۵۶۲۰
۱
۰

ژل رویال بهبود زخم معده ناشی از استات را تسریع می کند | قسمت1

ژل رویال بهبود زخم معده ناشی از استات را تسریع می کند | قسمت1

محصولات کلنی زنبور عسل مانند عسل، بره موم و ژل رویال از مواد جذاب غذاهای سالم هستند. این محصولات از دوران باستان به عنوان بخشی از طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. ژل رویال دارای ترکیب پیچیده ای از پروتئین ها، چربی ها، اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه آزاد، اسیدهای آلی، استرول ها، فنل ها، قندها، نمک های معدنی، ویتامین ها و سایر مواد ناشناخته است. در بسیاری از مقالات علمی گزارش شده است که برخی از این ترکیبات می توانند پاسخ التهابی و روند عفونی را کاهش دهند و گردش خون در بافت ها را بهبود ببخشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که خاصیت آنتی اکسیدانی ژل رویال می تواند با فعالیت بیولوژیکی اسیدهای آمینه آزاد ارتباط داشته باشد.

اثرات مفیدتر ژل رویال عمدتاً به ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها نسبت داده می شود. فلاونوئیدها در فعالیت برخی از آنزیم ها از جمله سیکلو اکسیژناز و لیپوکسیژناز نقش دارند. ژل رویال همچنین تعادل بین اثرات پیش اکسیداتیو و آنتی اکسیدانی را تنظیم می کند.

در این مقاله علمی که در سال 2020 منتشر شده، تلاش شده به یکی از مهمترین خاصیت های ژل رویال که در طب سنتی مورد توجه بوده و امروزه علم نیز در اشل آزمایشگاهی در صدد اثبات آن است بپردازیم. خاصیت ژل رویال برای درمان زخم معده که در این آزمایش بر روی موش انجام شده و اثرات جالبی داشته است. این مقاله در چندین قسمت ارائه می شود که در قسمت اول آن به نکاتی مقدماتی در مورد ژل  رویال پرداخته شده است.

کوتاه در مورد ژل رویال

ژل رویال از زمان های بسیار قدیم برای سلامتی مورد توجه و استفاده بوده است و هنوز هم در طب سنتی و فرهنگ عامه آسیا بسیار مهم است.  ژل رویال ماده مترشحه غده زیرحنجره ای زنبورعسل از زنبور کارگر جوان است. این ماده ویژه و خاص، یک ماده غذایی منحصر به فرد برای ملکه زنبور عسل است.

 

 

اخیراً ژل رویال و اجزای آن برای تحقیقات متعدد مورد استفاده گسترده قرار گرفته اند. همچنین، گزارش شد که ژل رویال خام یا پروتئین های اصلی آن مانند رویالیزین، اسید 10-هیدروکسی-2- دکنوئیک و ژل ها بیشترین تأثیر را بر روی انواع مختلف باکتری ها، به ویژه بر روی باکتری های گرم مثبت دارند.

بیشتر با ژل رویال آشنا شویم:

ژل رویال چیست؟

چرا هنوز خواص ژل رویال را نمی دانید؟

از روش های مصرف ژل رویال چه می دانید؟

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

اگر قیمت ژل رویال شما را ناامید کرده، این مطلب را بخوانید

چرا روش های عرضه ژل رویال خاص است؟

داستان ژل رویال از گذشته تا امروز

ترفندهایی برای نگهداری ژل رویال

کوتاه در مورد زخم معده

زخم معده و زخم دوازدهه را می توان به عنوان بیماری زخم گوارشی تعریف کرد و در سطح جهانی یک مشکل شایع است. این بیماری به طور قابل توجهی باعث مرگ و میر زودرس می شود. بیماری گوارشی نقص نفوذی فراتر از عضله دیواره معده یا دوازدهه است و عوارض آن می تواند شامل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی، سوراخ شدن و به ندرت انسداد خروجی معده باشد. همچنین، علائم اصلی زخم معده درد اپی گاستریک و سوزش معده است.

بسیاری از درمان های دارویی و غیر دارویی برای پیشگیری از بیماری زخم گوارشی و بهبود آسیب مخاط استفاده می شود. داروهایی مانند آنتی اسیدها، مهار کننده های پمپ پروتون (PPI)، آنالوگ های پروستاگلاندین، ​​آنتاگونیست های گیرنده هیستامین -2 (H2RA) و آنتی کولینرژیک ها عوارض خاصی دارند. داروهایی که برای پیشگیری و درمان زخم معده استفاده می شوند باید دارای اثر درمانی قوی و همچنین عوارض نادر باشند.

همچنین، بسیاری از گیاهان و فرآورده های گیاهی از طریق ترمیم زخم، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، محافظت از سلول، مهار ترشح معده، بهبود تولید مخاط، ضد ترشح و ضد H دارای فعالیت بالقوه ضد التهابی هستند.

اثر ژل رویال بر روی زخم معده

اثرات مفید ژل رویال که قبلاً شرح داده شد، می تواند در درمان زخم معده موثر باشد. بر این اساس بلوستوتسکی و همکارانش در سال 2009 نشان دادند که مصرف محصولات زنبورعسل می تواند ترشح اسید معده را کاهش داده و بهبود زخم معده را در موش ها تسریع کند.

در این ارتباط باروس و همکارانش در سال 2006 نشان دادند که درمان با موم (ماده صمغی زنبورهای عسل) می تواند به طور قابل توجهی حجم معده، اسیدیته کل، pH و ضایعات معده ناشی از اتانول یا ایندومتاسین را کاهش دهد.

مخاط معده تحت شرایط مضر و پی در پی فیزیکی و شیمیایی مانند قرار گرفتن روزانه در معرض اسید و پپسین همراه با طیف وسیعی از عوامل بالقوه آسیب رسان مانند غذاهای خاص، طیف وسیعی از دما، مواد هیپراسمولار و ساینده، صفرای ریفلاکس شده و آب پانکراس، سموم باکتریایی و داروهای آسیب رسان قرار دارد. با این حال، یکپارچگی مخاط معده از طریق فعالیت سد مخاط معده حفظ می شود.

استفاده از ژل رویال به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، محافظتی، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، تنظیم کننده سیستم ایمنی و ضد زخم توسط گیاه شناسان مدرن توصیه می شود.

با توجه به چندین اثر درمانی ژل رویال مانند ضد میکروبی بودن، گشاد کننده عروقی، محرک رشد و فعالیت ضد التهابی، این ماده برای درمان زخم ها نیز پیشنهاد می شود. همچنین، ژل رویال در مقایسه با روش های درمانی سنتی دارای هزینه کم و واکنش های جانبی کمتری است.

بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی پتانسیل بهبودی ژل رویال در بهبود زخم های ناشی از اسید استیک در مخاط معده موش صحرایی نر انجام شده است. شرح این آرمایش و نتایج آن را در قسمت های بعدی از این مقاله می توانید دنبال کنید.

البته باید در این زمینه دقت داشت که ژل رویال یک ماده خاص با شرایط نگهداری خاص است. در نتیجه امکان استفاده از ژل رویال خام بدون توجه به شرایط نگهداری وجود ندارد. ژل رویال باید حتما در دمای زیر صفر قرار گیرد تا بتواند خواص خود را حفظ کند. این یکی از مهمترین شرایط نگهداری ژل رویال است که باید رعایت شود. در برخی تحقیقات برای حفظ شرایط ژل رویال، ابتدا این ماده توسط دستگاه فریز درایر در دمای منفی 75 درجه سانتی گراد به پودر تبدیل می شود و سپس برای استفاده آماده می گردد که به شدت میزان فساد پذیری ژل رویال در این نوع ماده کاهش پیدا کرده است.

در این تحقیق با رعایت تمامی اصول برای نگهداری ژل رویال از ان استفاده شده تا تمامی خواص آن به موش های تحت آزمایش برسد

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7069531
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7069531
PMID: 32190220
۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید