۵۶۰
۰
۰

تولید نزدیک به 3 هزار تن عسل از 360 هزار کلنی در چهارمحال و بختیاری

تولید نزدیک به 3 هزار تن عسل از 360 هزار کلنی در چهارمحال و بختیاری
سال گذشته از 360 هزار کلنی زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری،2هزار و 900 تن عسل  و دهها تن دیگر فرآورده های زنبوری برداشت شده است

اخبار زنبورداری چهارمحال و بختیاری - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران به نقل از ایرنا، چهارمحال و بختیاری به دلیل آب و هوا، پوشش گیاهی و مراتع مناسب مکانی مستعد برای زنبورداری است.

طبق سرشماری مهر ماه سال گذشته ۳۶۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد که حاصل تلاش این زنبورها تولید ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل است. علاوه بر عسل سایر محصولات مانند ۱۰۶ کیلوگرم ژل رویال، ۷۰۰ گرم بره موم، ۷۰ تن موم، ۴ و نیم تن گرده گل و ۷۰۰ گرم زهر زنبور نیز در زنبورستان‌های استان تولید شده است، سرانه تولید عسل در استان سه کیلوگرم و این رقم در کشور یک کیلوگرم است.

حسن رحمانی مدیر طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: استان در زنجیره عسل واحدهای تولید عسل، ملکه و بسته‌بندی دارد اما واحدی برای تولید غذای زنبور ندارد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران چهارمحال و بختیاری مدیرعامل اتحادیه زنبورداران چهارمحال و بختیاری نیز گفت: چند کارگاه تولید کندوی زنبور عسل در استان فعال است ولی تولید آنها به اندازه‌ای نیست که نیاز استان را تامین کند.

 

 

بنابراین با توجه به کمبودها در زنجیره عسل استان می‌توان راه‌اندازی واحد تولید غذای زنبور، کارگاه‌های کندوسازی و دیگر لوازم مورد نیاز صنعت زنبورداری را به عنوان ظرفیت‌های مغفول مانده این صنعت در استان مورد توجه بیشتر قرار داد.

در بحث گیاهان دارویی با توجه به سطح زیر کشت، حجم محصول تولیدشده و برنامه‌های موجود برای توسعه گیاهان دارویی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بیش از اندازه خودنمایی می‌کند.

در شرایطی که می‌توان با راه‌اندازی واحدهای فرآوری درآمد و رونق اقتصادی بیشتری را در استان ایجاد کرد اما واحدهای فرآوری موجود در استان ظرفیتی معادل دو هزار تن در سال دارند.

به گزارش عسلنا، نبود زیرساخت‌های مناسب در استان سبب شده است که بیشتر گل‌محمدی تولیدی برای فرآوری به کاشان و یزد ارسال شود و زعفران نیز به صورت فله‌ای خریداری و با برند خراسان صادر می‌شود.

۰
۰
منبع www.irna.ir/news/84018454/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید