۲۰۷۳
۷
۰

کندوهای کف باز در همدان به زنبورستان ها رسیدند

کندوهای کف باز در همدان به زنبورستان ها رسیدند
کندوهای کف باز یکی از مدرن ترین روش های زنبورداری هستند. به همین علت به نظر می رسد استفاده از این کندوها در آینده زنبورداری ایران نقش مهمی داشته باشد.

اخبار زنبورداری همدان - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران به نقل از خبرگزاری فارس، عسل یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند تمام نیازهای بدن انسان را تأمین کند و تولید کننده آن یعنی زنبور عسل به اندازه‌ای شگفت انگیز است که خداوند در قرآن بدان اشاره کرده است تا مخلوقات در آن تأمل کنند، همانطور که در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نحل می‌فرماید:

«و خدایت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‌ها و درختان و سقف‌های رفیع، منزل گیرد.۶۸ سپس از تمام ثمرات (و شیره گل‌ها) بخور و راه‌هایی را که پروردگارت براى تو تعیین کرده است، به راحتى بپیما»، از درون شکم آنها، نوشیدنى با رنگ‌هاى مختلف خارج می‌شود که در آن، شفا براى مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنى است براى جمعیتى که مى اندیشند. ۶۹»

از همین رو است که سالیان دراز انسان توجه‌اش به زنبور عسل جلب شده و یکی از شغل‌های مهم در حوزه کشاورزی است، بنابراین طبیعی است که در این میان انسان برای افزایش میزان بهره‌وری به خلاقیت و نوآوری روی آورد. «کندوهای کف‌باز» نیز ایده و نوآوری است که این روزها در صنعت زنبورداری مطرح شده و تولید آن در استان همدان نیز آغاز شده است، برای درک بهتر کارایی این نوآوری جدید دنیای مدرن توضیحاتی درباره زنبور عسل ضروری است.

زنبورهای عسل، ریاضی‌دانان و اقتصاددانان بی‌نظیری هستند که دوستان بسیار نزدیک انسان‌ها به حساب می‌آیند، آنها نقش اساسی در زندگی انسان و چرخه غذایی او دارد به طوری که بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها که انسان مصرف می‌کند حاصل گرده‌افشانی زنبورهای عسل این شگفتی خلقت پروردگار است.

 

 

به گزارش عسلنا، در هر کندو عسل حدود ۲۰ تا ۶۰ هزار زنبور مهندس که متخصص معماری و برنامه‌ریزی ترافیک هستند همراه با ملکه خود رفت و آمد می‌کنند. مسؤولیت اصلی هر کندو بر عهده زنبورهای عسل کارگر است که ماده هستند و هر روز حداقل ۱۰ با از کندو بیرون می‌روند و هر بار بر روی ۵۰ تا ۱۰۰ گل می‌نشینند.

زنبورهای عسل هرگز نمی‌خوابند و همواره در حال کار هستند به طوری که هر زنبور عسل طول عمرش به اندازه یک لوبیا عسل تولید می‌کند. محصولات زنبور عسل همواره از نیاز آنها بیشتر است و در عمل الگوی مناسبی برای پس‌انداز کردن هستند و محصولی که تولید می‌کنند دوای بسیاری از دردهاست.

زنبورهای عسل موجودات بسیار پاکیزه‌ای هستند و همواره کندوی خود را تمیز و پاکیزه با دمای یکسان نگاه می‌دارند، اگر دمای هوا افزایش یابد، آنها آنقدر بال می‌زنند تا دمای کندو را حفظ کنند و اگر دما کاهش یابد، به دور ملکه اجتماع می‌کنند تا دما افزایش یابد، آنها همیشه دمای هوا را حدود ۳۴ درجه سانتیگراد بالای صفر نگاه می‌دارند.

زنبورهای عسل همواره از کندوی خود مراقبت می‌کنند و اگر روزنه‌ای در آن دیده شود، به سرعت می‌پوشانند، حالا اگر کندویی وجود داشته باشد که دمای هوا را حفظ کند و ابعاد و شرایطش استاندارد باشد، زنبورهای شگفت‌انگیز کمتر انرژی مصرف می‌کنند و عسل بیشتری تولید می‌کنند، ضمن آنکه هزینه‌های زنبورداری را نیز کاهش می‌دهند.

به عنوان مثال یکی از مشکلات زنبورداری این است که در فصل سرما آنها را باید کوچ داد اما کندوی کف‌باز این مشکلات را برطرف کرده است. در حال حاضر این کندوها در «کندوسازی خانه عسل» همدان با برند «کلیز کندو» تولید می‌شود و منطقه غرب کشور را پوشش می‌دهد.

افزایش کمیت و کیفیت عسل با کندوهای کف باز

مهدی عابدی کارشناس و یکی از سازندگان کندوهای کف‌باز درباره محاسن این کندوها می‌گوید: کندوهای کف‌باز دارای محاسن بسیاری است به طوری که از تبادل انرژی جلوگیری می‌کند، هنگام بارش باران مانع از کپک‌زدگی کندو می‌شود و در فصل زمستان نیز نیازی به کوچ دادن کندوهای عسل نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار عسلنا و به نقل از خبرگزاری فارس، مجموع این اتفاقات باعث کاهش هزینه‌های تمام شده تولید و افزایش تولید می‌شود، همچنین از  بیماری‌هایی چون «نوزما» جلوگیری می‌کند  و باعث می‌شود «کنه‌های واروا» پس از آنکه زنبور آنها را از روی خودش بیرون انداخت مجددا به داخل کندو بازنگردند.

از طرف دیگر اگر برف ببارد و روی کندو بنشیند به دلیل عایق بودن آن و ضخامت چوب استفاده شده در کندو دما تغییر نمی‌کند، در  زمستان و تابستان هم کف کندو باز است.

این کندو از سه قسمت تشکیل شده، قسمت درب آن از یک ورق گالوانیزه، فوم ۲ سانتی و چوب هفت لایه برای عایق رطوبتی و حرارتی تشکیل شده است و بخش دوم بدنه یا طبق است که از چوب سه سانتی تشکیل شده است، و باعث می‌شود که دما حفظ شود.

تفاوت اصلی عایق‌های رطوبتی در بخش کف است که به طور کامل باز است و چون بالای کندو کاملا بسته و عایق است، تهویه هوا از زیر انجام شده و باعث حفظ دمای کندو در سراسر طول سال می‌شود و نیاز به کوچ دادن زنبورهای عسل نیست.

همه این عوامل باعث می‌شود هزینه تولید عسل کاهش، کمیت و کیفیت عسل نیز افزایش یابد، چراکه زنبور عسل انرژی اضافی برای حفظ وضعیت کندو به خرج نمی‌دهد و محصول بیشتری تولید می‌کند.

تولید کندوهای به روز در همدان

امیر روشنایی مدیرعامل مجموعه کندوسازی خانه عسل هم به فارس می‌گوید: یکی از نواقصی که در صنعت زنبورداری استان همدان وجود داشت، کمبود کندوهای به‌روز و بر اساس متد علمی و صنعتی روز بود، به همین دلیل کارگاه تولید کندوی کف‌باز را به صورت صنعتی و مدرن در سال گذشته همزمان با سال رونق تولید راه‌اندازی کردیم تا چرخه تولید و بهره‌وری از زنبور عسل در استان همدان کامل شود.

به گزارش پایگاخ خبری صنعت زنبورداری ایران، وی درباره بازار این کندوها نیز بیان می‌کند: خوشبختانه این کندوها با استقبال خوب زنبورداران غرب کشور مواجه شد و حتی موفق شدیم امسال نخستین محموله خود را به کشور عراق نیز صادر کنیم.

روشنایی درباره چگونگی راه‌اندازی این کارگاه و وضعیت فعلی اقتصادی آن می‌افزاید: این کارگاه را با توان و بضاعت خود راه انداختیم و به طور مستقیم توانستیم برای پنج نفر شغل ایجاد کنیم اما افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه ما را با چالش مواجه کرده است به طوری که قیمت‌ها تصاعدی افزایش می‌باید.

در حال حاضر نیاز به تأمین سرمایه درگردش داریم تا بتوانیم مواد اولیه را تأمین و کارگاه را سرپا نگاه داریم که در غیر این صورت ناچار به تعطیلی کارگاه هستیم. به ویژه اینکه چوب‌های مورد استفاده در کندوسازی کف باز اغلب وارداتی بوده و  به قیمت دلار وابسته است و افزایش قیمت آن باعث می‌شود، توان خرید زنبوردار کاهش یابد.

وی درباره کیفیت این تولیدات می‌گوید: این محصول به تأیید متخصصان و صاحبان نظر در این صنعت رسیده و استانداردهای لازم را داراست به همین دلیل است که توانسته از مرزها نیز فراتر رود به طوری که در مرحله اول قرارداد با کردستان عراق ۶۰۰ کندو روانه این منطقه خواهد شد.

بدون تردید با توجه به وضعیت کوهستانی و آب و هوایی همدان زنبورداری می‌تواند رونق بی‌نظیری داشته باشد و توجه به آن باعث افزایش شغل و تولید ثروت خواهد شد، ضمن اینکه زنبورداری به بخش کشاورزی و باغداری استان نیز کمک خواهد کرد. بنابراین مسؤولان می‌توانند برای تجهیز زنبورداران به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، تسهیلاتی ارزان‌قیمت را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند این کندوها را تهیه کنند.

این اقدام هم باعث تأمین نقدینگی واحدهای کندوسازی خواهد شد و هم باعث می‌شود زنبورداران تشویق شوند که تجهیزات خود را ارتقا دهند. البته نباید فراموش کرد که این صنعت نیازی به تسهیلات گران قیمت و کلان ندارد و با سایر صنایع قابل ملاحظه نیست.

البته بخش دولتی به ویژه کشاورزی و بهداشت و درمان نباید به این مسأله اکتفا کنند و با ترویج مصرف عسل در جامعه و ذکر فواید آن که برای همگان مفید است، تقاضای عسل در جامعه را نیز افزایش دهند.

۷
۰
منبع http://fna.ir/eyx5r8
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید