۱
۰

داروهای قاچاق و بسته‌بندی غیراستاندارد دو عامل افت کیفیت عسل است

یک محقق صنعت زنبورداری بیان کرد
یک محقق صنعت زنبورداری بیان کرد
محمدرسول رسولی استفاده از داروهای غیرمجاز و غیر ارگانیک برای آفت‌های زنبور که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و نیز بسته‌بندی عسل در ظروف غیراستاندارد و غیربهداشتی را دو عامل کاهش کیفیت عسل و از مشکلات صنعت زنبورداری کشور توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک محقق صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا در خصوص مشکلات حوزه عسل طبیعی کشور گفت: اگر بخواهیم به مواردی که ازلحاظ کیفیت و سلامت در اولویت هستند بپردازیم، در بحث سلامت استفاده از داروهای غیرمجاز و غیر ارگانیک که به‌صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور می‌شود و عمده آن‌ها چینی هستند، از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی زنبورداری در حوزه سلامت عسل است.

محمد رسول رسولی، افزود: این داروها که برای دفع آفات زنبور استفاده می‌شود و قریب 20 سال است در اروپا و آمریکا و استرالیا غیرمجاز و غیراستاندارد شناخته‌شده است و باقیمانده سموم در عسل ایجاد می‌کنند، متأسفانه هنوز در کشور به‌طور وسیع استفاده می‌شود.

 وی تصریح کرد: در طعم و عطر و خواص ظاهری عسل، شاید این داروها تغییری ایجاد نکنند و ما حس نکنیم ولی در بحث سلامت بسیار مؤثر و خطرناک هستند و عسلی که قرار است به‌عنوان محصول پاک در سبد غذایی مردم باشد، استفاده از این داروها، می‌تواند جهت‌دهی دارویی این محصولات را برعکس کند.

به گزارش عسلنا، این محقق با بیان اینکه در بحث سلامت عسل، بسته‌بندی و ظروف بسیار مهم است، ادامه داد: به‌هیچ‌عنوان نباید مواد غذایی در ظروف پت و پلاستیکی نامرغوب بسته‌بندی شود چراکه در این‌ صورت مهاجرت یون‌ها را خواهیم داشت که سبب افت کیفیت عسل می‌شود.

 

 

رسولی اضافه کرد: عسل که ازنظر PH در رده اسیدی قرار می‌گیرد، باعث می‌شود که در ظرفی که در آن قرار دارد در طی زمان با دیواره واکنش انجام داده و یون‌هایی آزاد می‌شود که سلامت اولیه و ارگانیک عسل را کاملاً برهم می‌زند.

 وی افزود: حتی اگر مرغوب‌ترین عسل ارگانیک در این ظرف‌ها باشد، خاصیت ارگانیک خود را از دست می‌دهد و دسترنج زنبورعسل و زنبوردار ازدست‌رفته و ضایع می‌شود.

وی در خصوص دیگر عامل کاهش کیفیت و سلامت عسل را افزودنی‌ها و اعمالی که در فرآوری عسل انجام می‌دهند، عنوان کرده، بیان کرد: افزودنی‌های پرطرفدار مثل عسل و زعفران یا عسل و سیاه‌دانه که این‌ها گاهی متأسفانه از پایین‌ترین کیفیت انتخاب می‌شوند و دچار آلودگی‌ها هستند، یکی از این موارد است، مثلاً برخی سیاه‌دانه‌های هندی و سریلانکایی دارای آلودگی هستند و سبب تخریب کیفیت عسل در فرآیند فرآوری با سیاه‌دانه می‌شوند.

رسولی، با ذکر اینکه نکته دیگر در سلامت عسل این است که عسل‌های تیره‌تر و پررنگ بین مردم پرطرفدارتر هستند و خیلی از تولیدکنندگان یا زنبورداران متأسفانه مبادرت به گرما دادن و شکلاتی کردن رنگ عسل می‌کنند، اظهار کرد: این کار بسیار مخرب است و در مورد رس زدن و باورهای غلط مردم که عسل طبیعی رس نمی‌زند نیز این حرارت دادن باعث از بین رفتن آنزیم‌ها و رس نکردن عسل می‌شود که به‌نوعی فریبکارانه است.

به گزارش عسلنا، مؤسس عسل مسعود و فروردین، خاطرنشان کرد: برخی تولیدکنندگان با حرارت دادن هم‌رنگ عسل را عوض می‌کنند و هم مشکل رس کردن را از بین می‌برند تا بازارپسندی بیشتری داشته باشد ولی آنزیم‌ها و کیفیت ارگانیک و اثر دارویی عسل را نابود می‌کند و سبب تولید مواد سمی در عسل می‌شود.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید