۱
۱

8 مکمل غذایی برای تقویت حافظه | قسمت اول

8 مکمل غذایی برای تقویت حافظه | قسمت اول

تمرکز حواص و داشتن حافظه قوی یکی از خواسته های افراد مختلف است. به ویژه افرادی که در خانواده خود مبتلایانی به آلزایمر دارند، تلاش می کنند با تقویت حافظه و تمرکز، از بروز چنین بیماری در میانسالی جلوگیری کنند. روش های زیادی برای پیشگیری از آلزایمر و همچنین تقویت حافظه وجود دارد که توسط متخصصان ارائه می شود.

یکی از روش هایی که از آن به عنوان راهکار طلایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز یاد می شود، استفاده از برخی خوراکی ها یا بهتر بگوییم مکمل های غذایی است. مکمل های غذایی که می توانند از عدم تمرکز جلوگیری کرده و با تقویت حافظه از بروز آلزایمر جلوگیری کنند. در بدترین شرایط، مصرف این مواد طبیعی به کاهش سرعت رشد آلزایمر در افراد مختلف کمک می کند.

البته در طب سنتی و طب مکمل نیز راهکارهایی وجود دارد. با این حال انچه در ادامه به آن اشاره می کنیم، مکمل هایی است که حتی طب نوین نیز به استفاده از آن ها توصیه می کند.

نوتروپیکس یک ویتامین تقویت کننده مغز در سبک زندگی پر شتاب امروزی است که به درد همه ما و افرادی می خورد که حتی زمانی که رو تخت دراز کشیده ایم هم در حال استفاده از لپ تاپ یا تلفن همراه خود هستیم. این سبک زندگی تاثیرات زیادی روی بدن و مغز ما می گذارد. در نتیجه، جنگاوران بهره وری و خلاقیت هدفمند، به سمت مغز می روند، که با نام نوتروپیک ها یا داروهای هوش معروفند.

طبق گفته جنیفر تی هالی، «نوتروپیک» به طور گسترده به هرچیزی گفته می شود که ظرفیت شناختی و کارایی مغز شما را افزایش می دهد.‌ از حافظه به خلاقیت، و از اشتیاق به تمرکز. از دهه هفتاد میلادی طبق اظهارات دانشگاه بیوهکر آلمان و دانشگاه ورزش و دارو و روان فیونای امریکا، نوتروپیک ها وجود داشتند. شواهد حاکی از آن است که این مواد، سبب کاهش استرس و افزایش استقامت ذهن می شوند.

مثل عوامل تقویت کننده اضطراب یا محرک تنش های عصبی، نوتروپیک ها می توانند نیروهایی باشند که شما نیاز دارید تا به کمک ان ها روز کاری خود را بگذرانید. این تنها بخشی از دانش ما برای تقویت تمرکز و افزایش حافظه است.

در ادامه به 8 ماده موثر برای تقویت حافظه می پردازیم که می تواند به ما برای بهبود شرایط حافظه کمک کند. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

1.جنسینگ مصرف کنید تا استرس های ذهنی خود را نابود کنید

اگر با این مکمل گیاهی آشنا نیستید، الان وقت مناسبی است تا با آن آشنا شوید‌. به لطف سودهای بسیاری که برای مغز دارد در گروه نوتروپیک ها دسته بندی می شود. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۰ نفر شرکت کننده، روزانه به مدت ۸ روز، مصرف ۴۰۰ میلی گرم جنسینگ امتحان شد. در این شرکت کنندگان بهبود روند آرامش و انجام مسائل ریاضی مشاهده شد.

جنسینگ به شکل ریشه می تواند مصرف شود که شما می توانید آن را خام مثل هویج بخورید یا بخار پز کنید تا نرم تر شود و مصرف کنید. پیشنهاد میانگین مصرفی توصیه شده، دو برش نازک یک سانتی متری است. همچنین میتوانید ان را به سوپ ها یا دمنوش های خانگی اضافه کنید؛ مزه فوق العاده ای دارد.

جنسینگ را همچنین می توان به صورت پودر، کپسول و روغن یافت. بهتر است با ۲۰۰ الی ۴۰۰ گرم مصرف خود را شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. برخی مکمل های حاوی جینسینگ نیز برای این کار مناسب هستند. برای مثال کپسول ژل رویال و جینسینگ در تمام دنیا موجود است و می تواند اثرات موثری بر روی حافظه داشته باشد.

2. روغن ام سی تی به قهوه خود اضافه کنید تا ذهن شما را باز کند.

ام سی تی (تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط) یا همان اسید های چربی که برای سلامت مغزی مورد مطالعه وسیع قرار گرفتند از بهترین مواد برای تقویت حافظه هستند. این مواد در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در بیماران مبتلا به الزلیمر مورد تحقیق قرار گرفته و نتایج شگفت انگیزی از آن ها به دست آمده است.

برای مثال، بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۳، ثابت شد که مکمل ام سی تی انرژی مغز را ۹ درصد افزایش می دهد. همچنین تحقیقات قابل ملاحظه ای وجود دارند که اظهار می کنند ام سی تی می تواند به سلول های مرده مغز انرژی دهد و نرون های مغز را در مقابله با آلزایمر زنده نگه دارد.

اگر به دنبال نمونه طبیعی ام سی تی را هستید، از روغن های نارگیل موجود استفاده کنید. میزان توصیه شده ی مصرفی طبق مطالعات انجام شده دو قاشق غذا خوری است.

روش مصرف ام سی تی با قهوه

با یک قهوه جوش، قهوه همراه با روغن نارگیل، که یک منبع غنی از مکمل ام سی تی است دم کنید. بهتر است با مخلوط ۸ تا ۱۲ اونس قهوه و دو قاشق غذاخوری از ام سی تی شروع کنید. این معجون به شما انرژی طولانی تری می دهد به جای یک قهوه ساده که فقط بی خوابی کاذب ایجاد می کند‌. در کل انرژی خالص، بدون تاثیرات منفی کافئین و شکر کلید اصلی استفاده از این معجون است.

3. اگر نویسندگی می کنید و دچار موانع و‌ سدهای ذهنی در نوشتن شدید، ال تیانین مصرف کنید

ال تیانین یک آمینو اسید است که از ترکیبات چای سیاه و چای سبز بدست می آید. این یک قرص گیاهی برای کاهش اضطراب و بهبود آرامش است. تحقیقات نشان می دهند که تاثیرات آن روی بدن می تواند از حالت آرام بخش به تولید هیجان ترویج پیدا کند. در مطالعه ای کشف کردند که در نتیجه مصرف ال تیانین پاسخ های استرسی بدن، مثل بالا رفتن ضربان نسبی قلب کاهش میابد. مطالعه ای دیگر کشف کرد که مصرف ال تیانین می تواند هم تمرکز ذهن و هم هیجان را افزایش دهد.

محققان بر این باورند که مکمل ال تیانین می تواند منجر به افزایش خلاقیت شود. همچنین ال تیانین به عنوان یک مکمل قابل قبول برای کاهش استرس شناخته می شود که اثرات جانبی کمی دارد. ال تیانین قطعا بهتر از بسیاری از داروهای آرام بخش شیمیایی عمل می کند؛ البته باز هم باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

اگر می خواهید به جای قرص ال تیانین، از روش طبیعی برای مصرف ان استفاده کنید، کار سختی در پیش رو ندارید. ال تیانین در چای سیاه و چای سبز و چای سفید یافت می شود که بیشترین میزان ال تیانین در چای سبز وجود دارد. معمولا بین ۲۵ تا ۶۰ میلی گرم. گفته می شود ترکیب کافئین با ال تیانین طبیعی نیز می تواند برای تقویت حافظه مفید باشد.

میانگین مصرف پیشنهادی از مکمل ال تیانین ، روزانه دو نوبت به میزان ۲۰۰ میلی گرم، به صورت پودر یا قرص است. با این حال وقتی صحبت از مکمل های گیاهی هم می شود، باز بهتر است حتما زیر نظر پزشک مصرف شود تا مشکلی پیش نیاید.

سخن آخر

آشنایی با بهترین مکمل های گیاهی تولید شده برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز می تواند به شما کمک کند تا از این ترکیبات تایید شده توسط علم نوین استفاده کنید. البته اگر بخواهید از راهکار طب سنتی پیش بروید نیز می توانید مواد طبیعی زیادی که همان اثرات را دارند پیدا کنید. در این قسمت به 3 مورد از 8 مکمل مناسب برای تقویت حافظه اشاره شد. برای آشنایی با بقیه این مکمل ها، قسمت بعدی را بخوانید.

 

۱
۰
۱ دیدگاه
 
ir
اکبر | ۴ ماه پیش
سلام بهترین ترکیب برای حافظه مغز با عسل ..خیلی خوبه بدنو که تقویت میکنه برای حافظه هم عالیه
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید