۱۷۰۵
۴
۲

آشنایی با بیماری میگرن؛ قبل از انتخاب روش درمان، این مطلب را بخوانید

آشنایی با بیماری میگرن؛ قبل از انتخاب روش درمان، این مطلب را بخوانید

میگرن یک بیماری عصبی است که معمولا به سردرد های شدید گفته می‌شود. با این حال میگرن به صورت یک بیماری متفاوت نسبت به سردرد شناخته می شود و علائم و عوارض خاص خود را دارد. میگرن یک سردرد نیست، بلکه یک اختلال است که به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در مغز اتفاق می افتد، به وجود می آید و مهمترین نشانه آن سردرد است.

متاسفانه درمان خاصی برای سردرد میگرنی وجود ندارد. طب نوین هنوز نتوانسته منشاء دقیق آن را به دست آورده تا با استفاده از داروهای شیمیایی به جنگ آن برود. با این حال برخی روش های طب سنتی هستند که می توانند به درمان میگرن یا حداقل بهبود آن بدون انتقال عوارض جانبی به بدن کمک کنند.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به معرفی میگرن بپردازیم تا ضمن آشنایی با این بیماری، بتوانید به صورت اصولی و با مشورت متخصصین طب سنتی، از روش های درمانی جایگزین در طب سنتی ایرانی استفاده کنید.

میگرن چیست؟

سردردهای میگرنی سردردهای بسیار شدیدی نسبت به انواع معمول سردرد ها هستند که اغلب طولانی ترند و ناشی از اختلالاتی هستند که ریشه در اعصاب و عروق مغز دارند. همچنین این سردردها معمولا بر نیمی از سر تأثیر می‌گذارد و ماهیتی ضربان‌دار دارد. این بیماری که در واقع به دلیل گشاد شدن رگ های مغزی و به هم ریختن تعادل در مغز شکل می گیرد، ویژگی های متفاوتی دارد.

 

 

حملات میگرنی می‌تواند باعث درد شدیدی در سر شده و برای ساعت‌ها و یا روزها باقی بماند. این عارضه به اندازه ای شدید بوده که فرد بخواهد فقط در جایی ساکت و تاریک دراز بکشد و بخوابد

این سردرد ها اغلب به صورت درد ضربان‌دار توصیف می‌شوند که معمولا یکطرفه هستند. البته ممکن است شخص آن را به صورت دوطرفه نیز احساس کند. اغلب با فعالیت بدنی بدتر می‌شود و ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است در قسمت جلوی سر باشد یا تمام سر را دربرگیرد. همچنین می تواند مانند یک درد شدید کسل کننده و مداوم باشد. درد ممکن است به همان اندازه خفیف شروع شود اما بدون درمان متوسط ​​تا شدید می شود.

امروزه 1 تا 10 درصد از مردم درگیر بیماری میگرن هستند. این بیماری می تواند کیفیت زندگی را دچار مشکلات اساسی کرده و حتی مشکلات روحی برای فرد به ارمغان بیاورد. حالب است بدانید که سازمان بهداشت جهانی، بیماری میگرن را به اندازه ای سخت می داند که در دسته بیماری هایی قرار داده که برچسب ناتوان کننده می خورند.

بیش از دو سوم بیماران یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا مراجعات خود را قطع می‌کنند. به همین دلیل، این بیماری اغلب تشخیص داده نشده یا به خوبی درمان نمی‌شود. این بیماری در زنان بیشتر شیوع دارد (تقریباً 3 برابر)، در حالی که در سنین زیر دوازده سال، پسران بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

عواملی که می‌توانند موجب آغاز سردرد میگرنی شوند

برخی غذاها مثل ادویه‌جات، به هم خوردن الگوی خواب، تغییرات هورمونی (مثل دوره ماهانه در زنان)، داروها، فعالیت فیزیکی، محرک بینایی، شنوایی و حتی چشایی، تغییرات دما، گرسنگی، عوامل روانی و... از مهمترین عوامل بروز بروز حملات میگرنی هستند

علاوه بر این، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه خانوادگی: اگر یک عضو خانواده شما میگرن داشته باشد شما در خطر ابتلا به آن هستید.
  • سن: میگرن می‌تواند در هر سنی آغاز شود، هر چند اولین بار اغلب در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد. خطر ابتلا به میگرن با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • جنسیت: زنان سه بار بیشتر احتمال دارد که میگرن داشته باشند.
  • تغییرات هورمونی: اگر شما یک زن مبتلا به میگرن هستید، ممکن است متوجه شوید که سردرد شما درست قبل یا بعد از شروع قاعدگی شروع می‌شود. این بیماری به طور کلی بعد از یائسگی بهبود می‌یابد.
  • استرس، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نیز خطر حمله میگرنی را افزایش می دهد

انواع میگرن

آشنایی با انواع میگرن شناسایی بیماری را سریعتر و روند بهبود، کنترل و درمان آن را ساده تر می کند. فردی که دچار حمله میگرنی می شود باید بداند دقیقا دچار کدام نوع از میگرن شده و بر اساس نوع میگرن اقدام کند. در ادامه به برخی از انواع میگرنت اشاره شده است

میگرن به‌ همراه تشعشع نور

این نوع میگرن زمانی‌ رخ می‌دهد که قبل از رخ‌ دادنش علایم هشدار‌ دهنده‌ای که به تشعشع نور معروف هستند، ظاهر شوند. تقریبا یک‌‌ سوم افرادی که دچار بیماری میگرن‌ هستند، در این دسته قرار می گیرند. این علایم هشدار دهنده می‌تواند شامل مشکلات بینایی (از جمله دیدن تشعشعات نور) و خشکی در گردن، شانه‌ها یا پاها باشند.

میگرن بدون تشعشع نور

میگرن بدون سردرد. این نوع میگرن به میگرن خاموش هم معروف بوده و زمانی‌ رخ می‌دهد که علایمی همچون تشعشع نور وجود‌ دارد اما سر بیمار درد نمی‌کند.

هاله میگرن

حدود 20 درصد سردردهای میگرنی وابسته به هاله هستند. این نوع میگرن می تواند باعث تغییرات بینایی، حرکتی و احساسی شود. هاله های میگرنی عبارتند از: نور، صدا، توهم، طعم و بوی غیرطبیعی که باعث ایجاد سردرد می شوند.

بیشترین نورهای ایجادکننده میگرن عبارتند از: نور چشمک زن، نور زیاد، نور نامنظم و نور موج‌دار. همراه این نوع سردرد، سوزن سوزن شدن دست و یا اطراف دهان و بینی در یک طرف بدن شایع است.

بعد از گذشت 24 ساعت از حمله میگرن، فرد ممکن است احساس کمبود انرژی و سردرد خفیف همراه با حساسیت به نور و صدا داشته باشد.

میگرن ورتبروباسیلار (Vertebrobasilar)

توسط اختلال عملکرد در ساقه مغز بوجود می آید. ساقه مغز، پایین ترین قسمت مغز است که مسئول فعالیت های خودکار بوده و اهمیت زیادی برای بدن دارد. علائم این میگرن شامل غش کردن، سرگیجه و تاری دید است.

میگرن مربوط به فلج نیمه بدن (Hemiplegic)

فلج و یا ضعف در یک طرف بدن و علائمی شبیه سکته مغزی است. فلج و یا ضعف ایجاد شده عموما موقتی است، اما گاهی برای چند روز ادامه دارد.

میگرن چشمی ( Ocular)

یک نوع میگرن نادر است. حملات تکراری کاهش جزئی بینایی و یا نابینایی کامل در یک چشم که کمتر از یک ساعت باقی می ماند و می تواند با سردرد همراه باشد. نابینایی غیرقابل برگشت از عوارض این میگرن است.

عوارض جانبی میگرن

عوارض جانبی سردردهای میگرنی برای مبتلایان به میگرن، تنها سردرد نیست. اکثر افراد کامل بیمار می‌شوند و نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند. افراد مبتلا به این بیماری مجبور می‌شوند که در یک اتاق تاریک و ساکت بی حرکت دراز بکشند تا حمله میگرنی پایان یابد. بعضی‌ها حتی نمی‌توانند فکر غذا خوردن را هم داشته باشند؛ چون دچار استفراغ می‌شوند. مبتلایان به میگرن اکثرا دچار خواب‌آلودگی و رخوت هستند.

در طول حمله میگرن فعالیت و عملکرد طبیعی معده مختل می‌شود و به همین دلیل داروهایی که بیمار برای تسکین این بیماری خورده را به طور کامل جذب نمی‌کند.

علائم و عوارض دیگری مثل مشکل در صحبت کردن، بی حسی یا سوزن شدن و نورهراسی (افزایش حساسیت به نور) و پرشنوایی (افزایش حساسیت به صدا) حساسیت به بو، از دست دادن اشتها، رنگ‌پریدگی، خستگی یا انرژی کم، سرگیجه، تاری دید، اسهال، احساس سرما یا گرمای زیاد و به ندرت تب، خمیازه های مکرر، سفتی گردن، هوس های غذایی، افسردگی در آن ها مشهود است.

در کودکان رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و احساس ناراحتی در شکم شایع‌تر و علائم گوارشی نظیر تهوع و استفراغ کمتر دیده می‌شود.

اغلب سردردهای میگرنی حدود ۴ ساعت باقی‌می‌مانند اما اگر از نوع شدید آن باشد یا اگر تحت درمان قرار نگیرند یا به درمان پاسخ ندهند، ممکن است 72 ساعت تا یک هفته نیز بیمار را درگیر کند و ادامه داشته باشد.

تعداد دفعات سردرد در ماه برای افراد مختلف متفاوت است اما اغلب بین دو تا چهار حمله در ماه را تجربه می‌کنند. برخی افراد ممکن است سردرد میگرنی را هر چند روز یک بار تجربه کنند و درحالی‌که برخی دیگر در سال یک یا دوبار دچار سردرد میگرنی می‌شوند.

روش های درمانی برای درمان یا تسکین میگرن

اولین توصیه برای رهایی این نوع از سردردها، استفاده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن است. همچنین برای تهوع و پیشگیری از حمله، استفاده از آنتی امتیک توصیه می‌شود. داروهای تخصصی‌تر میگرن شامل تریپتان‌ها یا ارگوتامین‌ها هستند که آنها را می‌توان برای کسانی توصیه کرد که مسکن‌های ساده بر آنها تأثیر ندارند. با این حال تمامی این داروها در واقع مسکنی برای حمله های میگرنی هستند. هیچ کدام نمی توانند به صورت کامل میگرن را درمان کنند. همچنین این داروها عوارض جانبی زیادی برای فرد به دنبال دارند.

طب سنتی نیز برای درمان میگرن راهکارهایی دارد. این راهکارها شامل برخی پرهیزات و همچنین مصرف برخی داروهای گیاهی هستند که در طب سنتی مورد تایید قرار گرفته اند. درمان میگرن با طب سنتی باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود تا اصول آن رعایت شود.

یکی از مهمترین مواد طبیعی که برای درمان میگرن در طب سنتی تجویز می شود، ژل رویال است. اگرچه ژل رویال برای همه افراد میگرنی خوب نیست؛ اما شواهد و مطالعات بالینی نشان دهنده اثرگذاری این ماده برای بسیاری از بیماران بوده است. در مطلبی مجزا به دلایل مختلف درمان میگرن با ژل رویال و روش مصرف این ماده اشاره می کنیم.

بیشتر با ژل رویال آشنا شویم:

ژل رویال چیست؟

چرا هنوز خواص ژل رویال را نمی دانید؟

از روش های مصرف ژل رویال چه می دانید؟

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

اگر قیمت ژل رویال شما را ناامید کرده، این مطلب را بخوانید

چرا روش های عرضه ژل رویال خاص است؟

داستان ژل رویال از گذشته تا امروز

ترفندهایی برای نگهداری ژل رویال

سخن آخر

درمان میگرن یکی از آرزوهایی است که افراد مبتلا به این بیماری دارند. اگرچه روش های دقیقی برای درمان میگرن وجود ندارد؛ اما می توان با برخی راهکارها آن را تسکین داد. قبل از هرچیز آشنایی با این بیماری اهمیت زیادی دارد که در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی میگرن پرداخته شد.

۴
۰
۲ دیدگاه
 
ir
متین | ۳ سال پیش
سلام .خدا قوت یه مدت زمانی بود اصلا علتشم نمیدونستم چیه ولی وحشتناک سردرد شدید میگرفتم به نحوی که مغز سرم تیر میکشید و حتی چشمام درد میگرفت بعد هر کسی یه چیزی میگفت میگفتن اب بدنت کم شده ابمیوه زیاد خوردم ولی دوباره سردرد برگشت من بره موم که خوردم سرم خوب شد حالا نمیدونم علتش چی بود ولی هر چی بود بره موم عالی بود
۰
۰
 
 
ir
مهدي | ۳ سال پیش
سلام وقت شما بخير بنده يك توليد كننده ي عسل هستم
يكي از محصولاتي كه من توليد ميكنم عسل كنار ميباشد
كه حين فراينده بسته بندي و فراوري اين عسل كف سفيد رنگي توليد ميشود مانند سفيده ي تخم مرغ و تجربه ي شخصي بنده براي يكسري افراد كه دچار حملات ميگرني بودن خيلي مفيد بوده خواستم اين تحربه و اطلاعاتم رو با دوستان به اشتراك بذارم
ممنون از مطلب زيباتون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید