۴۶۵۵
۴
۱

عوامل التهاب ریه را بشناسیم

چرا بره موم این التهاب را برطرف می کند؟
چرا بره موم این التهاب را برطرف می کند؟

التهاب ریه یکی از مشکلات تنفسی است که این روزها به دلیل شیوع بیماری های تنفسی به ویژه آنفولانزا و کرونا، بیشتر با آن آشنا شده ایم. متاسفانه التهاب ریه ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی حاد و یا مشکلات مختلفی شود که می تواند فرد را سرانجام به مرگ برساند. این یعنی توجه به مراقبت از ریه ها در شرایط کنونی به ویژه در فصل سرد سال بسیار مهم و حیاتی است.

بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی برای رفع التهاب ریه است؛ اما قبل از اینکه با بره موم و خاصیت ویژه آن برای درمان التهاب ریه آشنا شویم، بهتر است اطلاعاتی در مورد ریه و عوامل ایجاد التهاب در اندام تنفسی حیاتی انسان بدانیم.

کوتاه در مورد ریه انسان

ریه انسان

ریه ها اندام های تنفسی انسان هستند که در دو طرف قفسه سینه قرار دارند. ریه ها دارای بافتی اسفنجی بوده و صورتی رنگ هستند. هوا توسط بینی و دهان، نای، برونش ها و برونشیت ها وارد ریه می شود. در انتهای برونشیت ها کیسه های هوایی یا آلوئول ها قرار دارد. این کیسه های هوایی با مویرگ های بسیار نازکی که دارند محل تبادل گاز های اکسیژن و دی اکسید کربن هستند. اکسیژن خون در این کیسه ها تحویل گرفته می شود و دی اکسید خون برای خروج توسط بازدم تحویل برونشیت ها داده می شود.

 

 

این تنها خلاصه و گوشه کوچکی از فعالیت ریه ها در بدن انسان است. ریه ها در همه حال، در نفس کشیدن، حرف زدن، آواز خواندن، گریه کردن، موقع بازی و زمانی که کیلومترها می دوید، با ما همکاری می کنند. ریه ها عمل تنفس را به صورت غیر ارادی انجام می دهند، یعنی ما در عمل تنفس خود هیچ نقش ارادی نداریم.

عبور هوا از بین تارهای صوتی حنجره می تواند تولید صدا نماید. یا اینکه ریه ها به صورت خودکار میزان هوای مورد نیاز بدن را از طریق آرام کردن تنفس مثلا در خواب یا تندتر کردن آن مثلا در هنگام دویدن، تنظیم می کند.

انواع بیماری های ریه

بیماری های ریه

ریه به بیماری های مختلفی دچار می شود که هر کدام از این ها ممکن است شرایط خطرناکی را برای فرد ایجاد کنند. رسیدگی سریع برای درمان مشکلات ریه اهمیتی بسیار زیاد دارد و باید به طور دقیق پیگیری شود. بد نیست در مورد برخی از مهمترین انواع بیماری های ریه بیشتر بدانیم.

آمبولی ریه

بیماری آمبولی ریه عموما بعد از شکستگی استخوان، سکته و یا عمل جراحی اتفاق می افتد. ایجاد لخته های خونی و یا حباب های اکسیژن در خون بسیار خطرناک است و زمانی که این لخته ها یا حباب ها به ریه برسند، تنگی نفس رخ می دهد و سطح اکسیژن خون پایین می آید.

انسداد ریه

بسیاری از افراد در طول مدت زندگی خود خروپف شبانه را تجربه کرده اند. ایست تنفسی یا خروپف به مدت چند ثانیه از رسیدن اکسیژن کافی به مغز جلوگیری می کند. این افراد اغلب دارای پولیپ در مجاری تنفسی یا گردن و فک کوچک هستند و احتمالا دچار چاقی نیز هستند. افراد سیگاری و دارای بیماری های مزمن ریوی هم گاها دچار انسداد ریه می شوند.

عفونت ریه ها

دستگاه تنفسی دو بخش فوقانی و تحتانی دارد. در بخش فوقانی شاهد بینی و دهان و حنجره و نای هستیم و گاها سینوس ها به علت همکاری در فعالیت های دستگاه تنفسی جزء این قسمت به حساب می آیند. در قسمت تحتانی نیز ریه ها وجود دارند.

عفونت ریه هر منشائی که داشته باشد اعم از باکتری، ویروس و یا قارچ و یا حتی انتقال عفونت از قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی حتما باید با آنتی بیوتیک ها درمان شود. البته این آنتی بیوتیک ها می توانند طبیعی یا شیمیایی باشند. یکی از دلایل مهمی که بسیاری از محققان معتقدند بره موم می تواند به عفونت ریه پایان دهد، همین موضوع است که بره موم یک آنتی بیوتیک بسیار قوی و البته طبیعی است که کمترین عوارض جانبی را به همراه دارد.

یکی از شایع ترین این عفونت ها، پنومونی است. پنومونی یا ذات الریه بر اثر ورود باکتری و عفونت ریه ایجاد می شود. تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب بالا و لرز، سرفه های خلط دار و التهاب ریه از عوارض ناشی از پنومونی است. افرادی که ریه های ضعیفی دارند مثل مبتلایان به آسم و بیماری های زمینه ای، افراد سیگاری یا معتاد و افراد مسن بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

فشار خون بالای ریوی

در بعضی بیماری های ریوی فشار خون در رگ های ریوی بالا می رود و باعث تنگی نفس، درد در قفسه سینه و... می شود.

بیماری سل

سل عفونتی در ریه ناشی از باکتری مایکوباکتریوم است. سرفه های شدید، تنگی نفس و خلط های خون آلود از نشانه های این بیماری است. در بیماری سل بسته به پیشرفته شدن بیماری احتمال دفع خون از دهان به هنگام سرفه وجود دارد. این بیماری با قطرات سرفه و ترشحات ریه قابل انتقال است.

برونشیت

در این بیماری، راه های هوایی تحریک شده و برونش ها دچار التهاب شده، وجود خلط و انسداد راه های هوایی هم مشاهده می شود. برونشیت می تواند بر اثر عفونت ویروسی، استنشاق مواد شیمیایی و آلرژن ها بوجود آمده و یا تشدید می شود.

استعمال دخانیات

سیگار نکشیم سلامت ریه

سیگار کشیدن یا استعمال مواد مخدر باعث از کار افتادن مژک های داخل مجاری تنفسی و ریه شده و باعث می شوند دستگاه تنفسی قادر به پاکسازی خود از انواع آلودگی ها نباشد. از طرفی مقدار موکوس ترشح شده در ریه افزایش پیدا کرده و ریه برای پاکسازی این مقدار موکوس و خلط ایجاد سرفه می نماید. ما به راستی سیگار کشیدن و قلیان کشیدن را نوعی بیماری تنفسی می دانیم! یا حداقل عملی که باعث ایجاد انواع بیماری های تنفسی می شود.

عوامل ایجاد کننده التهاب ریه

تعداد زیادی از بیماری های نامبرده شده در بالا می توانند باعث التهابات ریه شوند. به طور کلی هر بیماری که ریه ها را تحریک کرده و باعث افزایش موکوس و خلط در ریه ها شود، التهابات بافت ریه را به همراه دارد. در حال حاضر بیماری کرونا خود یکی از عوامل ایجاد کننده التهاب در ریه است که این التهابات می تواند دستگاه تنفسی تحتانی را به شدتن تحت تاثیر قرار دهد.

کشاورزان، دامداران، افراد شاغل در صنایع شیمیایی و ... از جمله افرادی هستند که بیشتر احتمال ابتلا به التهابات ریه را دارند. این به دلیل عملکرد مواد آلرژن موجود در این مشاغل و نقش آن ها در حساس کردن ریه ها است.

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی و خانوادگی سیستم ایمنی حساس تری دارند که آن ها را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهد که از آن دسته می توان به التهاب ریه اشاره کرد. این دسته افراد، بیشتر به آسم، برونشیت و پنومونی دچار می شوند. در نتیجه این بیماری ها در بافت ریه هایشان مایعات و موکوس زیادی جمع می شود و دچار سرفه و تنگی نفس می شوند.

عوامل ایجاد التهاب ریه

زندگی در شهرهای بزرگ، آلودگی هوا و وجود گردو غبار، تغذیه نادرست، استعمال دخانیات و در کل شیوه زندگی غلط از عوامل دیگر ایجاد کننده التهاب ریه هستند. پس برای پیشگیری از التهاب ریه باید تلاش کنیم تا سبک زندگی خود را تغییر دهیم و با مصرف مواد غذایی و مواد دارویی سالم، تا جای ممکن اثرات مختلفی که باعث ایجاد التهاب در ریه یم شوند را خنثی کنیم.

این موضوع بسیار مهم است که بیماری التهاب ریه می تواند از حالت حاد و موقتی به حالت مزمن و دائمی درآید. این در صورتی عارض می شود که درمان ناقص یا عدم درمان بیماری های ریه صورت گیرد.

در حالت مزمن فرد همیشه دچار سرفه، تنگی نفس، التهابات ریه و مشکلاتی از این دست می باشد. کاهش وزن، ایجاد جراحات ریوی و زخم های دائمی ریه از عوارض این التهابات است. خاطر نشان می شود که در صورت مزمن شدن بیماری التهابات ریه یا بیماری هایی که منجر به التهاب می شوند فرد بیشتر زمان زندگی خود را در بیمارستان یا در بخش ویژه طی می کنند.

کاهش التهاب ریه با بره موم

روش ها و مواد خوراکی مختلف می توانند به کاهش التهاب ریه کمک کنند. یکی از این مواد طبیعی بره موم است. بره موم اثرات فوق العاده ای برای رفع التهاب در ناحیه ریه انسان دارد. کافی است از بره موم به صورت منظم و البته دائمی استفاده کنید تا به مرور زمان شاهد کاهش التهاب در قسمت ریه خود باشید.

بره موم یا پروپولیس یک ماده ضد التهاب فوق العاده عالی و طبیعی است که بر خلاف بسیاری از مواد ضد التهاب شیمیایی، هیچ عوارض جانبی ندارد. نکته مهم و قابل تامل در مورد بره موم این است که این ماده می تواند برای اکثر افراد مورد استفاده قرار گیرد و جز در موارد خاص، هیچ منع مصرفی ندارد.

البته توجه داشته باشید که بره موم خام نمی تواند تاثیر چندانی بر روی درمان التهاب ریه بگذارد. حتما باید از بره موم فراوری شده استفاده کنید که به صورت عصاره بره موم، کپسول و قرص بره موم و ترکیب عسل با بره موم وجود دارد. برخی شرکت های تولید کننده مواد ارگانیک نیز اقدام به تولید اسپری بره موم کرده اند. این اسپری ها می تواند برای موارد حلقی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال استفاده از اسپری برای همه افراد توصیه نمی شود و باید زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی مصرف شود.

سخن آخر

التهاب ریه مشکلی بسیار حاد و خطرناک است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. آشنایی با عوامل ایجاد التهاب ریه خود گام اول برای مبارزه با این بیماری است. دقت داشته باشید که هم پیشگیری از التهاب و هم درمان التهاب ریه باید خیلی دقیق و حساب شده انجام شود. روش های مختلف درمان التهاب ریه به شما کمک می کند تا از بروز و پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. بره موم نیز یکی از این مواد طبیعی برای درمان التهاب ریه است که به نکاتی در مورد آن اشاره کردیم.

۴
۰
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید