۷۶۶۸
۵
۴

موم زرد یا موم سفید؛ کدام بهتر است؟

موم زرد یا موم سفید؛ کدام بهتر است؟
موم سفید یا موم زرد، هر دو می توانند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند

موم زنبور عسل این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از هنرمندان و صنعتگران به جای استفاده از مواد شیمیایی و مواد نفتی که ضرر زیاید برای بدن انسان و سلامتی افراد دارند، از موم زنبور عسل استفاده می کنند. استفاده از موم به صورت داروی موضعی و حتی خوراکی نیز رایج است. از مهمترین کاربردهای موضعی آن نیز می توان به کاربرد استفاده از موم در ساخت لوازم آرایشی اشاره کرد. همه این کاربردها نشان می دهد که باید اطلاعات کامل تری در مورد موم داشته باشیم تا بتوانیم هوشمندانه از آن استفاده کنیم.

موم به طور طبیعی زرد رنگ است. اما احتمالا دیده اید که موم به رنگ سفید نیز در بازار به فروش می رسد. علاوه بر این ممکن است بسیاری از محصولات تولید شده با موم زنبور عسل را ببینید که رنگ های مختلفی از قرمز و سبز روشن گرفته تا رنگ های تیره را به خود اختصاص داده اند. رنگ کردن موم زنبور عسل نوعی راهکار است که به ویژه برای تولید محصولات هنری اهمیت زیادی پیدا می کند.

با این حال در حین خرید موم طبیعی زنبور عسل، احتمالا با دو نوع رنگ موم مواجه می شوید؛ سفید و زرد. مشخص است که نوع زرد رنگ، رنگ طبیعی موم است. این در حالی است که موم سفید، از حذف رنگدانه های موم زرد به دست آمده تا برای استفاده در کارهای هنری، صنعت و... مناسب باشد.

رنگ موم طبیعی زنبور عسل باید چطور باشد؟

 

 

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که در هنگام خرید موم زنبور عسل، کدام رنگ آن مناسب ما است. در واقع اینکه کدام رنگ از موم بهترین رنگ آن است، به کاربرد ما از موم بستگی دارد. با این حال بد نیست مروری کوتاه بر این ماده شگفت انگیز داشته باشیم.

کوتاه در مورد رنگ موم طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل

موم یکی از طبیعی ترین مواد تولید شده توسط زنبور عسل است. زنبور موم را ترشح می کند تا با آن شان و سلول های نگهداری عسل، گرده گل و محلی برای تخمریزی زنبور ملکه را ایجاد کند. اینکه رنگ موم ترشح شده توسط زنبور چه رنگی باشد، بسته به نوع مواد خوراکی، نژاد زنبور و برخی پارامترهای دیگر است. طیف رنگی گسترده ای از رنگ های روشن تا رنگ های بسیار تیره را شامل شده و همین موضوع ممکن است کمی شما را گیج کند.

با این حال موم زنبور عسل طیف رنگی نزدیک به زرد دارد. از زرد کمرنگ تا نارنجی و حتی قهوه ای از رنگ هایی هستند که می توانید در موم های طبیعی پیدا کنید. هرچه موم در کندو بیشتر بماند، احتمال اینکه رنگ آن تیره تر شود نیز وجود خواهد داشت. البته اگر قصد استفاده از موم در صنعت، هنر و... داشته باشید، در هنگام مراجعه با یک طیف رنگی زرد و نارنجی مواجه هستید. چراکه برخی اقدامات فراوری روی آن انجام شده تا به رنگ مناسب درآید.

موم سفید اما شرایط متفاوتی دارد. موم سفید در واقع همان موم زرد رنگ است. با این تفاوت که تمامی رنگدانه ها از آن حذف شده تا بی رنگ شود. طبیعی است که برای حذف رنگدانه ها از موم، برخی اقدامات شیمیایی روی موم انجام می شود که دیگر آن را از حالت خوراکی خارج می کند. با این حال کاربردهای خاص خود را دارد.

انتخاب رنگ موم؛ موم سفید بخریم یا موم زرد؟!

موم زنبور عسل به رنگ زرد یا سفید در اصل دارای خصوصیات مشخصی است. نمی توانیم بگوییم موم سفید شده خاصیت خود را از دست داده است. همان ویژگی های مراقبتی و همه ویژگی هایی که به عنوان یک ماده پارافینی شناخته می شود را دارد. با این حال همانطور که اشاره شد، بهتر است از آن به صورت خوراکی استفاده نشود.

موم زنبور زرد به دلیل فرایند خلوص و پالایش می تواند از رنگ های مختلفی حاصل شود. اگر می خواهید یک موم طبیعی زنبور عسل خریداری کنید که کمترین تغییرات در ماهیت آن ایجاد شده، حتما موم زرد بخرید. این موم زرد ممکن است ترکیبی از انواع رنگ های موم از روشن تا تیره باشد که در نهایت به این رنگ درآمده است. با این حال هیچ ماده شیمیایی رنگی به آن افزوده نشده است.

برای مثال اگر در حال تهیه محصولات مراقبت از پوست یا مراقبت از موهای خود هستید که حتما می خواهید از مواد ارگانیک استفاده کنید، باید از موم زرد استفاده کنید. موم زرد ارگانیک ترین نوع موم است و نباید در محصولات ارگانیک که مرتبط با سلامت هستند، از موم های غیرارگانیک استفاده شود. البته در برخی کرم های موضعی که احتمال خوردن آن کم است، می توان از موم طبیعی غیر ارگانیک نیز استفاده کرد.  

آموزش ساخت بالم لب با موم عسل | روش اول

اگر محصولات نهایی شما به رنگ سفیدتری نیاز دارند یا قصد دارید موم را به رنگ های مختلف به ویژه رنگ های روشن مثل صورتی، آبی آسمانی و... در آورید؛ حتما باید از موم سفید استفاده کنید. شمع سازی در خانه با موم از جمله کاربردهای استفاده از موم سفید است. البته اگر قصد دارید شمعتان زرد رنگ باشد، می توانید از موم طبیعی زرد استفاده کنید. به طور کلی وقتی صحبت از رنگ آمیزی موم به غیر از طیف رنگی زرد می شود، بهتر است از موم سفید استفاده شود. منتها باید توجه داشته باشید که دیگر موم استفاده شما ارگانیک محسوب نمی شود.

به طور حلاصه می توان گفت که برای انتخاب رنگ موم طبیعی، بهتر است ابتدا کاربرد آن و محل استفاده آن را مشخص کنید. همچنین به ادعایی که در مورد محصول خود می کنید دقت نمایید. در این صورت می توانید به درستی از بین موم زرد و موم سفید انتخاب کنید.

سخن آخر

موم سفید یا موم زرد، هر دو می توانند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. با این حال استفاده از موم سفید در زمانی که می خواهیم یک محصول تمام ارگانیک ارائه کنیم، صحیح نیست. همچنین موم زرد نمی تواند رنگ های روشن را بپذیرد و به همین علت در تولید شمع، برخی کرم های پوستی و... کاربرد ندارد.

اگر شما هم تجربه ای از خرید موم زنبور عسل زرد یا سفید داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۵
۴
منبع https://singaporesoap.com/beeswax-colors-and-quality/
۴ دیدگاه
 
de
مبین مشفقی | ۳ سال پیش
بله منم هیمن مشکل دوستان رو دارم.
اصلا موم برای ساخت کرم پیدا نمیکنیم!
از کجا باید بخریم؟؟؟؟
۰
۰
پاسخ کارشناس:
سلام دوست عزیز لطفا به ادمین اینستاگرام عسلنا پیام بدهید تا چند پیج معتبر در این زمینه به شما معرفی کنند. خوشبختانه موم گرانولی باکیفیت و استرلیزه شده برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی و شمع و... در حال حاضر در ایران تولید می شود. منتها برای فروش جزئی عرضه نمی شود. برخی از پیج های اینستاگرامی معتبر در این زمینه فعال هستند که می توانیم در اینستاگرام شما را راهنمایی کنیم آدرس اینستاگرام عسلنا: instagram.com/asalna.ir
 
 
ir
سیما | ۳ سال پیش
خب شما که این مطلب رو نوشتید فروشنده های موم رو هم بگید تا بتونیم بخریم. اصلا پیدا نکردیم چنین چیزی رو. اصلا توی ایران هست؟
۰
۰
 
 
ir
حمیرا عبدی | ۳ سال پیش
روز خوش، می خواستم بپرسم موم زنبور عسل را از کجا می توانم خریداری کنم؟
۰
۰
پاسخ کارشناس:
شرکت های مختلفی اقدام به فروش موم گرانولی زرد و سفید می کنند. اگر به میزان کم نیاز دارید، باید با مجموعه های فروشگاهی در ارتباط باشید و اگر به موم گرانولی عمده نیاز دارید باید سراغ تولید کننده ها برید. اگر خواستید می تونید در اینستاگراممون از اپراتور بپرسید تا بهتون چند پیج خوب معرفی کنند
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید