۰
۰

افزایش تولید عسل در خلخال استان اردبیل

افزایش تولید عسل در خلخال استان اردبیل
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با وجود تاثیر کرونا بر همه فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی تولید عسل در طول نیمه اول امسال در این شهرستان ۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اخبار زنبورداری اردبیل - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران و به نقل از ایرنا، بهبود علیزاده مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: امسال ۸۵۰ تن عسل در این شهرستان تولید شد که در مقایسه با سال گذشته ۵۰ تن افزایش و شرایط مناسب آب و هوایی همراه با افزایش سطح تولید این محصول کشاورزی، خلخال را به قطب مهم پرورش زنبور و تولید عسل در استان اردبیل تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه امسال علاوه بر افزایش تولید عسل مقدار ۱۲ کیلوگرم ژل رویال ،هزار و ۸۰۰ کیلوگرم گرده گل و یک هزار کیلوگرم بره موم در خلخال تولید شده ، اظهارداشت: سال گذشته ۸۰۰ تن عسل در این منطقه تولید شد و این شهرستان مقام دوم استان را در حوزه پرورش زنبور و تولید عسل به خود اختصاص داد.

وی گفت: تولید عسل در بیش از ۶۵  هزار کلنی توسط زنبورداران انجام و بیش از هزار نفر نیز در چرخه پرورش زنبور و تولید عسل این منطقه اشتغال دارند. او بیان کرد: علاوه بر زنبورداران بومی ، هر سال در فصول بهار و تابستان مراتع و گلزارهای طبیعی این شهرستان پذیرای زنبوردارانی از مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های گیلان و مازندران است.

به گزارش عسلنا، مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با هدف ترغیب افراد بیکار به اشتغال در بخش پرورش زنبور عسل و افزایش میزان تولید این محصول دوره‌های مختلف آموزشی و مهارتی برگزار می‌شود.

 

 

علیزاده با بیان اینکه یک کارخانه و یک واحد فرآوری و بسته‌بندی عسل در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: این واحدهای صنعتی زیرنظر معاونت تولید غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی عسل تولیدی را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و با درج تاریخ تولید و انقضا به بازار فروش عرضه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اضافه کرد: با هدف ترغیب افراد بیکار جهت اشتغال در بخش پرورش زنبورعسل و افزایش میزان تولید این محصول دوره‌های مختلف آموزشی و مهارتی برگزار می‌شود و در این راستا امسال دوره‌های تخصصی پرورش ملکه و ژله‌رویال به مدت پنج روز با شرکت ۱۵۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، علیزاده گفت: در این دوره آموزشی که در زنبورستان پایلوت خلخال و سایت پرورش ملکه زنبور عسل استان اردبیل بصورت عملی برگزار شد، نحوه تکثیر مصنوعی ملکه ، پیوند ملکه و ژله رویال آموزش داده شد.

وی گفت: هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در بخش پرورش زنبور عسل این شهرستان ایجاد شده و با ارائه تسهیلات ویژه و ارزان‌قیمت بانکی به متقاضیان اجرای طرح‌های زنبورداری این تعداد به ۲ برابر در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

او افزود: در حال حاضر بیشترین تعداد کلنی‌های زنبور عسل خلخال از سوی زنبورداران این شهرستان به پرورش زنبورعسل در کندوهای بومی و سنتی و تولید عسل ارگانیک فاقد هرگونه مواد افزودنی فریبنده اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به ناموفق بودن طرح استانداردسازی تولید عسل در کشور بیان کرد: فروش عسل بصورت باز و اضافه کردن مواد غذایی و اسانس‌های رنگی غیربهداشتی برای تغییر در رنگ و بوی عسل با هدف فریب مشتری از سوی افراد سودجو از جمله مشکلات فروش این محصول کشاورزی در بازار است.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با شرایط آب و هوایی کوهستانی و تنوع گل‌ها و گیاهان دارویی یکی از مناطق مستعد کشور در پرورش زنبور و تولید عسل مرغوب می‌باشد.

عسل تولیدی خلخال به دلیل مرغوبیت بالا علاقه‌مندان و خریداران زیادی داشته و درآمد خوبی از محل فروش این محصول عاید زنبورداران می‌شود.

۰
۰
منبع www.irna.ir/news/84039910/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید