۱۵۲۶
۰
۰

نگرانی متخصصان محیط زیست از زنبورداری شهری

نگرانی متخصصان محیط زیست از زنبورداری شهری

اخبار زنبورداری آمریکا - به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، زنبورداری شهری برخی دانشمندان را نگران کرده، آنها نگرانند که آیا این تلاش ها واقعاً به نجات زنبورها به ویژه گونه های بومی کمک می کند  یا برعکس تهدیدی برای آنها است؟

صبح زود گرمای خورشید و وزش باد خنک به سقف یک ساختمان 52 طبقه در شیکاگو برخورد می کند، جایی که سه سازه چوبی پشت سر هم قرار گرفته اند. در مقابل آنها حصاری قرار داده شده که آنها را از نسیم دریاچه در زمستان مصون می کند. اما در داخل این ساختارها ده ها هزار زنبور عسل نگهداری می شوند که عسل آنها مزیتی برای ساکنان ساختمان است. زنبورها از گلهای زرد طلایی گیاهان  سدوم که  منبع مناسبی از گرده و شهد است تغذیه می کنند.

سارا لانگ ، زنبوردار می گوید: "شهر باغ آنهاست." او برای شرکت "بهترین زنبورها" کار می کند که خدمات زنبورداری را به مشتریانی در سراسر کشور ارائه می دهد. آنها همچنین با مشارکت در جنبش "نجات زنبورها" داده های مربوط به کندوهای خود و عسل هایی را که زنبورها تولید می کنند جمع آوری می کنند.

لانگ به مزایای برنامه های زنبورداری در پشت بام اعتقاد دارد. لانگ می گوید: "مطالعات نشان داده است که تنوع گیاهان در محیط های شهری بیشتر از مناطق روستایی است. درست مثل انسان ها، تصور می شود که رژیم های غذایی متنوع تر، تغذیه بهتری را ارائه می دهد و برای سلامت زنبور عسل بهتر است." رئیس انجمن زنبورداران ایالت ایلینوی، خاطرنشان می کند که پشت بام های شیکاگو به طور شگفت انگیزی زیستگاه خوبی برای زنبورداری است.

 

 

او می گوید: "زنبورهای عسل برای یافتن شهد تا سه و نیم مایل مسافت را طی می کنند، بنابراین 695 فوت مسافت زیادی نیست. شیکاگو، حداقل از نظر تاریخی، کمتر از سموم دفع آفات استفاده می کند و فضای سبز بسیار بیشتری در پارکینگ های شهر وجود دارد."

به گزارش خبرنگار عسلنا علاوه بر برخی کندوهای معروف مانند کندوهای بالای کاخ سفید و مرکز همایش های کلرادو، طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، بیش از 2.98 میلیون کلنی زنبور عسل در سراسر ایالات متحده ثبت شده است. بر اساس داده های اداره کشاورزی ایالت، در سال 2019، تعداد 4922 زنبوردار بیش از 6000 زنبورستان را با 34255 کلنی فعال زنبور عسل در ایلینوی ثبت کردند. آمارها احتمالاً خیلی هم دقیق نیست، زیرا ثبت کندو در بسیاری از ایالت ها الزامی نیست و زنبورداری در حیاط خلوت یا شهری با کمتر از پنج کندو در کل کشور محاسبه نمی شوند.

اما علاقه روزافزون به زنبورداری، برخی از بوم شناسان را نگران کرده است. زنبور عسل اروپایی، همانطور که از نامش پیداست، بومی آمریکای شمالی نیست و در قرن هفدهم برای اهداف کشاورزی و اقتصادی پرورش داده شد.

گروهی از محققان دهها گونه وحشی را در چندین محله شیکاگو مشاهده کردند، در حالی که یک سازمان طبیعت دوست بیش از 200 گونه را در شهر نیویورک ثبت کرد. اکنون، برخی از بوم شناسان نگرانند که بواسطه فعالیت های انسانی، تازه واردان از پس گونه های وحشی خود برآیند و باعث یک اثر اکولوژیکی شوند که هم زنبورها و هم گیاهان وابسته به آنها را تهدید کند.

به گزارش عسلنا در ماه اوت، یک دانشجوی دکترا در دانشگاه فنی برلین، مقاله ای را در ژورنال Trends in Ecology & Evolution  در مورد زنبورداری شهری منتشر کرد، در این مقاله آمده است که زنبورداری شهری یک مشکل پیچیده است که مانند گره پیچ خورده است و بسیاری از مردم یک روش ساده برای گره گشایی از آن دارند. اما هیچ راهی برای حل این مسئله وجود ندارد و این واقعاً به بافت شهر وابسته است.

یکی از اصلی ترین مشکلات، مربوط به رقابت برای غذا است. در یک تجزیه و تحلیل از عسل زنبورهای پشت بامی، بهترین زنبورها 181 نوع مختلف DNA از گیاهان پیدا کردند که نشان می دهد آنها یک رژیم غذایی کلی دارند، از جمله انواع مختلف گیاهان گلدار. اما برخی از زنبورهای عسل کمی متفاوت هستند. به عنوان مثال، زنبورهای کدو و آفتابگردان در نام های خاص خود تخصص دارند و از گیاهانی که در نامشان پیداست تغذیه می کنند. اخلال در این رابطه ظریف و همزیستی با افزودن زنبور عسل مدیریت شده در یک منطقه می تواند بقای زنبورهای متخصص را تهدید کند.

عسلنا گزارش داده که مطالعه ای که در سال 2019 در پاریس انجام شد نشان داد که علوفه گیری زنبورهای وحشی با تراکم جمعیت زنبورهای عسل ارتباط منفی دارد. یک تحقیق قبلی در ملبورن  استرالیا، نشان داد که تنوع گونه زنبورهای عسل در مناطقی که زنبورهای عسل کمتری دارند، بیشتر است. علاوه بر رقابت برای منابع گل، سلامت و موفقیت تولید مثل زنبورهای وحشی نیز در مناطقی که تعداد زیادی زنبور عسل وجود دارد در معرض خطر است.

زنبورهای عسل می توانند عوامل بیماری زا را گسترش دهند که دارای پتانسیل تخریب گونه ها است. یک مطالعه در سال 2017 در کالیفرنیا نشان داد که بار انگل زنبورهای وحشی در باغ های شهری با تعداد زیادی زنبور عسل، بیشتر است.

علاوه بر این، کاهش زنبورهای وحشی ممکن است اثر سو بر گیاهان بومی  که گرده افشانی مورد نیاز را از دست می دهند، داشته باشد.

اما این بدان معنا نیست که مردم باید زنبورهای عسل را که با تهدیدهای خود نیز روبرو هستند فراموش کنند.سندرم کلنی زنبورعسل یک پدیده کندو است که در آن اکثر زنبورهای کارگر می میرند و ملکه را با چند زنبور عسل پرستار تنها می گذارند. سموم دفع آفات و تغذیه نامناسب احتمالاً درایجاد سندرم کلنی نقش دارند، اما به نظر می رسد کنه انگلی واروآ مقصر اصلی باشد.

در سه ماهه اول سال جاری، USDA گزارش داد که تعداد کلنی های دارای سندرم کلنی زنبورعسل، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76 درصد افزایش یافته است. اما ، آژانس همچنین گزارش داد، تعداد کلنی ها در ایالات متحده در حال رشد است؛ 2.88 میلیون  در مقایسه با سال قبل 8 درصد افزایش دارد.

به گزارش واحد بین الملل عسلنا یک حشره شناس که در حال مطالعه زنبورهای عسل در دانشگاه ایلینویس است، می گوید: "در حالی که آگاهی درباره خطراتی که حشرات با آن روبرو هستند رو به افزایش است، اما این آگاهی مشکلات اساسی را برطرف نمی کنند. تلفات زنبور عسل به دلایل عوامل بیماری زا، قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و کاهش منابع گل رو به افزایش است و اینکه فکر کنیم نگهداری از زنبورهای عسل در پشت بام شهرهای بزرگ این مسائل را حل می کند خیلی هم منطقی نیست."

با این حال، او معتقد است که فعالیت زنبورداران و دانشگاهیان به حفظ جمعیت سالم انواع زنبورها کمک می کند و می گوید: "برخی معتقدند که ما نباید زنبورهای عسل را به هیچ وجه نگهداری کنیم زیرا این امر موضوع رقابت را برای زنبورهای بومی بیشتر می کند. اما من فکر نمی کنم که این دو مورد در تضاد با یکدیگر باشند."

لانگ موافق او است و می گوید: "من فکر می کنم که تأثیر زنبورهای عسل بر روی گونه های بومی زنبور عسل نگران کننده است. اما ما تصور می کنیم که اقداماتی مانند استفاده کمتر از سموم دفع آفات و کاشت گیاهان مناسب گرده افشان، به نفع حشرات بومی نیز خواهد بود."

وی ادامه می دهد: "از لحاظ تئوری، فعالیت بیشتر گرده افشانی باید باعث افزایش گرده افشانی، مجموعه میوه ها و بذرها و در نتیجه باعث تولید گیاهان بیشتری شود."

به گزارش خبرنگار عسلنا تفکر درباره زنبورداری در یک زمینه شهری نقطه مهمی برای تفکر در مورد نحوه نگهداری از محیط زیست است و اینکه آیا می توانیم استراتژی های مختلف زیست محیطی را برای حمایت از انواع تنوع زیستی به اجرا درآوریم یا خیر؟ داشتن این شناخت اولین قدم است و سپس می توانیم در مورد چگونگی کاهش تأثیرات احتمالی زنبورداری شهری صحبت کنیم.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید