۱
۰

تفاوت بین وگان و گیاهخواری چیست؟ در رژیم غذایی کدامیک عسل جای دارد؟

قسمت اول
قسمت اول

وگانها و گیاهخواران ترجیح می دهند گوشت نخورند. با این حال، وگان بودن سخت تر است و همچنین مصرف لبنیات، تخم مرغ، عسل و سایر مواردی که از محصولات حیوانی مانند چرم و ابریشم حاصل می شود را منع می کند.

امروزه وگان و گیاهخواری هر دو محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. با این حال، برخی از افراد ممکن است تفاوت بین این دو رژیم غذایی را کمی گیج کننده بدانند، به خصوص که چندین نوع گیاهخواری وجود دارد.

در این مقاله، ما شباهت ها و تفاوت های بین وگان و گیاهخواری را بررسی می کنیم. ما همچنین در مورد فواید سلامتی، رژیم هایی که رژیم غذایی مناسب تری دارند، که برای کاهش وزن بهتر است، و خطرات و احتیاطات را مورد بحث قرار می دهیم. این مقاله در دو قسمت ارائه شده است. در این قسمت به معرفی و فواید سلامتی این دو نوع رژیم می پردازیم و در قسمت بعدی آن ها را بیشتر با هم مقایسه می کنیم

گیاهخواری چیست؟

گیاهخواری

طبق انجمن گیاهخواران، گیاهخواران افرادی هستند که محصول یا محصولات جانبی ذبح حیوانات را نمی خورند.

این تعریف یعنی گیاهخواران چه چیزهایی را مصرف نمی کنند؟ در ادامه این لیست را با هم مشاهده می کنیم:

  • گوشت، مانند گوشت گاو، بره و گوشت شکاری
  • مرغ، مانند جوجه، بوقلمون و اردک
  • ماهی و صدف
  • حشرات
  • پنیر مایه، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی
  • چربی های حاصل از ذبح حیوانات

با این حال، بسیاری از گیاهخواران محصولات جانبی مصرف می کنند که شامل ذبح حیوانات نمی شود.

 شامل:

  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی، مانند شیر، پنیر و ماست
  • عسل طبیعی

گیاهخواران معمولاً طیف وسیعی از میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات و حبوبات و همچنین «جایگزین های گوشت» را که از این نوع مواد غذایی ناشی می شوند، مصرف می کنند.

گیاهخواری به طور کلی نسبت به وگان سختگیری کمتری دارد، بنابراین چندین رژیم غذایی گیاهی شناخته شده وجود دارد. شامل :

  • گیاهخواری لاکتو اوو: افرادی که از این رژیم پیروی می کنند از انواع گوشت و ماهی خودداری می کنند اما لبنیات و تخم مرغ مصرف می کنند.
  • گیاهخوار لاکتو: افرادی که این رژیم را دارند گوشت، ماهی یا تخم مرغ نمی خورند اما لبنیات مصرف می کنند.
  • گیاهخوار اوو. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند گوشت، ماهی یا لبنیات نمی خورند اما تخم مرغ مصرف می کنند.
  • پسکاتاریان. کسانی که از این رژیم پیروی می کنند از تمام گوشت ها اجتناب می کنند به جز ماهی و انواع دیگر غذاهای دریایی. با این حال، این تعریف سنتی از گیاهخواری را برآورده نمی کند و بسیاری از مردم رژیم پسکاتاریا را به عنوان نیمه گیاه خوار یا منعطف معرفی می کنند.

وگانیسم چیست؟

وگان

وگانیسم نوع سختگیرانه گیاهخواری است. گیاه خواران از مصرف یا استفاده از هرگونه فرآورده های دامی یا جانبی پرهیز می کنند. جامعه وگان، گیاهخواری را به عنوان «روشی برای زندگی تعریف می کند که سعی دارد تا حد امکان و عملی، هر نوع استثمار و ظلم به حیوانات برای غذا، لباس یا هر هدف دیگر را از بین ببرد».

وگان ها به شدت از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی حاوی مواد زیر خودداری می کنند:

  • گوشت
  • مرغ
  • ماهی و صدف
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • عسل
  • حشرات
  • پنیر مایه، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی
  • چربی های ناشی از حیوانات

وگان های سختگیر نیز این اصول را فراتر از رژیم غذایی خود می دانند و در صورت امکان سعی می کنند از هر محصولی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم شامل استفاده انسان از حیوانات باشد، اجتناب کنند. این محصولات می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اجناس چرمی
  • پشم
  • ابریشم
  • موم
  • صابون، شمع و سایر محصولات حاوی چربی حیوانات مانند پیه
  • محصولات لاتکس حاوی کازئین که از پروتئین های شیر تهیه می شود
  • محصولات آرایشی و بهداشتی یا سایر محصولات تولید شده از حیوانات

بسیاری از گیاهخواران نیز برخی از این اصول را در سبک زندگی خود اعمال می کنند. به عنوان مثال، با اجتناب از خرید کالاهای چرمی و محصولاتی که از حیوانات بهره وری شده است.

فواید سلامتی این نوع رژیم های غذایی و سبک زندگی

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم گیاهخواری یا وگان می تواند به کاهش سطح کلسترول و BMI کمک کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که رژیم های گیاهخواری و وگان می توانند چندین مزیت برای سلامتی داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2017 اثربخشی یک رژیم غذایی گیاهی را در 49 بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاقی و همچنین حداقل یکی از شرایط زیر بررسی کرد :

  • دیابت نوع 2
  • بیماری ایسکمیک قلب
  • فشار خون بالا
  • سطح کلسترول بالا

محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به یک گروه رژیم غذایی و گروه دیگر مراقبت طبیعی با یک برنامه غذایی کم چربی و گیاهی متشکل از غذاهای کاملا کم چرب، که شامل کالری شمار یا ورزش منظم نبود، قرار دادند و همچنین شامل دو جلسه 2 ساعته در هر هفته بود که به شرکت کنندگان آموزش آشپزی و آموزش پزشکی می داد. گروه دوم در هیچ یک از این جلسات شرکت نکردند.

در پیگیری های 6 و 12 ماهه، شرکت کنندگان در گروه رژیم غذایی در مقایسه با افراد گروه مراقبت طبیعی، کاهش قابل توجهی در شاخص توده بدن (BMI) و سطح کلسترول داشتند.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2017 شواهدی را نشان داد که رژیم های غذایی گیاهی می توانند به کاهش کلسترول کل، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کمک کنند. محققان آنالیز نکردند که چگونه تغییرات کلسترول بر نتایج بیماری های قلبی تأثیر می گذارد.

یک مطالعه مشاهده ای دیگر در سال 2016 نشان داد که گیاهخوارانی که در آسیای جنوبی و آمریکا زندگی می کنند کمتر از افراد غیر گیاهخوار احتمال چاقی دارند.

 در یک بررسی در سال  2019 محققان با استناد بر شواهدی مبنی بر اینکه رژیم های گیاهی میتوانند مزایای سلامت قلب و عروق را برای ورزشکاران استقامت فراهم کند، ارائه دادند. این تغییرات متناسب شامل :

  • کاهش سطح کلسترول
  • فشار خون و جریان خون بهبود یافته
  • کنترل بهتر قند خون
  • خطر پایین تر و حتی معکوس آترواسکلروز
  • کاهش فشار و التهاب اکسیداتیو

یک مطالعه در سال 2019 ارتباط بین رژیم غذایی سالم بر پایه گیاهان و کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را نشان داد. جالب اینجاست در کسانی که رژیم غذایی ناسالم را با درصد بیشتری از غذاهای شیرین شده با قند و غلات تصفیه شده دنبال می کنند، خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه به طور قابل توجهی بیشتر است.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید