۴۹۹۳۳
۱۱۰
۱

هومیوپاتی چیست؟ روش درمانی طب سنتی آلمان را بشناسیم

هومیوپاتی چیست؟ روش درمانی طب سنتی آلمان را بشناسیم

هومیوپاتی که نام دیگر آن همسان درمانی است، یکی از روش های جایگزین پزشکی محسوب می شود. این روش درمان در بسیاری از کشورهای اروپایی، مورد استفاده قرار می گیرد و فردی به نام ساموئل کریستین هانمن یکی از پزشک های آلمانی در کشور آلمان این روش را ابداع کرده است. پزشکانی که از این روش برای درمان استفاده می کنند، هومیوپات نامیده می شوند و باید دوره دو ساله هومیوپاتی را گذرانده باشند و همچنین صلاحیت تجویز و تشخیص درست دارو ها را دشته باشند.

ایران دوره رسمی برای هومیوپاتی تاکنون نداشته است اما 800 فارغ التحصیل در دوره های غیر رسمی داشته و حدود 460 نفر از آنها مشغول به کار هستند. دبیرانجمن هومیوپاتی ایران این روش را به عنوان طب سنتی آلمان شناخته و بیان کرده که رشته مکمل درمانی است.

هومیوپاتی مانند واکسیناسیون عمل می کند و مقاومت بدن را در مقابل همه بیماری ها بالا می برد. زمانی که شما به پزشک مراجعه می کنید، علاوه بر علائم جسمانی، از احوال ذهنی و عاطفی شما هم پرسیده می شود و همچنین با توجه به ویژگی های فردی و وضعیت عمومی، شما را معاینه می کند. این کار به این خاطر است که بر اساس طب هومیوپاتی، هر بیماری یک ویژگی ذهنی و یک ویژگی عاطفی دارد.

بعد از معاینه، روش درمانی مناسب و داروهای مورد نیاز هر بیمار را به طور اختصاصی و جداگانه در نظر می گیرد. در هومیوپاتی پزشک دارو ها را با دز بسیار کمی برای بیمار تجویز می کند و این کار باعث می شود که سیستم ایمنی بدن بیمار فعال شود. داروهایی که برای بیمار تجویز می شود باید بیشترین هماهنگی را با علائم بیمار داشته باشد، به همین دلیل روی این داروها با برچسب علائم خاصی که دارند را می نویسند.

 

 

یکی از مهمترین داروهای استفاده شده در هومیوپاتی، زهر زنبور عسل است. در مطلبی مجزا به نکاتی پیرامون خواص زهر در داروهای هومیوپاتی اشاره می کنیم که می تواند باعث رشد اطلاعات شما در مورد این روش درمانی مکمل و نقش زهر زنبور عسل در آن داشته باشد. با این حال بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات بیشتری در مورد این روش درمانی کسب کنید.

هومیوپاتی برای درمان چه بیماریهایی موثر است؟

روش درمان هومیوپاتی همان طور که گفتیم مانند واکسیناسیون عمل می کند و مقاومت بدن را در برابر هر بیماری افزایش می دهد. پزشکان برای درمان بیماری هایی مانند، انواع آلرژی، میگرن، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، روماتوئید آرتریت، سندرم روده تحریک پذیر، سندرم پیش از قاعدگی، اسهال، احساس کسالت ناشی از سفر، آنفولانزا و برخی از موارد جزئی مثل کبودی، خراشیدگی، دندان درد، تهوع، سرفه و... از این روش استفاده می کنند.

برای مثال کودکانی که به طور مکرر سرما می خورند، با استفاده از روش هومیوپاتی می توانند این روند را کاهش دهند یا اگر فردی دچار سردرد می شود هومیوپاتی درد او را تسکین می دهد. به طور کلی اگر کسی مشکل گوارشی و ناراحتی اعصاب دارد و کف پایش هم میخچه دارد، وقتی روش درمان هومیوپاتی را شروع کند همه این بیماری ها بهبود پیدا می کند.

در واقع ما نمی توانیم روش هومیوپاتی را برای درمان بیماری خاصی در نظر بگیریم؛ به دلیل اینکه این روش برای تمامی بیماری ها موثر است. البته باید توجه داشته باشید که هومیوپاتی برای درمان بیماری مانند آسم، سرطان و بیماریهای قلبی و موارد اورژانسی که تهدید جدی برای سلامتی شما دارد استفاده نکنید. نکته مهم دیگر اینکه این درمان به هیچ عنوان جایگزینی برای واکسن نیست.

داروهای هومیوپاتی چه هستند و از کجا می توان تهیه کرد؟

زهر زنبور هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی ریشه شیمیایی ندارند و در کشورهای اروپایی تولید می شوند. خوشبختانه این داروها فاقد عوارض جانبی ماندگار هستند. برای تهیه داروهای هومیوپاتی از گیاهان، مواد معدنی و فرآوردهای حیوانی استفاده می کنند. داروهایی مثل پیچک سمی، آرسنیک سفید، زنبور مرده له شده و گیاهی به نام آرنیکا از معمول ترین داروهای این روش درمان هستند. زهر زنبور عسل نیز یکی از مهمترین فراورده هایی است که در داروهای هومیوپاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تهیه داروهای هومیوپاتی پزشکان ابتدا مواد اولیه را کاملا خورد می کنند و بعد آنها را داخل الکل یا آب می ریزند و محلول بدست آمده را حسابی تکان می دهند تا مخلوط و رقیق شود. این فرایند طولانی به بالقوه سازی موسوم است و باعث می شود که ماده اولیه کاملا ضعیف شود.

پزشکان به این باور دارند که هنگام این فرایند خاصیت شفا بخشی ماده مورد نظر آزاد می شود. دارو هر چه رقیق تر باشد دز آن پایین تر است و در نتیجه اثر بخشی آن بیشتر می شود. در بعضی از مواقع آن قدر این داروها رقیق می شوند که دیگر اثری از مولکول های ماده اصلی در آنها وجود ندارد.

در محصولاتی که شکل آن ها به صورت قرص یا حبه است، ابتدا داروها را به قندهایی مانند لاکتوز و ساکاروز تبدیل می کنند و بعد محلول هومیوپاتی را به آن اضافه می کنند.

درمان با روش هومیوپاتی چقدر طول می کشد؟

طول درمان روش هومیوپاتی بستگی به شرایط بیماری، سن بیمار و وضعیت خود بیمار دارد. برای مثال خیلی از مواقع ممکن است در یک کودک، سرعت درمان بیشتر باشد اما در یک فرد مسن که بیماری مزمن دارد دیرتر عمل کند. اگر بخواهیم زمان مشخصی برای درمان بگوییم به طور متوسط یک دهم زمانی که بیماری در فرد وجود دارد، برای طول درمان در نظر گرفته می شود. به طور مثال اگر فردی بیماری 20 ساله دارد، حداقل 2 سال زمان برای درمان بیماری لازم است.

آیا هومیوپاتی واقعا موثر است؟

نتایج پژوهشی که درباره هومیوپاتی انجام شده، ضدونقیض است. برخی از این نتایج نشان داده است که این روش درمان واقعا موثر، اما در برخی دیگر نشان داده که تاثیر خاصی ندارد. منتقدان این روش درمانی تاثیر هومیوپاتی را بخاطر اثر دارویی آن می دانند. آن ها بر این باورند که اثر تلقینی این روش روی بیمار اثر واقعی دارد و باعث بهبود آن می شود و ربطی به تاثیر دارو ندارد.

چند نکته کوتاه در مورد مصرف داروهای هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق شده است به طوری که ممکن است یک دارو 10 به توان 30 بار رقیق شده باشد. خانم های باردار در اروپا بالاترین مصرف داروهای هومیوپاتی را دارند و تا به حال داروها عوارضی بر روی زنان باردار و نوزادان نداشته است.

با این حال که سازمان غذا و داروی آمریکا بر روی داروهای هومیوپاتی نظارت می کند، اما نمی تواند که ایمنی و اثر بخشی آنها را به درستی بررسی کند. بسیاری از این داروها به قدری با آب مخلوط و رقیق می شوند که تقریبا میشه گفت هیچ عارضه جانبی ندارند. با این حال ممکن است که این دارو ها حاوی اجزای فعال مانند فلزات سنگین باشند که بسیار خطرناک هستند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 اعلام کرده است که مصرف قرص ها و ژل های هومیوپاتی ممکن است برای رشد دندان های کودکان خطرناک باشد.

همان طور که گفتیم به این علت که این داروها بسیار زیاد رقیق می شوند عوارض جانبی ندارند اما با این حال بیمارانی که برای اولین بار از این نوع دارو استفاده می کنند ممکن است در اوایل مصرف احساس کنند که وضع بیماری آن ها دارد بدتر می شود.

اگر می خواهید از روش هومیوپاتی برای درمان استفاده کنید، پیش از هر اقدامی باید با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است که نیاز باشد برخی از بیماری ها را با درمان فوری رفع کنید و شما با انجام این روش درمان اصلی را به تاخیر بیندازید. علاوه بر این ممکن است که داروهای هومیوپاتی با دیگر دارو ها و درمان ها تداخل پیدا کند. پزشکتان می تواند شما را از ایمن بودن این روش و بی ضرر بودن داروها آگاه سازد.

سخن آخر

هومیوپاتی یکی از روش های طب سنتی آلمان است و اثرات قابل توجهی برای درمان بیماری ها داشته است. در بسیاری از داروهای هومیوپاتیک، از زهر زنبور استفاده می شود که اهمیت این داروی استراتژیک را نشان می دهد. اگرچه در ایران دسترسی به پزشک هومیوپات سخت است؛ اما می توانید برای رفع بسیاری از بیماری ها به سراغ این پزشکان بروید.

آیا شما تا به حال تجربه استفاده از روش هومیوپاتی برای درمان بیماری های خود را داشته اید؟ لطفا از تجربیات خود با ما صحبت کنید

۱۱۰
۸
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید