۴۹
۴
۰

7 ماده غذایی که می توانند به کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کنند

7 ماده غذایی که می توانند به کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کنند

وقتی به غذا و آلرژی فکر می کنید، ممکن است به فکر حذف چند ماده خوراکی از رژیم غذاییان بیافتید‌ تا از واکنش های مضر آن ها روی بدن جلوگیری کنید. اما رابطه میان آلرژی های فصلی و غذا، محدود به چند گروه غذایی می شود که به نام غذاهای محرک آلرژی معروفند.

برخی از این آلرژی ها را برخی گیاهان و گل های خاص ایجاد می کنند. مثل درخت صنوبر یا برخی گیاهانی که گرده های آن ها در فصول بهار پراکنده شده و منجر به آلرژی های فصلی می شوند. به آلرژی های فصلی همچنین تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز گفته میشود که فقط در برخی از فصول سال بروز می کنند، معمولا در فصل بهار یا تابستان.

آنها هنگامی که سیستم ایمنی بدن به آلرژن ها (مواد حساسیت زا) واکنش بی از حد نشان دهد ظاهر می شوند. مثل گرده گیاهان که باعث گرفتی راه بینی، عطسه و خارش می شوند.

در حالی که درمان آلرژی معمولا با داروهای بدون نسخه صورت می گیرد، تغییرات سبک زندگی هم می تواند عبور از دوران سخت بهاره را آسان تر کند. اضافه کردن برخی غذاها به رژیم غذاییتان کمک می کند علائمی مانند آبریزش بینی و چشم کاهش پیدا کند.

گزینه های خوراکی وجود دارند که می توانند به کمتر شدن مشکلات آلرژی فصلی، از کاهش التهاب گرفته تا افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کنند. در ادامه لیستی از غذاهایی که می توانید امتحان کنید را آورده ایم. البته این فقط 7 ماده موثر برای کاهش علائم آلرژی است و می توان تعداد بیشتری به این لیست اضافه کرد.

1- زنجبیل

اکثر علائم ناخوشایند آلرژی از مشکلات التهابی سرچشمه می گیرند. مثل تورم، تحریک مجازی بینی، چشم و گلو. زنجبیل می تواند به کاهش این علائم به طور طبیعی کمک کند.‌

هزاران سال است که از زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی  برای بسیاری از مشکلات سلامتی مثل حالت تهوع و درد مفاصل استفاده می شود. همچنین زنجبیل به عنوان یک ماده حاوی آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ترکیبات فیتوشیمیایی شناخته شده است. در حال حاضر کارشناسان در حال کاوش این مطلب هستند که چگونه این ترکیبات می تواند برای مبارزه با آلرژی های فصل مفید باشند.

در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای بر روی حیوانات نشان داد که زنجبیل تولید پیش التهابی پروتئین ها را در خون موش سرکوب می کند که منجر به کاهش علائم آلرژی می شود.

تفاوتی میان زنجبیل تازه و نوع خشک شده آن بر تاثیر ضد التهابی آن نمایان نشده است. هر دو نوع را می توانید به سیب زمینی سرخ شده، ادویه کاری یا هر غذای پختنی دیگر اضافه کنید یا اینکه درست کردن چای زنجبیل را امتحان کنید. ترکیب عسل و زنجبیل نیز در این زمینه می تواند معجزه کند.

2- گرده گل زنبور عسل

گرده گل ضد آلرژی

گرده زنبور عسل فقط غذای زنبور ها نیست. برای انسان ها هم خوراکی محسوب می شود. ترکیب آنزیم ها، شهد، عسل، گرده گل و موم گاهی اوقات به عنوان درمان تب یونجه فروخته می شود.

منابع تحقیقاتی مطمئن نشان می دهد که گرده گل زنبور عسل می تواند اثر ضد التهابی، ضد قارچ و ضد میکروبی در بدن داشته باشد. در یک مطالعه ای بر روی حیوانات، گرده گل فعال سازی گیرنده های سلول های آلرژی را مهار می کند که یک مرحله مهم در جلوگیری از واکنش های آلرژیک است.

بهترین نوع گرده زنبور کدام است و چگونه  آن را بخورید؟!

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند که مصرف گرده گل محلی به مقاوم شدن بدن شما در مقابل گرده گیاهانی که به آن ها آلرژی دارید کمک می کند. استفان ونت زلفان که یک متخصص تغذیه در خصوص کمک به مدیریت مشکلات آلرژی است می گوید که این بسیار مهم است که عسل محلی باشد، بنابراین گرده گیاهی که شما به ان آلرژی دارید در گرده زنبور وجود دارد. اگر برایتان مقدور است به دنبال عسل و گرده گل محلی منطقه زندگی خودتان باشید.

گرده زنبور به شکل گلوله های کوچک است. با طعم و بوی تلخ و شیرین یا گَس. ایده خلاقانه برای خوردن گرده گل این است که مقداری روی ماست یا غلات صبحانه بریزید و با آن اسموتی درست کنید و میل کنید.اضافه کردن به سالاد یا سس سالاد نیز گزینه خوبی است. هرچند اکثر افراد آن را در درون شربت عسل طبیعی می ریزند و میل می کنند؛ اما کمی طعم خاصی دارد کههمه پسند نیست!

3- مرکبات

در حالی که این یک قصه قدیمی است که ویتامین سی از سرماخوردگی جلوگیری می کند. همانطور که می توانند به کوتاه تر شدن دوره سرماخوردگی کمک کنند به همان اندازه می توانند برای کاهش علائم آلرژی نیز مفید باشند. طبق تحقیقات موثق، ثابت شده است مصرف غذاهای با میزان ویتامین سی بالا واکنش های آلرژیک دستگاه فوقانی تنفسی، ناشی از تحریک گرده گیاهان را کاهش می دهند.

بنابراین در فصول آلرژی تا می توانید آزادانه ویتامین سی مصرف کنید؛ میوه هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، فلفل شیرین و توت ها. جالب است که گرده گل نیز حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین سی است. به ویژه گرده شکوفه های مرکبات. عسل مرکبات نیز گزینه خوبی برای تامین ویتامین سی مورد نیاز بدن است.

 4- زرد چوبه

زردچوبه به عنوان یک ماده ضد التهابی قدرتمند خانگی شناخته شده است. ماده فعال و کورکومین زردچوبه با کاهش بسیاری از علائم التهابی و بیماری ها می تواند تورم و تحریکات ناشی از آلرژی را کاهش دهد.

با اینکه اثرات زردچوبه بر روی واکنش های آلرژیک روی انسان ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ اما مطالعات حیوانی آن قابل اتکا هستند‌. یک تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که زردچوبه پاسخ های آلرژیک را در آن ها کاهش می دهد.

زردچوبه را می توان به صورت قرص، چاشنی غذا یا چایی و قطعا همراه با غذا مصرف کرد. اگر شما آن را به عنوان درمان یا همراه با غذا مصرف می کنید، بهتر است از زردچوبه در ترکیب با فلفل سیاه استفاده نمایید. مثلا فلفل سیاه با زردچوبه را در دستور پخت خود انتخاب کنید‌. فلفل سیاه تاثیر زردچوبه را ۲۰۰۰ درصد افزایش می دهد.

5- گوجه ها

وقتی صحبت از ویتامین سی می شود گروه مرکبات تمایل دارند همه خوبی ها را برای خود بردارند. گوجه یک منبع عالی حاوی این ماده مغذی حیاتی است. یک گوجه سایز کوچک حدودا شامل ۲۶٪ از ارزش غذایی ویتامین سی روزانه توصیه شده شما را تشکیل می دهد.

علاوه بر این ها، گوجه حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپین است که منجر به تسکین تحریک سیستم اصلی آلرژی می شود.  لیکوپین به صورت پخته بهتر جذب بدن می شود. بنابراین از رب گوجه یا گوجه پخته شده به عنوان یه ماده تقویتی استفاده کنید.

6- ماهی سالمون و دیگر ماهی های چرب

آیا خوردن ماهی می تواند از عطسه کردن در طول روز جلوگیری کند؟ شواهدی نشان می دهد که اسید چرب امگا-۳ ماهی می تواند مقاومت گیرنده سیستم آلرژی بدن را بالا ببرد و حتی آسم را درمان کند.

یک منبع موثق مطالعاتی در سال ۲۰۰۵ در کشور آلمان کشف کردند که افرادی که میزان اسید چرب در خونشان  بیشتر بوده است، کمتر در معرض ریسک ابتلا به حساسیت های آلرژیک یا تب یونجه هستند.

مطالعاتی دیگر نشان می دهد که اسیدهای چرب به کاهش تنگ شدن و چسبندگی مسیرهای هوایی که به آسم در برخی موارد عامل آلرژی فصلی هستند، کمک می کنند. این ها اثرات مفید اسید چرب امگا-۳ بر روی سیستم محرک آلرژی بدن است.

اتحادیه راهنمای قلب و رژیم غذایی امریکا پیشنهاد می کند که بزرگسالان هفته ای ۸ اُنس ماهی مصرف کنند. علی الخصوص ماهی های چربی مثل سالمون، ماهی اسقومری، ساردین و ماهی تن تا شانس ابتلا نشدن به آلرژی را در خود افزایش دهند و به این هدف برسند.

7-  پیاز

پیاز یک منبع طبیعی و عالی کوئرستین است. یک بیوفلاونوئید (ویتامین پی) است که به عنوان یک مکمل تقویتی به تنهایی هم فروخته می شود. بعضی منابع مطالعاتی موثق می گویند که کوئرستین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند و علائم آلرژی های فصلی را کاهش می دهد.

از آنجایی که پیاز حاوی مواد ضد التهابی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است، شما بی شک از اضافه کردن آن ها به رژیم غذاییتان ضرر نمی کنید. فقط ممکن است بعد از مصرف پیاز، نیاز باشد از خوشبو کننده دهان و نفس استفاده کنید!

پیاز قرمز خام بالاترین میزان کوئرستین را دارد و بعد از آن پیاز سفید و پیازچه. پختن پیاز میزان کوئرستین آن را کاهش می دهد. پس حتی الامکان سعی شود پیاز را به صورت خام مصرف کنید. ممکن است بخواهید آن را با سالاد یا همراه ساندویچ مصرف کنید. پیاز همچنین غنی از پربیوتیک است که سلامتی روده را در مقابل باکتری ها تقویت و به تقویت سیستم ایمنی و سلامتی بدن کمک می کند.

سخن آخر

شکوفایی و گل دادن گیاهان در فصل بهار پدیده زیبایی است. این غذاها قرار نیست به عنوان جایگزین درمانی آلرژی های فصلی قرار بگیرند؛ اما می توانند به طور کلی عنوان بخشی از شیوه زندگی به شما در این امر کمک کنند. ایجاد رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فوق این اجازه را می دهد که التهابات و پاسخ های آلرژیک بدنتان را در فصول آلرژی کاهش دهید، به جای اینکه تمام مدت در حال عطسه کردن باشید.

۴
۰
منبع https://www.healthline.com/health/seasonal-allergies-best-foods
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید