنبورداران مهاجر اشاره کرد.

او گفت:تا کنون اقدامات و فعالیت‌هایی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در این حوزه اجرایی شده که از نمونه‌هایی از آنها را می‌توان به جمع اوری ۳ ماهه نرخ فروارده‌های زنبور عسل، امار گیری سالیانه از کلنی‌ها و زنبورستان‌ها و اعلام آن به مراکز مربوطه، صدور شناسنامه‌های زنبورداری، تسهیل شرایط کوچ برای زنبورستان‌ها و زنبورداران، رهایی صنعت زنبورداری از روش تک محصولی به چند محصولی و اموزش زنبورداران به روش‌های میدانی، علمی و رسانه‌ای اشاره کرد.

۰
۰
منبع https://www.yjc.ir/00V4dn
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید