۷۳۸
۲
۰

نقش تنوع گیاهی در قیمت گرده گل

نقش تنوع گیاهی در قیمت گرده گل

یکی از مهمترین جذابیت هایی که گرده گل دارد، تنوع رنگ آن است. این تنوع رنگ باعث می شود تا این ماده بیشتر به چشم بیاید و حتی برخی افراد اقدام به خرید گرده گل می کنند تا از آن به عنوان یک ماده دکوری درون شیشه های رنگی یا غیر رنگی استفاده کنند. هرچند که ارزش غذایی گرده گل آنقدر زیاد است که تنوع رنگ و زیبایی این تنوع آنقدرها مهم نیست؛ اما در هر صورت نمی توانیم از جذابیت آن نیز چشم پوشی کنیم.

این تنوع رنگ در واقع ناشی از تنوع گیاهانی است که زنبوران عسل بر روی آن ها نشسته اند. هرچه تنوع گیاهی و تنوع رنگ گرده گیاهان یک منطقه بیشتر باشد، قطعا گرده گل نیز تنوع بیشتری خواهد داشت. بسیاری از زنبورداران یا عرضه کنندگان گرده گل چندین نوع گرده از کلنی های مختلف را با هم ترکیب می کنند تا ترکیب رنگ مناسبی داشته باشد.

یکی از مواردی که در سال های اخیر و با افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص گرده گل مشاهده می شود، ادعاهای مختلف در مورد تنوع رنگ و ارتباط آن با قیمت گرده گل است. اگرچه که تنوع رنگ و تنوع گیاهی می تواند نقش مستقیمی بر روی قیمت گرده گل داشته باشد؛ اما این تاثیر آنقدرها زیاد نیست که جهش چند برابری در قیمت ایجاد کند. همچنین ممکن است برخی گرده گل ها با تنوع رنگ کمتر، تنوع گیاهی بالاتری داشته باشند. پس نمی توانیم تنها تنوع رنگ را عاملی تاثیر گذار بر روی قیمت گرده گل بدانیم.

اگر قصد خرید گرده گل دارید، بد نیست نکاتی را در مورد تنوع گیاهی و تنوع رنگ آن بدانید. اینکه این عوامل چقدر به صورت واقعی بر روی قیمت گرده گل تاثیرگذار هستند می تواند برای شما مهم و کاربردی باشد. در این مطلب تلاش شده تا به این موارد اشاره شود.

 

 

تنوع گیاه یا تنوع رنگ؛ کدام در گرده گل مهم است؟

اگر می خواهید برای خرید گرده گل قیمت های گزافی پرداخت کنید و فقط به تنوع رنگ گرده گل توجه کرده اید، سخت در اشتباه هستید. اینکه گرده ها تنوع بالای رنگی را به خود اختصاص دهند، قطعا نشان دهنده تنوع بالای گیاهانی است که زنبوران عسل بر روی آن ها نشسته اند. اما این دلیل نمی شود که گرده گلی که تنوع رنگ پایینی دارد، از گل های متنوعی جمع نشده باشد. در بسیاری از مواقع گرده گل هایی با رنگ های زرد و نارنجی که طیف رنگی محدودی دارند، تنوع گیاهی بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

در نتیجه پرداخت قیمت بالاتر برای گرده با تنوع رنگ زیاد، کار عاقلانه ای نیست. بهتر است به جای اینکه به دنبال تنوع رنگ گرده گل باشید، به دنبال تنوع گیاهی گرده های خریداری شده باشید. در واقع اگر قرار است هزینه بیشتری برای خرید گرده گل بپردازید، زمانی این کار را کنید که مطمئن از تنوع بالای گرده ها شوید.

آیا تنوع گیاهی باعث افزایش قیمت گرده گل می شود؟

یکی از مواردی که بسیاری از افراد در حین خرید گرده گل با آن مواجه می شوند، تفاوت قیمت گرده گل به علت تنوع گیاهی است. برخی فروشندگان گرده گل نیز این ادعا را دارند که گرده گلی که به فروش می رسانند حاوی برخی از انواع گرده است که بسیار نادر و با خواص مافوق تصور است و به همین علت قیمت های نجومی بر روی گرده گل می گذارند!

اگرچه این صحیح است که جمع آوری برخی گرده گل ها، به ویژه گرده گل های کوهی خاص نیاز به تلاش بیشتر زنبوردار دارد، اما این طور نیست که قیمت 10 برابری نسبت به دیگر گرده ها داشته باشد. همانطور که عسل های کوهستان زحمت بیشتری برای تولی داشته و زنبوردار باید مشقت زیادی را برای این منظور به جان بخرد، گرده گل کوهستان نیز به همین صورت ممکن است زحمات بیشتری برای نگهداری کندو، جا به جایی، ییلاق و قشلاق و... داشته باشد. اما قطعا قیمت چند برابری معقول نیست.

در مورد خواص ویژه برخی گرده گل ها، به ویژه گرده های تیره تر، هنوز هیچ منبع علمی نتوانسته خواص گرده های جمع اوری شده از تک تک گل ها را بررسی کند. همچنین به صورت بالینی نیز این اتفاق نیافتاده است. شاید اگر از گرده گل تک گل استفاده کنیم، خواص واضح تری را به بدنمان منتقل نماییم؛ اما اینطور نیست که برخی گرده ها خواصی داشته باشند که ماورای تصور باشد.

درنتیجه می توانیم بگوییم که شاید تنوع گیاهی گرده گل از این بابت که خواص متنوعی از گل های مختلف به ویژه برای جلوگیری از آلرژی را به بدن منتقل می کند، خوب باشد؛ اما این دلیلی بر افزایش بسیار زیاد قیمت نیست. همچنین هنوز هیچ دلیل محکمی برای خاصیت گرده های خاص وجود ندارد و نمی توانیم به چنین ادعاهایی اعتماد کنیم. یا لااقل نمی توانیم برای چنین ادعاهایی هزینه های بیشتری پرداخت کنیم!

چاره چیست؟

چاره شناخت یک فروشنده منصف و معتمد است. فروشنده هایی که به درستکاری آن ها اعتماد دارید، بدون هیچ راهکار متقلبانه ای، سعی می کنند تا به شما اطلاعات دقیق و کامل ارائه دهند. هم در مورد تنوع گیاهی گرده گل و هم در مورد قیمت واقعی محصولات خود. اگر بتوانید یک فروشنده منصف گرده گل پیدا کنید، ممکن است یک گرده فوق العاده پرخاصیت و متنوع از گیاهان مختلف که تنوع رنگی پایینی دارد را با قیمت معقول و مناسبی در اختیار شما قرار دهد. گرده گلی که خواص بسیار بیشتری نسبت به نمونه هایی با تنوع بالای رنگی دارد.

شاید مهمترین نکته برای خرید گرده گل با قیمت مناسب همین موضوع باشد؛ انتخاب بهترین فروشنده ای که به برندش اعتماد دارید. در این صورت دیگر هیچ نگرانی نخواهید داشت؛ نه بابت کیفیت گرده گل، نه بابت قیمت و نه بابت اغراق در خواص و کاربردهای گرده گل!

سخن آخر

تنوع گیاهی گرده گل بسیار خوب است و می تواند نشانه ای از خاصیت بیشتر گرده گل باشد؛ اما این دلیلی برای افزایش قیمت نجومی نیست. همچنین تنوع رنگ گرده گل همیشه نشان دهنده تنوع گیاهی بالاتر نسبت به گرده گل ها با تنوع رنگ کمتر نیست. در این میان شناخت فروشنده گرده گل بهترین راه برای خرید به صرفه گرده گل باکیفیت و با تنوع گیاهی بالاست.

شما در هنگام خرید گرده گل تا چه اندازه به تنوع گیاهی آن دقت می کنید؟

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید