۵۸۳۸۶
۷۳
۴

معجزه عسل برای درمان زخم جراحی

معجزه عسل برای درمان زخم جراحی
عسل طبیعی یک معجون فوق العاده برای درمان زخم جراحی و از بین بردن جای بخیه به روش طبیعی است.

یکی از بزرگترین عوارض انواع جراحی، زخم ایجاد شده پس از ان است. اگرچه این زخم در واقع بخیه خورده و پانسمان می شود؛ اما عموما روند بهبود زخم جراحی طولانی بوده و در بسیاری از مواقع جای زخم تا سال ها باقی می ماند. برای بهبود زخم جراحی، روش ها و راهکارهای زیادی وجود دارد؛ اما عسل طبیعی از بهترین گزینه ها برای بهبود سریعتر زخم جراحی و محو کردن نسبی جای زخم است.

همانطور که می دانید عسل طبیعی از دیرباز مورد استفاده اطبا برای ضدعفونی کردن جای زخم بوده است. ابوعلی سینا ترکیبی از عسل طبیعی و گندم را برای ضدعفونی کردن جای ضخم مورد استفاده قرار می داده است. بسیاری از اطبا طب سنتی نیز عسل را به عنوان معجزه ای برای محو کردن جای زخم تجویز می کنند.

ترمیم زخم ها با عسل طبیعی راحت تر می شود

فرقی نمی کند عمل جراحی، سزارین باشد یا هر نوع عمل جراحی دیگری؛ در هر صورت جراحی صورت گرفته باعث ایجاد زخمی شده که هم مستعد تجمع باکتری ها است و هم ممکن است اثرات بخیه تا سال ها بر روی پوست فرد باقی بماند. اینجاست که عسل طبیعی به کمک افراد می آید. هرچند اثرگذاری عسل یک پروسه بلند مدت محسوب می شود؛ اما با کمی صبر و مداومت در مصرف می توان به شرایط دلخواه دسترسی داشت.

 

 

در این مطلب به دلایل اثرگذاری عسل برای درمان زخم جراحی اشاره شده است. همچنین به روش استفاده از عسل برای پانسمان زخم جراحی نیز اشاره می کنیم. امیدواریم با استفاده از این مطلب بتوانید عسل را به خوبی برای برطرف کردن زخم ایجاد شده پس از جراحی، به کار ببندید.

چرا عسل برای درمان زخم جراحی مفید است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود عسل طبیعی برای درمان زخم جراحی های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. آشنایی با این دلایل کمک می کند تا با خیال راحت تری از عسل طبیعی برای برطرف کردن آلودگی از جای زخم جراحی و همچنین از بین بردن جای بخیه ها با روش طبیعی استفاده کنیم.

PH اسیدی عسل طبیعی

همانطور که می دانید عسل ماده ای با PH اسیدی است. این خاصیت اسیدی عسل است که کمک می کند تا جریان خون در محل زخم جراحی بیشتر شود. افزایش گردش خون در این ناحیه باعث تسریع در روند بهبود جای زخم می شود. یکی از دلایل اصلی استفاده از عسل به عنوان ماده برطرف کننده جای بخیه ها، همین خاصیت اسیدی آن است.

خواص ضدعفونی کنندگی عسل

عسل یک ماده ضدعفونی کننده و ضدباکتری است. محل بخیه ها نیز دقیقا محلی مناسب برای تجمع باکتری ها و میکروب های مختلف است. مصرف موضعی عسل کمک می کند تا این باکتری ها از بین رفته و روند بهبود زخم تسریع پیدا کند. اگر از عسل به عنوان مرهمی بر روی زخم جراحی استفاده کنید، احتمال عفونت های پوستی در جای زخم به حداقل می رسد.

خاصیت اسمزی عسل طبیعی

خاصیت دیگری از عسل طبیعی که به تسریع روند بهبود جای زخم جراحی کمک می کند، خاصیت اسمزی این ماده طبیعی است. این خاصیت که به واسطه گلوکز موجود در عسل ایجاد می شود، تورم جای بخیه ها را کاهش داده و همین موضوع کمک بزرگی برای درمان زخم جراحی است. البته اگر می خواهید قبل از کشیدن بخیه ها از عسل طبیعی به صورت موضعی استفاده کنید، باید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا همیشه می توان از عسل برای درمان زخم جراحی استفاده کرد؟

جواب منفی است. نمی توانیم به صورت کلی برای استفاده از عسل طبیعی به منظور استفاده موضعی روی زخم جراحی استفاده کنیم. به ویژه قبل از کشیدن بخیه ها ممکن است استفاده از عسل مشکلاتی را ایجاد کند. اگر شرایط جراحی شما به گونه ای بوده که محل جراحی به خوبی جوش نخورده، استفاده از عسل به طور کلی توصیه نمی شود.

علاوه بر این، استفاده از عسل برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت می کند. در نتیجه بهتر است قبل از اینکه عسل را بر روی محل زخم بزنید، بر روی قسمتی از پوست سالم خود امتحان کنید. اگر بعد از چند ساعت علائمی از خارش و قرمزی پوست نداشتید، احتمالا می توانید از عسل طبیعی برای درمان زخم جراحی خود استفاده کنید.

روش استفاده از عسل برای برطرف کردن جای بخیه جراحی

برای استفاده از عسل به منظور برطرف کردن زخم جراحی و جای بخیه ها، بهتر است از عسل به صورت موضعی استفاده کنید. برای این کار می توانید عسل را بر روی یک بانداژ تمیز و ضدعفونی شده بزنید و آن را روی قسمت زخم ببندید. هر چند ساعت بانداژ را تعویض کنید. برای اینکه عسل به خوبی روی بانداژ قرار گیرد، بهتر است آن را کمی رقیق کنید.

البته همواره هم نیاز به بانداژ کردن زخم نیست. اگر جای زخم جراحی به گونه ای است که نیازی به بانداژ ندارد، روزانه چندین مرتبه عسل طبیعی را بر روی زخم زده، چند دقیقه صبر کنید. پس از چند دقیقه می توانید عسل را با آب ولرم بشویید. البته این روش تنها برای زخم هایی است که رسیدن آب به آن ها مجاز باشد.

توجه کنید که استفاده موضعی از عسل تنها در صورتی می تواند اثرگذار باشد که از عسل به صورت مدائم و بلندمدت استفاده کنید. به ویژه اگر می خواهید جای بخیه ها به مرور زمان محو شوند، بهتر است در طول چند هفته از عسل به عنوان یک شوینده یا یک ضماد بر روی جای زخم استفاده کنید.

البته این امکان نیز وجود دارد که با استفاده از دستورهای موجود، از عسل نوعی کرم پوستی بسازید. در این کرم ها می توان از ژل رویال، موم عسل و برخی از انواع روغن ها استفاده کرد. اثر این نوع از کرم خانگی نیز فوق العاده عالی خواهد بود.

سخن آخر

عسل طبیعی یک معجون فوق العاده برای درمان زخم جراحی و از بین بردن جای بخیه به روش طبیعی است. البته این روش برای برخی از زخم ها کاربرد ندارد اما در اکثر زخم های بخیه شده پس از کشیدن بخیه ها، قابل استفاده است. مصرف موضعی عسل طبیعی کمک می کند تا هم مشکل عفونت پوستی ایجاد نشود و هم جای زخم خیلی زودتر خوب شود. البته تمامی این موارد به شرطی است که از عسل به صورت ادامه دار و مداوم استفاده شود.

اگر شما هم تجربه ای برای استفاده از عسل طبیعی برای درمان زخم جراحی دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

۷۳
۱۲
۴ دیدگاه
 
us
گلناز | ۲ سال پیش
سلام. من دیروز جراحی روی صورت داشتم میتونم الان روی بخیه ها بانداژ عسل استفاده کنم یا بعد از کشیدن بخیه ها باید استفاده بشه؟
۰
۰
 
 
ir
الهام | ۳ سال پیش
سلام ممنون از مطالب خودتون.ببخشید برای جای جوش که به صورت فرورفتگی ایجاد شده و یا به صورت گوشت اضافه شده،آیا مالیدن عسل تاثیر دارد؟
۰
۰
پاسخ کارشناس:
سلام. وقتتون بخیر. بهتره برای برطرف کردن جای جوش از ژل رویال کمک بگیرید. هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی فوق العاده عالی عمل می کنه البته در دراز مدت
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید