۶۱۱
۱
۰

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 3: خواص بالقوه بره موم برای مقابله با کروناویروس

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 3: خواص بالقوه بره موم برای مقابله با کروناویروس

متاسفانه رشد افسارگسیخته کرونا در جهان باعث شده تا مشکلات مختلفی از سلامتی گرفته تا مشکلات اقتصادی و حتی مشکلات روحی و روانی به سراغ افراد بیاید. فاصله اجتماعی، در خانه ماندن، ماسک زدن و... همگی بر این مشکلات افزوده اند و هنوز علم نوین نتوانسته راهکار قطعی برای درمان بیماری کویید 19 بیابد. بسیاری از محققان در تلاش شبانه روزی برای یافتن راهکاری برای درمان یا بهبود این بیماری هستند. هنوز هیچ راهکار قطعی برای ریشه کن شدن کرونا ویروس پیدا نشده است و همین موضوع باعث شده تا کلافگی مردم دنیا را در پی داشته باشد.

بره موم یکی از مواد طبیعی است که بر روی برخی بیماری های ویروسی در گذشته مورد تحقیق قرار گرفته و اثرات شگفت انگیزی از خود به نمایش گذاشته است. با توجه به اینکه بررسی اثرات بره موم برای درمان کرونا زمان بر بوده و نیاز به مطالعات بالینی گسترده است، باید از اثرات این ماده طبیعی ضد سرطان، ضد باکتری و ضد ویروس بر روی دیگر بیماری ها نتیجه گیری کرد. با توجه به اینکه بره موم عوارض جانبی محدود و ناچیزی آن هم برای برخی افراد دارد، می توان از این ماده برای درمان کویید 19 استفاده کرد.

در یک مقاله علمی منتشر شده در سال 2020 به مواردی پیرامون اثرگذاری بره موم بر روی بیماری کووید 2 اشاره شده است. این مقاله نکات قابل توجهی برای اندیشمندان و محققان دارد تا بتوانند بره موم را نیز در بین مواد درمانگر کرونا قرار دهند. در 2 قسمت قبل به نکاتی پیرامون اثرگذاری بره موم بر روی بیماری کرونا اشاره شد که می توانید از لینک زیر به آن ها دسترسی داشته باشید:

در این مطلب قصد داریم به ادامه بررسی های صورت گرفته بر روی بیماری کووید 2 بپردازیم که می تواند نمونه ای مناسب برای اثرگذاری بره موم برای درمان کرونا و کووید 19 باشد.

 

 

بعضی ترکیبات بره موم می توانند به طور بالقوه با عفونت سارس – کوید - 2 MPRO واکنش بدهند

جامعه تحقیق کد ژنتیکی کوروناویروس و مکانیسم های زیربنایی آسیب های بوجود آمده توسط سارس – کوید - 2 را بررسی کرده است  تا کمک به جست و جوی داروها یا اهداف بالقوه ای بکند که ویروس را غیرفعال کرده و آسیب ایجاد شده اش را کاهش دهد. پروتئاز اصلی کورونا ویروس 

سارس – کوید – 2، MPRO  ( انزیم سیستین شبیه به 3- شیموترپسین ) برای پردازش پلی پروتئین های کورونا ویروس و برای چرخه حیات آن ضروری است. بنابراین بازدارندگی محل فعال این آنزیم یک هدف مرتبط برای کشف دارویی خواهد بود.

دراین راستا، یک محقق به نام هاشم به منظور تلاش برای دریافتن گونه های مفید در درمان عفونت سارس – کوید 2 ترکیبات طبیعی مختلف را  با یک روش جفت شدگی مولکولی ارزیابی کرد.  با کمال تعجب، استر فنیتیل اسید کافئیک (CAPE)، گلالانگین، کریسین و اسید کافئیک، مواد یافت شده در چندین نوع از بره موم در سراسر جهان هستند که به عنوان داروهای بالقوه در برابر هدف ویروسی ظاهر شدند. به صورت ویژه پیش بینی شد که (CAPE) با سارس – کوید 2، MPRO در مطالعه ای مشابه کنش واکنش داشته باشد.

بنابراین، اگرچه اجرای آزمایش های آزمایشگاهی برای ارزیابی اثرات بالقوه بره موم ضد سارس – کوید 2 و اجزای آن ضرورت خواهند داشت، این نتایج جفت شدگی مولکولی به خوبی می توانند راهنمای ما برای استفاده از بره موم باشند.        

بره موم می تواند با ACE2 و TMPRSS2 کنش واکنش داشته باشد و به طور بالقوه ای تهاجم سارس – کوید 2  به سلول میزبان را مسدود کرده یا کاهش دهد

سارس – کوید2 قویاً به آنزیم 2 تبدیل کننده انژیوتنسین چسبیده، از این آنزیم به عنوان یک گیرنده برای حمله و تکثیر در سلول میزبان استفاده کرده و ایجاد آسیب و افزایش انتقال بین شخصی می کند. در نتیجه، بازدارنده های ACE به عنوان داروهای مختلف مفید در نظر گرفته شده اند.

در نتیجه، اثرات بالقوه وخیم بر کاربران بازدارنده های آنزیم تبدیل کننده انژیوتنسین (ACE) و بلوک کننده های گیرنده انژیوتنسین (ARBs)  به عنوان یک نگرانی در درمان بیماران کوید 19 ظاهر شده اند.  یک مطالعه مشاهده ای شامل 8910 بیمار این تردید را تایید نکرد و بنابراین این دسته های داروها به صورت ابزاری مهم در برابر رخدادهای قلبی عروقی بالقوه باقی می مانند.

   بازدارندگی آنزیم ACE2 یک هدف مهم برای درمان عفونت سارس–کوید-2 است. گولر و همکارانش یک عصاره الکلی از بره موم تهیه کرده و بعضی اسیدهای ئیدروکسی سینامیک (اسید کافئیک، اسید پ– کوماریک، اسید ت – سینامیک و CAPE)، فلاونون روتین و میریستین، و فلاونزهسپریتین، کریسین و پینوسمبرین شناسایی کردند. با استفاده از ارزیابی های جفت شدگی مولکولی، آنها دریافتند که روتین دارای بالاترین انرژی پیوندی با ACE2 بود. پس از آن میریستین، استر فنیتیل اسید کافئیک، هسپریتین و پینوسمبرین قرار داشتند. روتین با شاخه های فلز روی از محل های فعال ACE2 کنش واکنش دارد، یک متالو پروتئاز که همان شاخه فلز روی در ACE را ارایه می کند.

علاوه بر شواهد جفت شدن مولکولی، اوسس و همکارانش چندین نوع از بره موم برای خصوصیات متفاوت، از جمله بازدارندگی ACE را ارزیابی کردند. آنها بازدارندگی قوی برای بیشتر انواع بره موم مطالعه شده یافتند که بیش از 90 % بازدارندگی ACE داشتند.  بهترین نتایج با اجزای بره موم کاتچین و اسید پی- کوماریک یافت شدند.

ACE2 و TMPRSS2 (سرین پروتئاز 2 فرا غشایی) روی سطح سلول های میزبان به وسیله سارس – کوید – 2 از طریق کنش واکنش با گلیکوپروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرند تا با حمله و تکثیر پیش بروند.

واردهان و ساهو دو محقق فعال در این زمینه، چند مولکول عموماً یافت شده در گیاهان دارویی را مطالعه کردند. این دو محقق، با استفاده از رویه های جفت شدگی مولکولی با اهداف مربوطه، مثل پلیمراز RdRp ، ACE2 و گلیکوپروتئین های خوشه ای و نمره های حاصل را با نمره های ئیدروکسیکلروکواین مقایسه کردند.

لیمونین فعال ترین ماده مرکب بود. بهرحال، کورستین، کامپفرول و همچنین ترکیبات بره موم نمره های جفت شدگی مولکولی بالا دادند. کامپفرول در مدل های سرطان پروستات مورد مطالعه قرارگرفت و بیان TMPRSS2 کاسته شد. این موضوع نشان دهنده یک مکانیسم بالقوه عمل برای اثر ضد توموری بود.

کامپفرول می توانست یک بره موم مهم برای استفاده در برابر کوید – 19 باشد، زیرا کامپفرول در بازدارندگی TMPRSS2 مداخله دارد، به صورت بالقوه ای با ACE2, RdRp و گلیکوپروتئین  خوشه ای  علاوه بر فعالیت ضد ویروسی اش کنش واکنش دارد.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430291 
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7430291
PMID: 32890967
doi: 10.1016/j.biopha.2020.110622
۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید