۴۱۱۸
۴
۱

رمز و راز عسل برای درمان گرمازدگی

رمز و راز عسل برای درمان گرمازدگی
در هوای گرم تابستان گرمازدگی امری غیرعادی نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. با این حال آشنایی با این مشکل و استفاده از روش های درمانی به ویژه با مواد طبیعی مثل عسل می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند.

همانطور که می دانید دمای طبیعی یک فرد معمولی بین 36 الی 37  درجه سانتی گراد است. چنانچه درجه حرارت بدن فرد به هر دلیلی پایین تر یا بالاتر از حد نرمال برود مکانیسم درجه حرارت بدن فرد دچار اختلال می شود. اگر درجه حرارت بدن بالاتر از حد نرمال برود، گرمازدگی رخ می دهد. و در حالت برعکس، اگر دمای بدن فرد کمتر از حد طبیعی بشود، فرد دچار سرمازدگی می شود.

بیشترین موارد گرمازدگی، در فصل تابستان و گرمای زیاد و همچنین شهرهایی که نسبت به شهرهای دیگر گرمای زیاد تری دارند، گزارش می شود. با این حال در برخی مواد رطوبت هوا در دماهای نه چندان زیاد نیز ممکن است علتی برای ایجاد گرمازدگی باشد. ورزش یا فعالیت در گرمای شدید و در محیطی گرم و بیش از اندازه در مدت زمان زیاد باعث می شود بدن، آب فراوانی را از طریق تعریق از دست بدهد. در این حالت، بدن فرد دچار اختلال می شود. یعنی درجه حرارت فرد بالا می رود و بدن توانایی دفع گرمای زیاد را ندارد.

اگر به دنبال درمان سوختگی با عسل هستید، بهتر است مطلب و ویدئو زیر را مشاهده کنید:

ویدئو: برای درمان سوختگی سطحی از عسل طبیعی استفاده کنید

 

 

عسل طبیعی معجزه ای برای درمان سوختگی سطحی

 

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی بیشتر گرمازدگی به معرفی خواص عسل طبیعی به ویژه عسل کنار برای درمان گرمازدگی در شرایط اضطرار بپردازیم. قطعا مصرف عسل در کنار برخی نوشیدنی ها می تواند به شما برای رفع این مشکل کمک کند؛ اما چه بهتر که با آگاهی بیشتری برای این منظور اقدام کنید.

آنچه باید در مورد گرمازدگی بدانیم

افرادی که در کشورها و شهرهای گرم زندگی می کنند نسبت به افرادی که در کشورهای سردسیر و معتدل زندگی می کنند به مراتب کمتر دچار گرمازدگی می شوند و بدن آنها  بیشتر مقاومت می کند. هر کس در هر سن و سال و شرایط دچار گرمازدگی می شود. بدن کودکان می تواند سه تا پنج برابر سریعتر از بزرگسالان گرم شود، بنابراین دقت به علائم گرمازدگی در کودکان بسیار مهم است. حتما توجه داشته باشید که کودکان خود را به هیچ وجه در ماشینی که پنجره ها بسته است رها نکنید. این کار احتمال گرمازدگی را چندین برابر می کند.

همچنین افراد دارای مشکلات قلبی، افراد چاق یا کسانی که دارای بیماری های خاص هستند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند، بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می گیرند.

 عوارض و آسیب های ناشی از گرمازدگی ممکن است متفاوت عمل کند. توانایی سیستم ایمنی و عصبی بدن شما در جوانی بیشتر از افراد میانسال یا افراد مسن است. یا ممکن است سیستم ایمنی و عصبی بدن در جوانی توسعه نیافته باشد، همین امر باعث می شود در سنین بالا دچار مشکلاتی از این قبیل شوید. پس دقت داشته باشید که هیچ فردی از گرمازدگی در امان نیست و باید مراقب باشید که بیش از اندازه در معرض هوای گرم قرار نگیرید یا با استفاده از راهکارهایی جلوی گرمازدگی خود را بگیرید.

گرمازدگی عوارض جانبی نسبتا زیادی دارد. با این حال می توان از روی برخی عوارض آن که شبیه به علائم گرمازدگی هستند، مشکل را تشخیص داده و سریعا برای رفه گرمازدگی اقدام کرد. برخی از این علائم و عوارض عبارتند از:

  • احساس تشنگی کردن
  • احساس سردرد 
  • احساس ضعف
  • احساس خستگی
  • حالت تهوع
  • نبض به حالت سریع شروع به زدن می کند

 انواع گرمازدگی

گرمازدگی انواع مختلفی دارد. بسته به نوع گرمازدگی باید اقدامات متفاوتی صورت پذیرد. گرمازدگی شدید حتی ممکن است منجر به مرگ شود؛ در نتیجه باید خیلی جدی گرفته شود.

  • گرمازدگی ضعیف

گرمازدگی در بعضی از افراد ضعیف عمل می کند. گرفتگی عضلات و ماهیچه ها یکی از مهم ترین آثار به وجود آمده ازعوارض گرمازدگی خفیف است. این گرمازدگی چندان خطرساز نیست و با مصرف برخی مواد خوراکی خنک قابل درمان است. کافی است یک لیوان شربت خاکشیر و عسل به فردی که دچار گرمازدگی خفیف شده است بدهید تا خیلی سریع بهبود پیدا کند. این نوع گرمازدگی را اکثر ما در تابستان تجربه کرده ایم

  • گرمازدگی متوسط

در این موقع به فرد کمک می کنیم تا دراز بکشد و کمک های اولیه را بر روی وی انجام می دهیم. در این گرمازدگی آشنایی با کمک های اولیه اهمیت دارد. پس اگر احساس کردید فرد از حالت طبیعی خارج است و شما اطلاعاتی در مورد مواجهه با چنین شرایطی ندارید، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

  • گرمازدگی شدید

اگردرهنگامی که فرد، دچار گرمازدگی شدید شد کمک های اولیه را انجام ندهیم ممکن است آسیب جدی به مغز و اندام فرد بیمار وارد شود و در بعضی مواقع باعث مرگ او شود. در نتیجه سریعا با اورژانس تماس گرفته و اقداماتی که توسط آنها بیان می شود  را اعمال کنید. در این حالت، فرد گرمازده رنگ پریدگی پیدا می کند و به سختی نفس می کشد. پس سعی کنید به او آرامش داده و تا جای ممکن از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.

اقدامات اولیه برای کمک به فرد گرمازده

اقدامات اولیه ای که می تواند به شخص گرمازده کمک کند تا از شرایط بحران خلاص شود به این شرح است:

  • انتقال به سایه: در ابتدا فرد را به جای سایه انتقال می دهیم تا دمای بدن فرد پایین بیاید
  • درآورن لباس: لباس های شخص بیمار را تا جای ممکن درآورده تا باعث پایین اومدن درجه حرارت شخص شود.
  • خوردن مایعات: مایعات خنک به فرد کمک می کند تا از احتمال عوارض جدی خلاص شود. یکی از بهترین نوشیدنی ها، شربت عسل کنار به همراه خاکشیر یا تخم شربتی است. البته که یک شربت سکنجبین خنک نیز می تواند معجزه کند.
  • بادزدن: با کمک کاغذ یا وسیله ای که بتوان فرد را باد زد. با انجام این کار دمای حرارت بدن پایین می آید.
  • حمام : در نهایت گرفتن حمام کمک بزرگی به فرد بیمار می کند.

در هنگامی که فرد دچار گرمازدگی می شود می توان با ریختن آب خنک روی سر و صورت بیمار، درجه حرارت فرد را پاین آورد. این کار کمک بزرگی می کند تا فرد دچار شک و سپس مرگ نشود. البته این در شرایطی است که فرد فقط گرمازده شده باشد و علائمی از آفتاب سوختگی بر روی پوستش نباشد.

فقط درهنگام تکرار این کار باید دقت کرد دمای بدن فرد از حد نرمال پایین تر نیاید. اگر چنانچه دماسنجی در اختیار دارید می توانید هر چند دقیقه با اندازه گیری مرتب درجه حرارت بیمار، دمای بدن او را کنترل کنید.تا موقعی که دمای بدن فرد پایین نیامد شما می توانید این کار را تکرار کنید.

البته در کنار تمامی مواردی که بیان شد، عسل به عنوان یک منجی برای رفع گرمازدگی شناخته می شود که باید به صورت ویژه ای به آن توجه شود.

راهکار عسل برای درمان سریع گرمازدگی

شاید برای بسیاری از افراد قابل توجه باشد که عسل می تواند برای درمان گرمازدگی موثر مواقع شود. عسل هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می تواند به بهبود شرایط بدن فرد گرمازده کمک کند. البته بهتر است از عسل هایی با طبع متعادل مثل عسل کنار استفاده شود.

یکی از بهترین نوشیدنی هایی که با عسل تهیه می شود و برای درمان گرمازدگی و برطرف کردن عوارض ان مورد استفاده است، شربت سرکه انگبین است. این شربت خواص فوق العاده ای برای درمان گرمازدگی دارد و همین موضوع باعث می شود تا از شربت سرکه انگبین به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش و درمان گرمازدگی یاد شود. البته بهتر است این شربت را با سکنجبین که به جای عسل در آن شکر استفاده شده، اشتباه نگیرید.

شربت خاکشیر و عسل نیز از بهترین معجون ها برای درمان گرمازدگی است. سعی کنید اگر فردی دچار گرمازدگی شد، به او شربت خاکشیر و عسل طبیعی بدیهد. اگر از عسل کنار برای شیرین کردن شربت استفاده کنید، قطعا اثرات فوق العاده ای خواهید دید. پس دست دست نکنید و خیلی سریع این شربت را برای خود یا هر فردی که دچار گرمازدگی یا عطش شدید شده است تهیه کنید.

مصرف موضعی عسل برای آفتاب سوختگی معجزه می کند. با این حال برای کاهش حرارت بدن می توانید در قسمت هایی که حرارت آن زیاد است، از عسل به صورت موضعی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که قبل از مصرفل موضعی عسل باید از نداشتن حساسیت به عسل طبیعی مطمئن شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که عسل طبیعی است؛ زیرا عسل های مصنوعی و تقلبی حتی ممکن است باعث آسیب به پوست و افزایش گرمای بدن شوند.

سخن آخر

در هوای گرم تابستان گرمازدگی امری غیرعادی نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. با این حال آشنایی با این مشکل و استفاده از روش های درمانی به ویژه با مواد طبیعی مثل عسل می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند. عسل یک معجزه فوق العاده عالی برای درمان گرمازدگی است. پس آن را جدی بگیرید و حتما برای رفع گرمازدگی از آن استفاده کنید.

آیا تا به حال از شربت سرکه انگبین برای رفع عطش و درمان گرمازدگی استفاده کرده اید؟ شربت خاکشیر و عسل چطور؟ تجربیات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

۴
۰
۱ دیدگاه
 
fr
مهدی | ۳ سال پیش
مطلب خوبی بود. ممنون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید